Drama Leaves

onsdag 4 november 2009

Krukväxter - Indoor plants

När jag var och letade vårlökar igår hittade jag lite nytt, skoj i krukväxtväg också. Det ska erkännas att mina krukväxter inte sköts vidare väl under trädgårdssäsongen och då behöver man förnya en del på hösten.
When I was looking for bulbs yeasterday I found some new indoor plants to. I have to admit that during the garden season my indor plants suffer and then I need to bye some new ones every fall.

En orange Ixia el. Eldboll
An orange Ixia


En söt fransig St Paula till minstingens rum

En Kaffeplanta (jag är väldigt svag för exotiska växter) Coffea arabica

Två stora, vita krukor till mina Citrus-plantor. Visst blev det mycket snyggare än de utekrukor med marint motiv (den högra i bild) de stod i tidigare! Inte helt enkelt att hitta stora krukor! Citrusträden är förpassade till det blivande "kontoret" (som nu är samlingsplats för allt som släpats hem från mitt föräldrahem och dotterns trumset)

Palmer tillhör också de växter jag tycker mycket om
Palm trees are also plants that I like a lot

Nu hittade jag en som vi inte haft tidigare.
Now I found this one that's new for me.

Den hamnade i tv-rummet bredvid rumsgranen. Hrm... det var inte lika snyggt när man såg det på bild...
I've put it in the tv-room. Hrm.. it looked better for real...

Det var alla nyförvärv.
That's all the new plants.
Här kommer en bild till Bea.
Har du sett hur den vuxit! Små knoppar har den också och jag ser med spänning fram emot vilken färg det blir på dem =)

Det lär inte bli några lökar planterade idag inte, det blåser så in i hoppsan! Nä, det får nog bakas en del bröd och frallor idag.
I wont plant those bulbs today. The sky is grey and it's really windy out there! I think I better stay inside and bake some bread today instead.

23 kommentarer:

  1. Jo, jag tror också att vi behöver komplettera lite inomhus efter sommaren... Den där palmen var fin, men kaffeplantor har jag ingen bra erfarenhet av!

    SvaraRadera
  2. Såja, nu är ordningen återställd! Måste medge att jag blev en smula förvånad av gårdagens inlägg - köpte hon verkligen bara femtielva lökar - otroligt!! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  3. Ja nu får jag göra som du. Köpa några bra överlevare för att få det lite grönt inomhus. De enda växter som jag riktigt klarar är gröna växter och orchider.
    Men det får slinka med någon säsongsblomma för att pigga upp fönstret.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Jag har dålig koll på mina inomhusblommor därför har jag bara orkidéer och hoyor, de tål att glömmas bort då och då.

    SvaraRadera
  5. Hi Gittan,
    All your new houseplants are looking so very tropical. That Ixora is one that grows in shrubs here. I hope your palm does well inside, too.
    All very pretty.
    Meems

    SvaraRadera
  6. Jag var och köpte nya växter till Ericas rum här om kvällen. Hon blev så nöjd så.
    Jag sköter inte inneväxterna så bra precis men nu är det snart dags för julblommor så övriga fönster får vänta. Vi fixade om lite på Ericas rum så därför fick hon nya blommor.

    Ha det bra i stormen! Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag har ju inte särskilt gröna fingrar och om lusten är stor till trädgård så är den inget alls när det gäller krukväxter tyvärr. De måste jag hålla vid liv hela året och det är nästan omöjligt vintertid då vi har så torr luft inne. Garderobsblommor och andra lättsamma är mera min melodi. ;)
    Blås inte bort!

    SvaraRadera
  8. Det verkar va en genomgående trend hos oss som skriver om trädgård att vi glömmer bort inomhusväxterna. Antingen förvattnar jag dem eller så glömmer jag bort dem helt. Men det gillar ju orchideer och gröna växter så därför trivs de bäst. Kul med lite nya sorter.Eldbollen får jag ta och fråga efter. Anita

    SvaraRadera
  9. Jaså du är som jag, låter krukväxterna tyna bort över sommaren...=) Och jag väntar också på bättre väder så tulpanlökarna skall komma i jorden, men idag haglade det ute så det blev inget...*burr*
    Håller med dig angående bloggen, det tar ju inte längre tid att titta in hos folk, om de ha sin blogg någon annanstans....(har du förresten sett att jag skaffat en ny/till blogg? Tröttnade på strulet vid TB, även om det nu verkar finnas en ljusning efter nyår... )Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Nä, det kan inte varit kul att vara ute idag - fy så kallt!!!!
    Så fina krukväxter du inhandlat och pedistalerna - oj! Tjusigt! Jag har bara kaktusar och orkider.... nja, 4 fredskalla också och när de hänger med bladen, är det dags att vattna :) Oftast får de en dusch i badkaret och så lever de en vecka till :)
    Mycket fint finns att köpa men jag hinner med att ta hand om den - däremot så har julkaktusarna massor av knoppar! De är tacksamma krukväxter :) Ha det, kram :)

    SvaraRadera
  11. Jag har funderat flera gånger på att ta vara på pelargonerna eftersom de e så fina o så stora. Men jag har tyvärr ingen plats i huset där de kan stå över vintern :-(
    Så det blir till o köpa nya nästa år igen.

    SvaraRadera
  12. Vilken inköpsrunda du har gjort.
    Jag är tyvärr så dålig på inomhusväxter.
    Jungle DRum hade jag i vintras den var med länge, ja ja länge för mig menar jag.
    ha det gott och njut av dina växter
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  13. It's fun trying the indoor plants once the outdoor ones are finished. Do you play the drums :)

    SvaraRadera
  14. Du hade shoppat intressanta växter. Här tycker jag att dom fått åka ut en del av mina men inte blev det tommare för det :)

    Kaffebusken har jag också här en rätt så stor och den verkar trivas under växtlampan.

    Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  15. Oj vad du har handlat stort ;O)
    Ja, nu vill man ha fina välmående plantor inomhus ;O)
    Ha en fin dag, Petra

    SvaraRadera
  16. Hej Gittan!
    Ja men...har den vuxit sig så stor!!! Den verkar gilla dina varmare klimatzoner ;)
    Samma här, när det gäller krukväxter och sommartid, man får lov att förnya en del. Härligt friska gröna fynd gjort.
    Kaffebusken kan bli väldigt stor och jag blev så innerligt trött på "julgransstorleken" och bar ut den för att förstöras :( Den hade söta små vita blommor och fick mängder av röda bönor - vackert och jag saknade den friska blomman ett tag och nu har jag en ny på G :)
    När den blir för stor har jag högt till tak i vårt bygge :)
    Hoppas du har en fin dag! Kram / Bea

    SvaraRadera
  17. Good Morning gittan ! it is 6:10 AM here .. I get up very early : )
    You have some wonderful new indoor plants ! .. Mine also suffer from lack of good care during the summer .. heck almost all the time ? LOL
    I did repot my African violets though .. but my Christmas cactus is not looking good .. oh well I will replace it if I have to ..
    Your header picture is looking wonderful , as is your whole blog !
    Joy : )

    SvaraRadera
  18. andré: Det är lite lustigt hur man bara kan släppa alla inneväxter när trädgårdssäsongen sätter igång. Men samtidigt är det kul att få köpa lite nytt.

    Ruben: Vadå? Tycker du jag brukar köpa mycket???

    Gunilla: Det är mestadels gröna växter här med (precis som i min trädgård) Lite nytt piggar alltid upp vid denna tiden.

    Millan: Fast om man glömmer Hoyorna tillräckligt länge så blir bladen bara en skrynkla och trillar av =(

    Meems: Yeah, we haven't got that dry air in our house and I try to give them a shower now and then, so I think they will make it.

    Marina: Julblommorna brukar jag dåligt ha plats för. Det är ju så mycket som ska rymmas i fönsterna under julen. Men lite får jag försöka knö in =)

    Jordundernaglarna: Torr luft är helt klart ett problem. Vi har ju akvarie så vi har inte de problemen.

    Hannele: ja den var lite annorlunda.

    Ormbunke: ja faktiskt verkar det så.

    Hedera Helix: Jag har redan varit och "hälsat på" på din nya =) Det verkar vara ett gemensamt drag vi har. Jag hoppas också på sol!

    Lotta: Julkaktusarna brukar jag lyckas ta kål på "sss"

    Annika: Allt kan inte vara för evigt "ler"

    Catherine: Sure it is. But I'm better with the onse outside. No I leave the drums to my doughter.

    Lilla My: Jag gillar att omge mig med växter under hela året och försöker hålla liv i dem så gott det går.

    Petra: Det gapade ganska tomt på fönsterbrädena =)

    Bea: Visst trivs den! Jag hade också en ganska stor kaffeplanta för ett par år sen men den fick spinn och slutade på komposten. Jag hoppas vara lycklig ägare till ett uterum/vinterträdgård nästa höst och då ska alla de exotiska växterna få bo där. Högt i tak ska det helst vara så de kan få gott om växtplats.

    Joy: That's a bit early for me =§ The christmas cactus is long gone =) I like that header to. Unfortunately that's all that's left of that bed. Someone took away some of the plants "lol"

    SvaraRadera
  19. Det är skönt att få lite nytt och fräscht i fönstrena. Det ser finfint ut Gittan. Ha en trevlig helg/ Tyra

    SvaraRadera
  20. Så många fina du handlat! *sneglar på mina stackare som står här hemma o skäms* Borde nog göra som du idag, åtminstone nån till mitt nya fina kök!
    Ha en riktigt härlig lördag! Kram!!

    SvaraRadera
  21. JO, fläkten kan man ställa in när man vill ha igång den. Jag tycker att det räcker att den går igång så att den håller ca 5 grader. Nu när den ska vara i tältet bara så har jag satt ner den till 1000 watt. Den kan vara på 2000 watt också och det behövdes ju för att hålla 5 grader i hela växthuset.
    Fläkten har kanske moderniserats på dessa 10 åren men jag är nöjd med min i alla fall.

    Hoppas ni får en mysig kväll innan N´s flytt. Vi passar min brors son som är 4,5 år. Men det är mest Oscar han vill vara med så maken och jag har det ganska lugnt ändå. Erica är med sina friidrottskompisar på kinarestaurang och sen ska de hem till en av tjejerna och se någon film eller sjunga singstar.

    Kram!

    SvaraRadera
  22. Oj, så mycket fint du har inhandlat! Nu vart jag sugen på att förnya bland mina krukväxter även jag. Har huset fullt av pelargoner just nu som inte ser allt för roliga ut.
    Kram
    /Cyrene
    P.s Tack för din goa kommentar angående inslaget i Skolfront ;)

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)