Drama Leaves

tisdag 27 april 2010

Upp och ner, ner och upp...

"Berg och dal banan" fortsätter.
Igår var det en lång uppförsbacke men till kvällen nådde jag krönet och nu går det lättare igen! Att det kändes motigt berodde nog till största delen på att jag var oerhört trött efter söndagens bravader och att jag retade mig på att jag inte kunnat vara ute i min trädgård på 10 dagar!

Fuchian 'Blackie' har slagit ut i växthuset och visade sig vara precis så mörk och fin som jag hoppats på

Idag har jag ett möte nu på morgonen sen ska jag titta på butikslokalen ännu en gång... sen ska jag ut!!!
Maken har tagit bort det fjärde Koltrast-boet i vår! Stackars Koltrasten som inte hittar någonstans där hon kan få ha sitt bo i fred. Här har hon hittat ännu "en perfekt plats" inuti min upp och nedvända cykelkorg som ligger ovanpå stegarna under taket.. i den del där vi ska bygga förråd! Rena rama holken, med ingång genom hålet för cykellampan.

Undrar just om det är maken min hon tittar efter? Han är INTE poppis! Jag kan inte låta bli att undra var hon sätter igång att bygga nästa gång...

Lite motljus skapar vackra bilder. Detta är vad trädgård jag hann med i helgen, en väldigt snabb runda med kameran.


Klematis 'Huldine' har överlevt sin andra vinter och i år hoppas jag att hon klättrar mot högre höjder och blommar!

Tanken är att hon ska klättra upp i den gamla Apeln (Crab apple tree) och ge den en andra blomning.
(ser ni att bladen börjat slå ut?)
Ett litet tips, 'Huldine' är planterad i en nergrävd, bottenlös hink för att slippa den hårda konkurrens som trädet annars utsätter henne för. Jag planterade 'Nelly Moser' här för ett par år sedan och hon fick verkligen kämpa för sin överlevnad. Okunnig som jag var provade jag att flytta henne från den ena sidan till den andra i hopp om att det skulle bli bättre, men förra året var hon försvunnen för alltid. När jag köpte 'Huldine' frågade jag därför hur jag skulle göra för att hon skulle ha en chans och fick då detta råd av odlaren. Det ser ut att fungera än sålänge.
Katsuran lyser så vackert i kvällsljuset

Den Skånska flaggan är naturligtvis på plats

I muren tittar det ena efter det andra upp ur jorden och jag blir så glad och ibland överraskad över vad jag hittar. Här är det Ligularian 'Desdemona' (den i headern) med sina oerhört vackra blad som visar sig.

Ett par små Trollsländor som damp ner i min brevlåda (jag har ingen aning om var de kom ifrån) för ett par år sedan har hittat ut i den upphöjda rabatten

Ullungrönnen (Sorbus 'Ullung-do') har äntligen börjat veckla ut sina blad. Tänk för ett år sedan blommade den vid denhär tiden!

Klotlönnen (Acer platanoides 'Globosum')) är inte kommen lika långt men det ser lovande ut för snar grönska även här.

Hoppas ni får en bra dag

14 kommentarer:

  1. Vad härligt är nu när det börjar att grönska lite överallt i trädgården! Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  2. Vi har en koltrast-par som kommer tillbaka år efter år och bor i häcken, då och då förlorar de en unge till katterna men de verkar trivas där ändå och jag gillar deras sång på kvällarna. Jag är glad att de valde häcken och inte närmare huset till sitt bo.

    Hoppas det blir nerförsbacke för dig igen, jag känner att jag själv skulle kunna behöva en sådan snart. Men det är som du säger upp och ner och bägge behövs väl antar jag.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Oj oj Upp och ner och ner och upp,,jag blev nyfiken!
    Har inte varit inne här på länge och vad man missar då,,
    men det låter spännande med världens minsta affär!!

    Koltrasten ja hon bygger på märkliga ställen och inte är det kul att flytta dom men iblöand måste man.

    Härliga bilder ifrån din trädgård .Ha en go dag Kram Monica

    SvaraRadera
  4. Visst kan man få myror i benen när man inte kommer ut och är upptagen med annat... Underbart med alla framsteg utomhus, att se hur allt växer och slår ut. Våren är helt enkelt bäst... Vad spännande att det verkar röra på sig gällande din butik...jättekul!

    Lycka till!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  5. Oh Gittan, the lighting is fabulous! The heuchera and bulb foliage is a simply perfect image! Everything is looking alive and well, the clemmie will be amazing giving the tree and second bloom.
    Kram,
    Frances

    SvaraRadera
  6. Låter som ett lite ovanligt fågelbo.
    Härlig bild med flaggan och massor av härligheter i rabatterna ser jag.
    Ha det gott och hoppas du får vara ute mycket framöver.
    annika

    SvaraRadera
  7. You have so much going on now! That fuchsia really is a pretty one. I need to get some in baskets here soon.
    My 'Nellie Moser' never does very well. I wonder if it's just a difficult one to grow for many people. I think your new Clematis in the tree will look great!

    SvaraRadera
  8. Tur det vände rätt!;-)
    Härliga trädgårdsbilder! Och vilket bra tips om Huldine! Noterat!
    Hoppas trasten finner "rätt " plats till slut!;-)

    SvaraRadera
  9. ja nu går d visst frammåt inte bara med företagandet utan i naturen hos dig oxå =)

    hoppas dina möten går bra, så du kan gå possitiv, glad o nöjd därifrån!

    Söt - o sur - liten koltrastmamma där i cykelkorgen! Envis verkar hon oxå vara. Kan ni inte bara flytta hela boet, men cykelkorg o allt till en lämpligare plats?

    ha d gott!

    SvaraRadera
  10. Åhhh...så långt det har hunnit hos dig med våren! Ljuvligt!
    Hur går det med dina planer och drömmar?
    Ha en bra dag och ta inte i för mycket!!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  11. Picture #5 is my favorite here, Gittan! You caught a great moment with the light!

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder!
    Jag har några underbara klänningar man kan se i min blogg som jag fyndade idag men tyvärr skulle jag provat de på plats :( Bl.a en Laura Ashley klänning så ljuvlig :(

    SvaraRadera
  13. Oj, det var så mycket du visade o skrev om så jag har glömt vad jag ska kommentera=)). Men en sak kommer jag ihåg: Stackars koltrast. Var han människa i sitt förra liv eftersom han drar sej så nära er?
    Ha det bra i vårvädret. /Knatten

    SvaraRadera
  14. ojoj vad grönt det är nere i Skåne!! Jag är ju inte långt ifrån men vilken skillnad det är ändå, för lite avstånd är det ju ialf.

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)