Drama Leaves

måndag 8 februari 2010

Någon som vet vad detta är!

Helgen är över och vardagen tar vid igen. Min helg blev super! Och som grädde på moset var det en otroligt bra och spännande hockey-match igår kväll och en god middag på restaurang efter det.

Brorsan och jag var nog lika nöjda båda efter att ha delat upp de sista sakerna från vårt föräldrahem (förutom fotona då) och det känns jätteskönt. Men vad är det egentligen jag har fått? Det skulle jag gärna vilja veta!

Den första bilden här är inget som jag ska ha utan de ligger kvar bland fotografierna. Men visst måste det väl vara prinsessorna, kungen, hans far och farfar? (inte riktigt min avdelning ska jag erkänna) Jag gissar att det är Prinsessan Christina till vänster men sen vette sjutton...

Något som däremot är mitt och som kommer att användas med glädje är mammas matservis. Inte för att jag behövde en servis, jag har farmors sedan tidigare, men serviser kan man väl inte få förmånga av? "LOL"


Det jag undrar är vad den kan tänkas heta?

Stämplarna finns ju där men de säger inte så mycket mer än att det är en Rörstrand, 60-tal bör det vara. Men vad heter den? Stämplarna är så bleka att jag fick "lura" kameran med en silverkniv för att den överhuvudtaget skulle "se" den. Jag har sökt på nätet, letat på blocket och tradera, men ingenstans hittar jag någon likadan.


Sen har vi ett par föremål som vi inte vet vad de ska användas till.
Vad är detta?
Och sex små knivar finns det, men vad för sorts knivar? Vad användes dom till?

Så nu står mitt hopp till er därute. Någon borde ju veta... hoppas jag =)



13 kommentarer:

  1. Visst är det "gamla kungafamiljen" som du har.
    Det andra vet jag inte något om......kan det inte vara nån skaldjurskniv. Den ser ju lite vass ut.../Anette

    SvaraRadera
  2. Christina, Margareta, Birgitta, Desiree. Sibylla. Jag kan ha blandat ihop 2 och 4an.
    Lill Prinsen, nuvarande kung. Prins Bertil, Kungen Gustav Adolf.

    Det andra kan jag inte.

    ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  3. Skulle hjälpa dig om jag kunde men tyvärr så har jag ingen aning. Du får säkert goda svar av någon annan. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  4. Hi Gittan, how fun, royal photos! We have no royalty in the US, and miss it! I think the number on the plate is 601, probably the pattern number. The first utensil looks like a cake lifter. That is not the right term, but it is for serving pieces of cake, I think. The knife looks like a fish knife. Glad you are so happy! :-)
    Frances

    SvaraRadera
  5. Anette: Skaldjur betvivlar jag att farmor någonsin fick smaka ens =)

    Gunilla: Tack! Herrarna hade jag ju koll på (betydligt enklare) men damerna var jag ganska osäker på =)

    Gela: Inte helt enkelt att svara på

    Frances: I thought about some kind of cake lifter, but it's so tiny! It must have been small cakes =) But I'm quite sure that you are right =) I've surched for the petternnumber to, but with no succes at all. It might be so but I think that they named all there sets. A fish knife, we didn't even think about that =)

    SvaraRadera
  6. Börja m nedersta kniv, lilla spetsiga Är en fruktkniv.Ofta fanns ställ för 6 st.
    Den lilla breda uppläggs "sked-gaffel" små varma, el småbakelser. bl a,
    Jag tror Rörstrand har Listor på sina serviser??
    Karl XVI(dagens kung) Prins Bertil o Kungens FF /
    Karl o sessorna är barn till Sibylla Deras far omkom i en flygolycka
    Christina,Desire, Birgitta Margareta Sibylla
    Tror det blev rätt så.
    Inte mitt "största" intresse med kungafam., men jag tror jag vet.
    Besticken fanns i mitt hem på 50talet.
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  7. Det enda jag kunde hjälpa dig med var kniven som jag trodde var mer en dessertkniv men svaret ovan säger fruktkniv så det kan nog vara detsamma, jag har med några sådana. Det var en vacker servis hoppas du hittar namnet på den.

    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  8. Hade precis dessa när jag var barn fast vem som är vem är jag inte riktigk koll på.
    Nostalgi
    Annika

    SvaraRadera
  9. Fotona ser ut att vara bokmärken, jag har nämligen också sådana efter min svärmor, som är bokmärken.
    Kniven är en fruktkniv, som jag också har fått efter ngn släkting, men använder dem aldrig....

    Skoj med gamla saker!!!

    SvaraRadera
  10. Dom enda jag kunde av kungafamiljen var vår kung o gamle kungen.
    Du har förresten en award att hämta hos mej. Kanske har du fått innan men har man en bra blogg så har man. /Knatten

    SvaraRadera
  11. skulle inte bli förvånad om tallriken heter nåt med Lilja, eftersom motivet är en sån. Du kan säkert googla Rörstrandserviser o hitta den!

    SvaraRadera
  12. Oj dom bokmärkena har jag haft. Minns att vi gjorde mjölklister och klistrade in dom i en bok. Det blev inte bra kan jag meddela. Jag tycker dom är helt underbara, var rädd om dom!

    SvaraRadera
  13. Hej! Fruktknivar såg jag att det nog var. Ja, det vet jag att mamma har nåt set av. Sånt använder man väl inte längre antar jag.
    Jo, det lutar starkt åt en lillasyster till Ester.....det är bara maken som ska övertygas! Risken/chansen är stor på lördag;-) /Anette

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)