Drama Leaves

onsdag 14 april 2010

Nykomlingar - Newcomers

Yesterday I visited a couple of nurceries. Ididn't bye much since it's still to soon for most perennials. But I did get a few.
Igår besökte jag ju ett par plantskolor. Det blev inte många nyförvärv eftersom det fortfarande är alldeles förtidigt för de flesta perenner. Men jag köpte ett par stycken.




Idag gjorde jag en annan "ny" upptäckt, de första Tusenskönorna har slagit ut i gräsmattan.
This afternoon I discovered something "new", the first Bellis are blooming in the grass.

11 kommentarer:

  1. Vårligt med tusenskönor.. då är det varmt hos dig här är jag glad att gräsmattan torkat upp så det inte är så blött och lerigt på sina ställen, tänkte på det när jag gick därute idag. Harvest moon köpte jag förra året.. satte den vid min japanska fliklönn, häftg kombination tyckte jag.. visst är det svårt att låta bli att köpa perenner *flin* jag köpte en julros men inte en blommande jag hoppas på turen att det är en fin färg. De som de hade att sälja kostade skjorta tyckte jag.. 230 kr.. det måste finnas bättre priser på andra ställen. Ha en härlig kväll..moa

    SvaraRadera
  2. Gittan...., Spring comes with a couple of surprises. Not only with a lovely weather and the sweet smelling air, but with surprises shooting out from the soil too!

    ~bangchik

    SvaraRadera
  3. Snygga växter du handlat. Det finns mycket fint . Kram

    SvaraRadera
  4. Det är lustigt när man handlar perenner tycker jag, man står där med den oftast lilla krukan med en liten växt i men man ser alltid i sitt inre en vision av hur den kan bli om ett år eller två ;)
    Den gula solhatten ser spännande ut...ja den andra också.

    SvaraRadera
  5. Oj oj, jag vill också köpa perenner!
    Tiden tiden, hinner inget känns det som och nu stundar kalas i helgen så det ska handlas, bakas tårta, städas och lagas mat. Jag kan i ärlighetens namn inte säga att det är roligt att hålla kalas, inte ens för barnen. För oss fyra gör jag gärna mysigt och gott men att ha hit folk, njä, inte min favoritgrej inte 20 pers i alla fall.

    Ha det bra! Kram!

    SvaraRadera
  6. Tänk idag såg jag vintergäck i rabatten- förra året fanns inga. Jag fick ju på post av dig i förfjol på våren! Härligt! de har legat o väntat på tillfälle. Tackar! / Kram Åsa

    SvaraRadera
  7. Jag är ganska feg av mig. Gick inte ens ut i perennavd. sist jag var där, för jag vet hur det skulle blivit. Köpte 4 klematis som jag satte i fjor, skall bli spännande att se om de tar sig, och hur de ser ut. Skall ut i morgon ch kolla om våra Tusenskönor kommit upp
    Ha det så bra
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt vårtecken ,att kunna börja köpa perenner!!Tusenskönor är mindre välkomna hos mig, de håller på att ta över min gräsmatta, och rensa ogräs i gräsmattan är inte min "grej" så är det bara...(skulle aldrig platsa i Gula boken...*s*)

    SvaraRadera
  9. Moa: Visst är det vårligt med tusenskönor i gräsmattan men ärligt talat så är de inte så värst välkomna eftersom de sprider sig alldelse för bra. Hoppas din gräsmatta torkat upp snart. Min åtminstone så att man kan gå på denäven om man inte ska stå still någon längre stund, då sjunker man ner lite grann =§

    Bangchik: That right, and I love it all!

    Lena: Mmm.. det gör ju det =) Men än så länge gömmer de svenskodlade perennerna sig i krukorna. Jag väljer egentligen hellre svenska växter eftersom de brukar hålla en mycket högre kvalitet. Men det lär ju bli fler turer till Plantskolorna i år =D

    AnnCharlotte: För en gångs skull hade jag bestämt vad jag skulle köpa innan jag åkte dit, det gör ju det hela lite enklare.

    Marina: Här är det minst sagt fullt upp de närmsta veckorna med kalas för både maken och minstingen och utbytesstudenter och kvalspel i bowlingen. Som väl är så firar vi inte födelsedagarna med släkten längre så det blir bara vi i familjen men det ska ändå fixas lite extra.

    Åsa: Äntligen! Du kan tro att jag tänkt på dig/dem.

    Mammi: Det finns inte mycket att titta på i perennavdelningen just nu. Det var bara den ena plantskolan som hade perenner där det fanns något som stack upp i krukorna och de växterna är köpta i Tyskland (jag vet för jag har jobbat där) Vi får allt lugna oss lite med de större inköpen, det är ju faktiskt för tidigt att plantera också =)

    Rososr och ruiner: Gräsmatta... det kan man nog inte kalla det för som täcker större delen av min trädgård. Mossmatta/ogräsmatta fylld av maskrosor, tusenskönor, smörblommor och en massa annat som jag inte ens vet namnet på. Men sk-t i det, den är ju grön och skön att gå brafota i =) Jag försöker rensa bort lite tusenskönor och smörblommor varje år eftersom de sprider sig lite väl häftigt.

    SvaraRadera
  10. Echinaceorna finns verkligen i många nya fina varianter. 'Harvest moon' har jag beundrat, men det var väldigt vad gul den var på bilden. Den är vackrare i verkligheten! Lycka till med dem. Du vet kanske att det kan vara lite si och så med härdigheten. /Ruben

    SvaraRadera
  11. Ruben: Den är ju mer rostfärgad i verkligheten (som tur är) Tanken är att göra en del av en plantering som ska få blomma i aprikosa och oranga toner.

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)