Drama Leaves

onsdag 23 juni 2010

Lägesrapport

(bilderna hamnade inte så som jag brukar vilja ha dem idag - tyvärr lyckades jag inte åtgärda det och därför är det mycket plats mellan bilderna i slutet av inlägget)
De senaste dagarna har jag rensat ogräs för glatta livet. I måndags fick jag dock ge upp efter lunch eftersom det kom ett par rejäla regnskurar. Igår tog jag det säkra före det osäkra och var ute redan i ottan för att hinna med så mycket som möjligt. Muren är rensad från alla frösådda perenner (jag tror nästan att det varit bättre med lite ogräs däri för herre j-lar vad många frösådda plantor det fanns!)
Rönn-rabatten är klar och där ska äntligen revsugan få täcka marken. Brunns-rabatten och hela den långa Entré-rabatten är också färdigrensade och det känns så otroligt skönt! Det är bara en liten yta kvar i brunns-rabatten närmst "Stenberget" som maken får ta när han klipper häcken. Jag blir lika rädd varje gång grodorna hoppar fram när jag rensar där =P
Min blå ros 'Raphsody in Blue' har slagit ut sin första knopp.
Och knoppar har den gott om (tack för tipsen Veronica) Tyvärr är den inte omplanterad, jag kunde inte få upp den ur krukan, men det ska göras direkt efter nerskärningen nästa vår.
Den vita 'Iceberg' har också gott om knoppar och igår blev den flyttad till en betydligt större kruka och fick påfyllt med 50 liter ny fin rosjord

Stjärnflockan 'Rubra' börjar slå ut


Den fyller nu ut rejält i kanten av Brunns-rabatten



Tidigt igårmorse såg daggen ut som frost på funkians blad




Inne i växthuset händer det saker! Första tomaten börjar rodna




och paprikan börjar skifta färg (denna ska nog bli svart?)




Den första gurkan plockades i torsdags (den 17 juni - nytt rekord) och dagen efter tog jag in dessa tre. Närmst i bilden mini-drivgurka vid namn 'Zenia' som är en mini-drivgurka och familjens favorit. Längst in syns 'Futura' som jag anv. till all tzatsiki vi (läs jag) äter =)





Jordgubbslandet i pallkragarna är knökfullt och det ser ut att bli gott om bär i år =D








Gräslöken har nästan blommat över








Salladen tittar upp (lite glest i sådden)










och den första squashen kan jag nog plocka till helgen











I år ser plantorna välmående ut - förra året blev det inget av dem












Löken/vitlöken växer på rejält i båda pallkragarna












Björnbärsplantan blommar rikligt tycker jag












På det hela taget ser trädgårdslandet (mitt pallkrage-land) frodigt och välmående ut - en härlig syn! De senaste åren har det stått perenner i de flesta kragarna i väntan på att den upphöjda rabatten skulle byggas.
Under eftermiddagen sådde jag sockerärter, sallad och rädisor i den tomma kragen och strödde ut de sista säckarna täckbark mellan kragarna








Jag fick syn på ett Körsbär i trädet och bestämde mig för att se om det kommer att bli gott om bär i år. Gissa om jag blev förvånad?
Jag hittade bara det bäret!








Idag är det mulet men varmt och om en stund ska jag gå ut och se vad dagen har att erbjuda men först en tur till mataffären för att bunkra upp med frukt och grönt.
Ha en bra dag!


Här sitter jag med hyreskontraktet till butikslokalen liggande bredvid mig =)

16 kommentarer:

  1. Var tvungen att titta en extra gång - ROSOR??! För visst är det du som inte gillar rosor (eller gillade.....) eller minns jag fel kanske. Fint har du det i alla fall. Ogräs får man rensa ibland, men jag har så tätt emellan växterna så det blir inte så mycket. I de land som inte "växt ihop sig" riktigt är det lite mer. Summan av kardemumman är alltså att jag måste plantera lite mer växter.......Ha det så gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. oj vad det växer! och vad skoj det är att hitta nya inspirerande trädgårdsbloggar! lägger dig på min lista så jag hittar tillbaka snart!

    lotta

    SvaraRadera
  3. så långt allt har kommit hos dig!! Jättefina gurkor!
    ha en skön midsaommarhelg/Sophia

    SvaraRadera
  4. Så härligt det ser ut hos dig, och vad mycket gott du har odlat. Jag är ingen grönsaksodlare, men dottern har sått lite grönsaker här hemma. Jag tror att dina barn också blir lika duktiga som mamma, för är man uppväxt med såna läckerheter...så kan man nog inte vara utan.
    Ha en härlig midsommar!!!
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  5. Vilken odling...och redan skördat av gurkorna..det är ju hur lyxigt som helst.
    Jag har ett mycket litet köksland, typ exakt en pallkrage stort med ruccola, smultron och ringblommor.

    SvaraRadera
  6. Vad fint allt såg ut, visst är det kul med alla grönsaker mm som börjar bli färdiga.
    Jag har själv lagt in saltgurka för första gången idag, spännande att ta till vara lite till vintern också.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  7. Så det växer..... gurka redan nu och paprika och tomater på gång.... Oj!

    Så du har Raphsody in Blue..... Den har jag siktat in mig på att få tag på i är. Riktigt frodigt är det hos dig....

    Usch, hinner inte något nu känns det som och läser bloggar gör jag på nätterna :-)

    Ha en underbar midsommar!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Oj att dina rosor redan blommar. Jag har massor av knoppar här men ingen blomning än.
    Önskar dej en skön midsommar. /Knatten

    SvaraRadera
  9. Oj, så du kan skörda gurka redan - härligt! Visst är det kul att gå omkring och upptäck både det ena och det andra i trädgården, men att bli besviken på körsbärsskörden och en gles salladssådd är inte skojigt.
    Mina Nantes morötter har grott väldigt dåligt i år och sådde om i veckan, men däremot de två andra sorterna ser bra ut.
    Önskar dig en riktigt skön och trevlig Midsommar! /Bea

    SvaraRadera
  10. Oj, egna tomater redan! Och gurka!! Jag som inte har brytt mig så mycket hittills i år blir grön av avund, har inte satt något ej heller köpt plantor... Nu ångrar jag mig lite, men jag har helt enkelt inte hunnit med.
    Ha en skön midsommar!
    /Cyrene

    SvaraRadera
  11. Tittar in som hastigast för att önska en trevlig midsommar!
    /Ruben

    SvaraRadera
  12. Härlig inspiration. Hoppas du får en fortsatt härlig midsommar./Gela

    SvaraRadera
  13. Ojoj vad mycket gott som växer hos dig och vad långt allt har kommit. :)

    SvaraRadera
  14. Du jobbar och står i ser jag.
    Och växer och frodas gör det också. Här är det också dåligt på körsbärsfronten.
    Försökte maila dig men det gick inge vidare så jag kopierade svaret och klistrar in det här.
    Hej Gittan!

    Vet inte om jag har några speciella tips, skulle vara att hellre bo i Potsdam direkt utanför Berlin.
    Det tar bara ca en kvart att åka tåg in till själva centrum därifrån, plus att Potsdam är ett mycket finare och trevligare ställe.
    Där finns också Slottet Sanssouci med sin stora park, i och för sig inte så välskött men det finns mycket att titta på ändå. (flera slott och byggnader i samma stora park)
    Vi var bara i till Berlin en dag och i Potsdam en dag innan vi åkte vidare.
    Måste säga att Berlin var en av de fulaste städer jag varit i, vi åkte runt med stadens turistbussar som åker runt bland sevärdheterna
    Och det är bara att hoppa av och på där man vill. Sedan var vi förstås på zoo(som ligger mitt i centrum) och det var faktiskt stort, välskött och det fanns roliga djur.
    Men man märker av lite östinfluenser fortfarande i trakterna, folk är lite barskare än i västra tyskland, men det får man ta med ett leende.

    Boende finns det säkert massor av, men vi bodde på ”das kleine apartmenthotel” i Potsdam, i en lägenhet med tre rum och kök, nästan mitt i city.
    Där man kunde laga egen mat om man ville. Vilket vi gjorde en dag. Alltid kul att gå i landets mataffärer och titta på utbudet.

    Ja, hoppas du får en trevlig semester om ni nu får för er att åka dit, vilket jag verkligen rekommenderar.

    Mvh Camilla alias Nataliaoblonskaja

    P.s vill du fråga något eller om det är något annat du undrar över så skicka bara en litet mail
    38adolfsson@telia.com

    SvaraRadera
  15. Jag odlade en hel del i pallkragar förra året men de fick ge vika för växthuset och eftersom det inte är klart än så har jag inte kunnat sätta upp pallkragarna igen så i år får jag köpa min sallad igen.
    Jag tar gärna emot en liten limegrön av dig om du träffar Marina, tackar och bugar på förhand.
    Hoppas du får en underbar trädgårdsdag i solen idag.
    Kram

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)