Drama Leaves

onsdag 30 juni 2010

Trädgårdsvandring - Garden tour

Ja då var det tid för ännu en lång vandring i min trädgård. Just nu är jag inte riktigt nöjd med hur det ser ut i planteringarna. Den sena våren har förskjutit blomningen på en del växter vilket gör att det som borde vissnat ner för länge sedan fortfarande finns kvar och det ger ett lite rörigt intryck på sina ställen.

Här är det fint tycker jag även om jag saknar 'Jackmannii' (nerfrusen i vinter) som växer i den högra skuggan på fasaden. MEN den finns kvar långt där nere mellan Höstanemonernas blad och kommer förhoppningsvis att visa sig bättre nästa år
Innanför grinden däremot är det mest kaos! Det ser fördj-kligt ut i mina ögon. Men vad kan man göra när "tiden är ur led"? Inte mycket mer än att vänta tills kaoset lagt sig och ordningen blir återställd =) (dit längtar jag)

Kvällssolen var oerhört bråkig så bättre än såhär blev inte vyn in mot trädgården denna gång.
Min gigantiska Perukbuske (Smoke bush) blommar!
Vid parkbänken har jag planterat en stäppsalvia 'Caradonna' och dagliljan 'Stella d'Oro' tillsammans med en änglatrumpet

I apeln (crab appel tree) har Klematisen 'Houldine' kommit igång med klättringen ganska bra - hoppas den blommar i år!




'Iceberg'


Gurkorna når taket och innanför dem syns tomatplantorna som snart också är i takhöjd
Längst in står physalisen på rad och längs med den vänstrasidan finns paprikorna
Den vita Rönn-rabatten ser inte alls kul ut just nu!
Därför fyllde jag på med några frösådda Rudbeckior 'White Swan' häromdagen och ett par vita Kransveronicor 'Album'
Den upphöjdarabatten... saknar en del växter som frusit ner bl.a båda Hibiscusarna.
Dessutom ser det lite rörigt ut med alla överblommade lökväxter. De syns på ett helt annat sätt när man får upp dem lite i höjd. Om man ställer sig på muren ser det inte lika hemskt ut vilket ju innebär att det inte är värre här än i de övriga planteringarna =)
Ett par färgklickar i form av Alunrotsplantor har också frusit bort
Hiskeligt hög får man väl nästan säga att Rudbeckian 'Green Wissard' är! Den når nu stolparnas höjd dvs. 1.80 från murens kant. Hrm... det var någon som skrev om att vissa växter gör sig bättre sedda underifrån... det gäller INTE trollkarlen "ler"
Desto mer färg och tätt sammanväxt är det i den högra delen.
Här saknas bara en alunrotsplanta allt annat överlevde vintern.
Valnötsrabatten såg ni ju häromdagen men går man en rundtur så måste den ju få vara med
Och som avslutning, Lönnrabatten bakom garaget. Den har faktiskt redan blivit en favorit hos mig. Jag gillar färgkombinationerna skarpt och saknar inte Rönnsumaken ett smack!
När jag tänker tillbaks så känns det nästan otroligt att det blev tre nya planteringar i fjor. Jag hade varit helnöjd bara med att få den upphöjdarabatten färdigställd men som grädde på moset så blev det ju en Rönnrabatt och en Lönnrabatt också =)
Vad ska vi hitta på i år då? För minst en ny plantering måste vi väl göra?

14 kommentarer:

  1. En härlig trädgårdsvandring du bjuder in oss på. TACK ! Jätte fint har du....och växthuset är inte dumt. Hur stort är det ?? Tittar på ett som är ca 11 kvadrat, 2,56 cm brett och 4,44 cm långt. Kul att på ett ung. se hur mycket plats det finns. Kram

    SvaraRadera
  2. Rabatten framför huset är så inbjudande när man kommer, ser att piprankan inte växt så mycket. Hoppas den sätter fart...men fart har du i växthuset oj vad det växer...
    Tackar för en ny rundvandring.
    kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  3. Så fint du har det, och visst MÅSTE man väl göra (minst) en nyplantering varje år....fniss
    ha det bra, kramar Ullis

    SvaraRadera
  4. Vad mycket inspiration jag får. Vill vill vill ha ett växthus ser så härligt ut med dina gurkor och tomater. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  5. A nice walk. Nice to see brown coloured plants once in a while.... ~bangchik

    SvaraRadera
  6. Hi Gittan, Your garden is lovely in its fullness. I'd be mighty proud if it was my garden. I adore your goats beard (aruncus) and the passed by alliums. Do you save the alliums for decorations inside? I was just painting mine a pretty olive green for inside. They keep a long long time. Looks like your wall has held up. Super fantastic!

    I saw your post on Liseberg. What fun! That bridge and gardens are really neat.

    SvaraRadera
  7. Så farligt var väl inte kaoset ;))
    Kul att se din perukbuske akompanjerad av alunrot...så har jag också gjort i en rabatt på jobbet och har även jättedaggkåpa där. Men den perukbusken är inte så stor och ståtlig som den...Men jag kan ana hur det ska bli...

    SvaraRadera
  8. Det är så kul att få se andras trädgårdar, man är så kritisk själv för att det inte ser ut som man planerat, men fint har du verkligen.

    och visst måste det komma nya rabatter nya projekt varje sommar det är ju det som är det roliga.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  9. Vilken rundvandring!!! Visst är tiden ur led... Allt är inte synkat i år :-) Men det behöver ju inte vara supervackert i alla rabatter. Man skulle ju kunna tänka sig en växling mellan höjdpunkter i olika rabatter... Tycker att du är lite hård mot dig själv - du har det jättefint!

    Så du grävde flera nya rabatter förra året... imponerande! Själv håller jag på med en och planerar ytterligare en. Men det är verkligen inte alla år jag orkar med att 'bryta ny mark' även om lusten alltid finns där..

    Ha det sommargott Gittan!
    Kramar Charlotte

    SvaraRadera
  10. hej Gittan

    Vilken fantastisk växtkraft du har i dina rabatter riktigt grönt och fint.
    Lummigt har du ochså så inte behövs det något nytt iår inte. Njut av det du har jag skulle vara riktigt nöjd,
    Vintern har tagit klätterrosorna så de fick klippas ner till buskhöjd men de kommer med full växtkraft men jag tror inte det blir någon stor blommning iår om det överhuvudtaget blir någon.


    Ha en fin sommar
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  11. While your eyes see chaos and mess, we only see a beautiful garden, dear Gittan! Gardens cannot be perfect, they are creations of nature as well as humans. The trees and hostas are amazing. Glad as much survived the winter as did. The greenhouse has things climbing for the sky! Hooray!
    Kram,
    Frances

    SvaraRadera
  12. Jisses så prunkande er trädgård e! Hur hinner du sköta den?!
    Så stora dina gurkor e! Våra har precis börjat synas. Men vi sådde de iofs sent i år och satte ut dem i växthuset väldigt sent.
    I år har vi även sått djungelgurkor, vet du hur de vill växa? Just nu är de bara upphängda i taket men det känns som de vill ha något att klänga runt men jag vet inte hur.

    Svar: Tack för din fina kommentar! Och du får hemskt gärna bli stödmedlem, det skulle jag bli jätteglad för :)

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Your garden looks just BEAUTIFUL! It's so full and everything looks so healthy. I know what you mean about some plants blooming longer than usual and it making the bed look messy, although your beds don't look messy at all!
    PS Did I see the edge of your pond?? :)

    SvaraRadera
  14. Vilken underbart vacker trädgård du har, Gittan! Jag njuter verkligen av bilderna. Det där med kaos i trädgården, det är tur du inte ser min trädgård i bilder för här råder kaos just nu, kanske inte i form av oordning på blomning utan mer i form av oavslutade projekt och ingen tid i trädgården förrän nu.. Har inte vattnat ordentligt förrän den sista veckan och det märks.. Usch! Nu försvinner jag ju dessutom till Gotland en vecka så det kommer inte att bli bättre heller... Suck!
    Kram
    /Cyrene

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)