Drama Leaves

torsdag 3 juni 2010

Krukor, krukor och åter krukor - Pots and pots and then more pots

Vilket underbart väder vi fick igår! Nu hoppas jag verkligen att sommaren kommit för att stanna!
En snabb sväng ut till Löddeköpinge för att införskaffa ny planteringsjord - jorden vi köpt hem innehöll bl.a glasbitar och bitar av spegelglas! Den vill man ju inte använda!!! Det ligger alltså 17 säckar planteringsjord här som ska köras tillbaks till butiken där vi köpt dem på lördag.

På vår bröllopsdag häromdagen kom maken med en Törnrosas kjortel - en uppmärksam man som noterat sin frus besvikelse över att frösådderna av dem gick åt skogen i år. Han fick dessutom köra Skåne runt innan han fick tag på en (i en butik väldigt nära)


Med jorden hem igår följde tre vita Afrikanska marguriter (Osterospernum) som jag planterade i den rostfria pottan tillsammas med en Snöflinga (Bacopa)

Ett par av de mindre svarta krukorna planterades med svarta och rostfärgade Ipomea Batata, oranga Osteruspernum och limegröna Tobak (Nicotiana) Jag tänker placerade dem en på var sida om kökstrappen (när perennerna (förhoppnignsvis) flyttar nästa helg)

Ytterliga tre Osterospenum (två metallic-skimrande och en vit) fick pryda lådan jag köpte i Ullared och står nu på kökstrappen tillsammans med citronträdet, en japansk lönn och två Fuchior.


Förresten, gillade ni de stora, klädda korgarna jag köpte i Ullared så finns de på Blomsterlandet om än till högre pris.

Förutom krukor krukade jag de sista perennerna inför försäljningen nästa helg - så skönt! Nu finns det ca 35 olika sorter och flera hundra plantor totalt att välja mellan. Idag ska jag skriva ner vad som finns och hur många av varje. Sen ska dom prissättas - det om något tycker jag är svårt!
När det är klart väntar ogräsrensning - tro det eller ej, det finns gott om den varan i min trädgård med "skrattar"

4 kommentarer:

  1. Nämen fy inte vill ha glasbitar i jorden! Jobbigt att få köra tillbaka allt förstås. Snygga krukor hade du fått till. Mina är fortfarande lite taniga, men ett par dagars värme gör nog susen. Lite tur i oturen är det att det har varit så kallt, för nu blir det nog jättefint i trädgården nästa fredag när vi har en student igen.
    Följde också med på din trädgårdstur i förra inlägget. Underbart vackert och jag ser att fontänen är på gång. Här finns inget vattenblänk i trädgården längre. Det får ju inte vara i fred för hundarna ;-)
    Ja, det gäller att ta det lugnt i solen och jag har blivit riktigt duktigt med att använda solskydd. Bättre sent än aldrig. Jag som är lite rödhårig skulle väl undvika solen helt egentligen, men det går ju inte!

    /Anette

    SvaraRadera
  2. Neeej, är det sant - spegelglas!?!?! Det var det värsta! Nog har man undrat många gånger över vad som malts ner i jorden, men detta tar priset. Åka tillbaks med 17 säckar, jojo - roligare kan man ju ha! Tur att du fick en så fin Törnrosas kjortel och att krukorna blev så fina!!! Lycka till med försäljningen!
    Ha det gott!
    /Ruben
    PS Skånes flagga är fin! (Jag bara retades).

    SvaraRadera
  3. Anette: Jag tycker att det mesta är lite tanigt i år och så sent sen! Min Rönn blommar nu och förra året hade den i princip blommat över när vi började bygga muren den 19 april. Hoppas ni får fint väder imorgon / kram gittan (anv. icke solkräm)

    Ruben: Nä, inget kul att stoppa fingrarna i den jorden! Till saken hör att vi alltid köper jord i samma butik och alltid varti nöjda med kvaliteten, i år har de fått ny leverantör och då blev det skit! Bara att fylla pickupen igen på lördag och köra tillbaks. De blir säkerligen lika glada som vi blev =( Självklart är den skånska fanan vacker! Hur är det nu... har ditt landskap någon flagga????

    SvaraRadera
  4. Åh, jag fick lite tårar i ögonen när jag läst en din bröllopspresent. Så härligt!
    jag grämer mig att jag inte kan komma på din försäljning. Jag jobbar, jobbar för det mesta på helgerna och det är då allt kul händer. Lycka till med din försäljning.
    Kram Pella

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)