Drama Leaves

tisdag 19 oktober 2010

(SÖN)Dagen i bilder

Men eftersom det inte gick att ladda upp mer än ett par bilder i söndags så fick det bli idag istället.

Det var en väldigt frostig morgon och vid lunchtid låg frosten fortfarande kvar på nästan hela vår baksida. Förmiddagen tillbringade jag med att putsa fönster men efter lunch var jag tvungen att gå ut i det vackra vädret

Ullungrönnen (bilden är till dig Camilla) börjar skifta färg så smått
men det är som sagt inte mycket till färgskiftning än - men det kommer!

Den Koreanska plymspirean har desto läckrare färg. Lustigt att den mittersta är röd och de andra två bruna!
Hallon finns det fortfarande
och gräsen de blommar

Ginkon var alldeles gul på morgonen men efter lunch hade den tappat nästan alla barr (ni vet väl att det är ett barrträd?)

Dammen var istäckt (första vintern med damm, kul tycker jag)

och Valnötsträdets grenar speglades så vackert däri

Under Valnötsträdet var det iofs också vackert men eftersom bladen avger ett gift som inte är bra för våra andra växter så måste löven samlas upp och transporteras bort (nästa helgs arbete) Hade de varit färre hade jag kört över dem med gräsklipparen, det brukar gå bra när de inte är så många åt gången.
Vidjehortensian 'Annabelle's sista fina blomställning...
Den japanska lönnen 'Osakazuki' bakom garaget övergår i rött... men den är inte alls lika vacker här i skuggan bakom garaget som den som stod soligt vid entrén (den dog)
Katsuran tappade alla blad första frostnatten och lurade oss därmed på den lysande gula färg den brukar få
Funkian 'So Sweet' är däremot vackert gul
'Rhapsody in Blue' blommar på
och Klockbusken börjar få vacker höstfärg
Funkian 'Sum and Substance' är däremot fortfarande grön, underligt hur olika de reagerar på kylan. "So Sweet" som ju gulnat helt är planterad i full sol medan denna står relativt skuggigt.
Makens Citronsolroser är tacksamma höstblommor
De blommar med mängder av små solar innanför
den korta häcken av Spirea.

12 kommentarer:

  1. Det var attans vad mycket du har att vila ögonen på i din trädgård. Och visst såg jag rönnen :-), tror inte min har många blad kvar, MEN vad den har gett mig många njutbara stunder ändå, i höst. Det är bra konstigt att det är så´n skillnad i vårt land, blir liksom extra märkbart så här vår och höst.
    Och Katsuran måste väl ha bjudit på en fantastisk doft, har ingen själv men de har några hos grannen(kyrkogården, ja det är min granne det!) som jag brukar gå förbi och klämma på bladen.
    Hade du haft en gillaknapp här på bloggen hade jag tryckt in den riktigt ordentligt!!
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Här rasslade löven också av i söndags, och nu bara regnar det, höst är det på riktigt nu. ha det fint i din vackra höstträdgård!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Du för hjälpen med var man skulle hitta hur mycket utrymme på bloggen man har använt.När du skrev det där och jag inte kunde se nåt ändå på min bildikon kom jag ju på hur det var. Man är tvungen att gå in och ändra till den gamla inläggningsredigeraren om man inte har den kvar vill säga. Jag har alltså den uppdaterade redigeraren och där kan man inte se hur mycket utrymme man har använt / har kvar. Tusen Tack och Kramar

    SvaraRadera
  4. Åh vad kul att få se lite bilder från din höstträdgård.... Mycket tjusigt.... och mycket som fortfarande blommar. Måste vara en fröjd att ha Rhapsody in Blue som blommar på.... Hos mig har det faktiskt varit mestadels plusgrader sista tiden.. och det är först i dag (på länge) som det regnat.... Att valnötsträdets blad är giftiga för andra växter visste jag inte... vad man får lära sig.....

    Ha det gott!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  5. Do you still have raspberries, Gittan? I love your hydrangea with its autumn color!

    SvaraRadera
  6. Men om du kör över valnötslöven med gräsklipparen...blir de ofarliga då?
    År nyfiken bara, har aldrig hört talas om detta ;)

    SvaraRadera
  7. I really like Ginko trees, but they don't grow where I live now. They have a great leaf shape. Your 'Osakazuki' has very nice reddish purple leaves.

    Your raspberries last a long time. Are they a late season type, or do they just produce fruit over along season?

    SvaraRadera
  8. Ja du visar en hel del från min önskelista bla Ginko som tom som barrlös är charmig.
    Det är så mycket vackert kvar att njuta av även om jag inte är lika duktig på att vara ute nu när det är kallare och fuktigare, men idag ska jag nog ge mig ut och räfsa löv.

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Natalja: Katsuran hann inte dofta i år, den gör ju bara det under en väldigt kort period, typ en dag eller två. Rönnen ser jag fram emot att njuta av ännu en tid, den står placerad så att man ser den från köksfönstret och på hösten är det perfekt!

    Sophia: Jasså har ni fått regn =( Vi fick en kort skur igårmorse men sen sken solen så vackert igen. Idag däremot är det ganska grått.

    Lena: Så bra att jag kunde vara till lite nytta =) Man blir så frustrerad (åtminstone blir jag det) när man inte hittar saker som man vet man sett flera gånger förr.

    Charlotte: En del säger att man inte kan plantera något under ett Valnötsträd men det fungerar åtminstone om man räfsar bort löven på hösten.

    Tatyana: Oh yeas! A normal fall we're abel to pick raspberries in november. It's very rare with frost in my part of Sweden before the end of november. I even use to grow cucumbers in the greenhouse in november =)

    AnnCharlotte: "ler" Nä, det blir dom inte. Men med en gräsklippare som verkligen finfördelar klippet och en husägare(jag) som gärna slipper samla ihop och transportera bort löv OCH som inte bryr sig värst mycket om hur gräsmattan mår så går det utmärkt att köra över löven med gräsklipparen. I år var de lite väl många löv som föll på en och samma gång så det får allt bli bortforsling denna gången.

    Northern Shade: Yes, my raspberries are a late season type and with the warm autumns we have in my part of the country they often produce for months starting in august.

    Milla: Jag är inte heller ute värst mycket nu men en vacker dag som i söndags var det svårt att låta bli att gå ut en sväng. Om du köper en Ginko så köp den inte för liten. Den växer mycket, mycket långsamt!

    SvaraRadera
  10. Så mycket vackert du har i trädgården! Måste ut och se om jag har något:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  11. Jag hade också kört över dem....;)

    SvaraRadera
  12. JA, nu har många löv dalat och det är dags att räfsa en del. Förnsterputsning har stått på min lista länge mne jag är fortfarande inte klar. Hm...

    Kram!

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)