Drama Leaves

måndag 28 juni 2010

Klematis och Rosor

Några hemodlade jordgubbar fick vi inte smaka till midsommar men den som väntar på något gott...
Smällspirean Physocarpus opulifolies 'Diablo' som vi ersatte Blodhäggen Punus padus 'Colorata' med i Brunns-rabatten i fjor är väldigt vacker när den blommar.


Jag tror inte att jag visat Valnöts-rabatten någon gång när Plymspirean blommar. Som ni ser så behöver rabatten breddas så att alla funkiorna får plats



'Rhapsody in Blue' blommar ganska rikligt även om den har gömt många av blommorna inne i bladverket





'Iceberg' är vackrast av allt i trädgården just nu! Jodå, jag kan tycka om rosor (ibland) jag med. Fast jag nöjer mig med dessa två och kommer att hålla dem i kruka



Ett flertal av trädgårdens Klematisar har slagit ut (tyvärr har en del frusit ner i vinter och kommer därför förmodligen inte att blomma i år. Men de lever och det är ju det viktigaste) Här syns 'Rouge Cardinal'



'Jackmanii' tittar fram så försiktigt mellan Höstanemonernas blad.







'Pillu' däremot växer så det knakar!







Och blommar med både enkla och fyllda blommor på en och samma gång





En av fjorårets nykomlingar 'Rebecca' En härligt röd Klematis med en otrolig sammetslyster i kronbladen (som jag inte lyckas ge någon rättvisa med kameran)






Årets nykomling 'Madame Le Coultre' planterad i hörnet av den upphöjda rabatten
I ett av de andra hörnen hittar vi 'Nelly Moser'












Ruskigt vacker om man tittar riktigt nära!














Det var en del av vad som blommar just nu (glömde fotografera Klematisen 'Niobe')
Dagens väder är minst lika underbart som gårdagens och jag ska (såklart)vara ute i trädgården och njuta hela långa dagen =)
Vi syns



Vad är det med blogger? Bilderna hamnar till vänster fast jag ställer in att de ska vara centrerade och då hamnar texten inte heller som jag vill ha den!

13 kommentarer:

  1. Vad många vackra klematisar du visar! Och din valnötsrabatt är ju så fin, jag gillar när man har stora växter så där tätt ihop, det bli så maffigt!

    Ja, visst har det hänt nåt med blogger, man får trixa och ordna med bilder och text innan man blir nöjd, förut flöt det på så bra...

    SvaraRadera
  2. Tjena. Min Green Wizzard är oxå gigantisk. Hög som en fura med en svart plopp längst upp!!!

    Vore ju kul om du hann komma förbi på bloggträffen men självklart förstår jag om du hittar på annat mitt i semestern. Kanske vi ses. /Knatten

    SvaraRadera
  3. Mycket fint som blommar!
    Min Rouge cardinal flyttades när vi byggde Lugnet och sen har den inte mått så bra. Efter en hård vinter blev de titne bättre. En ranka lever emn den ska få en chans ändå.

    Kram i solen!

    SvaraRadera
  4. Hej Gittan!

    Vad många sorters klematisar du har...... Diablon är bra till mycket... gillar den skarpt. Är du inte någon rosälskare? Går det? :-) Jag älskar rosor, men har inte särskilt många ändå. Vet inte riktigt varför, men skulle gärna ha massor......

    Ha det gott!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  5. Rosor och ruiner: Jag gillar också när allt är storvuxet och tätt - så ser det ut mest överallt i min trädgård (eller så jobbar jag på det "ler")

    Knatten: Jag gillar den förutom att jag måste stå ovanpå muren för att kunna se blommorna! Och att det är planterat en ruskigt snygg daglilja bakom som vi lär få betrakta från baksidan av muren om vi vill kunna se den alls. Efter vad jag läst så ska "trollkarlen" bli ca 1m - inte 1 1/2 som min (minst)är.

    Marina: Dom brukar ju repa sig även när de frusit ner. Så om inte i år så till nästa sommar lär vi förhoppnngsvis få se dem blomma igen =) Jag har tre små frusna stackare här och de ser verkligen inte mycket ut för världen.

    Charlotte: NÄ, man måste inte gilla rosor! "ler" Jag har svårt för alla växter som sticks. Sen är jag ju ingen blomälskare utan en bladälskare och då tycker jag inte att rosorna tillför särskilt mycket när man tänker på vackra blad i kombinationer =) Ska jagvar ärlig så finns det massor av växter som de flesta bara älskar men som aldrig kommer att få flytta in i min trädgård. Jag har inga pellisar, inga pioner, klipper bort daggkåpans (fula) blommor osv. Tur atrt vi alla är olika "hihi"

    SvaraRadera
  6. Jag faller mer och mer för bladen antar att det är en ny fas i mitt trädgårdsintresse *ler* fast i år så njuter jag av mina rosor som har massor med knoppar.
    Klematis tänkte jag att jag skulle försöka lära mig ta sticklingar på i år så de kan sättas ut i rabatterna nästa år men det beror lite på hur det går med växthuset.
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  7. Så vackra bilder du visar! Kul att du hittade Rhapsody in Blue tillslut! Den är oemotståndlig tycker i alla fall jag! Dina klematisar är så fina, speciellt föll jag för den röda Rebecca! Nelly Moser är ju så man smäller av den med.
    Visst är vädret underbart, det blir till att vattna ikväll!
    Ha det gott!
    /Cyrene

    SvaraRadera
  8. Blodhäggen är jättefin.
    Så många vackra klematisar du har!! Nu har jag bara två, eftersom en dog i vinter.
    'Södertälje' kom jättebra, men så kom blåsten och den gick av på mitten ungefär.
    PS Jag fick nya lökar av den ena lökfirman så småningom, men när de väl blommade, var de också fel!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Härligt med så många clematis men jag tycker dom är lite tjuriga många av mina vill inte riktigt.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  10. Det ser lovande ut med dina jordgubbar trots att de inte hann till midsommaren.
    Så många fina Klematisar!!
    Smällspirean har jag också men den är fortfarande i knoppstadiet, men vacker i blomning.
    Även vi har ett fint väder och jag hoppas det håller ett tag nu :)
    Må gott!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  11. Skrattar lite när jag ser din rouge kardinal för min röde kardinal växer också mot en gul tegelvägg ;)))

    SvaraRadera
  12. I loved seeing your garden! I'm going Clematis shopping tomorrow and now I have some new ones to look for. My 'Piilu' bloomed for the first time this year, it's such a pretty one. Glad you are having some nice gardening weather!

    SvaraRadera
  13. Millan: Det är faktiskt inte så svårt att lyckas med sticklingar från klematisen. Mina tog sig bra allihopa!

    Cyrene: Vädret är underbart och jag vattnar mer än gärna varje kväll =) Rhapsody har bott här ett tag, köpte den i Helsingör för tre/fyra år sedan.

    Ruben: Blodhäggen var verkligen fin men den fick så otroligt mycket spinnmal så det gick inte att ha den kvar. Jag tycker att det blev riktigt bra att ersätta den med Smällspirean. De har samma färg på både blad och blommor.

    Lena: Prova att göda dom rejält! Mina får hönsgödsel på våren och sen är de ganska törstiga av sig + att de vill ha skugga runt fötterna.

    Bea: Jag plockade de första gubbarna igår =) Gissa om de smakade fantastiskt!

    Ann-Charlotte: Jag har två röda mot tegelväggen och en blå.

    Catherine: I'm sure you'll find some nice new Clematis for your wonderful garden!

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)