Drama Leaves

tisdag 12 maj 2009

Pictures from the garden - Bilder från trädgården

Vi startar innanför grinden. Skånes flagga vajar stolt utanför ytterdörren som sig bör. (är det bara skåne som har en egen flagga?) Fortfarande är det lite glest i planteringarna men nu händer det saker hela tiden.
Let's start by the gate. The flag from my part of the country Skåne flutters proudly. It's still looks a bit thin in the beds but now it all happends so fast.


The Enkianthus campanulatu shows a lot of buds. Last year it had anly one flower!
Klockbusken är full av knoppar. Förra året hade den bara en blomma!


Väldigt söta, men pyttesmå knoppar.
Very sweet, but tiny buds.


Allium 'Giganteum'


Liljekonvaljer


Planteringen under den gamla Apeln. Apeln (se första bilden) bildar ett tak mellan häcken och huset. Både maken och jag tycker att det är väldigt mysigt här. Skuggan som bildas ger en otroligt härlig känsla. För att förstärka den känslan har jag planterat en Japansk lönn 'Ozakasuki' som anas i nedre vänstar hörnet, som med tiden kommer att växa ut över gången även den.
The old tree by the front door gives this part of the garden a great feeling. Since the tree (look at the first picture above) filles the area betwen the hous and the hedge completely we have a perfect green roof over our head. To make that feeling even stonger I've planted a Japanese maple (out of the picture) 'Ozakasuki' that will grow out over the path and make it even cosyer here.


Vid husknuten tar solen och ljuset över vid Brunnsrabatten.
Where the path ends the sun and the light takes over by the Well-bed.


I bakre kanten av planteringen växer Storrams i mängder.

Japanska Blodlönn (flikbladig) - Acer Palmatum Dissectum Atropurpureum 'Garnet' med en underplantering av röd Sockblomma - Epimedium rubrum
Japanese maple - Acer Palmatum Dissectum Atropurpureum 'GArnet' planted with Epimedium rubrum by its feet.


I do love the stones! Sorry we didn't save more of them but then we thought this was more tha enough. They are so beautiful with the Cercidiphyllium japonicum.
Jag älskar våra stenhög! Önskar att vi behållt många fler, men då kändes det som om det räckte med dessa. De är så vackra tillsammans med Katsuran.

I skuggan under Valnötsträdet grönskar det redan ganska rejält. Som kantväxt har vi gär Jättedaggkåpa framför Plymsprea och Rodgersia. Den gröna busken till vänster är Vidjehortensian 'Annabelle'
By the Walnuttree it's already rather green. Alchemilla mollis in front of Aruncus dioicus, Rodgersia and on the right Hydrangea aborescens 'Annabelle'

In the other part of that bed it's comming up a bit slower, Hosta 'Blue Angel'.
I den andrs delen av planteringen är växterna lite långsammare, Funkia 'Blue Angel'

Funkia - Hosta 'Wide Brim'

Den tillfälliga planteringen där en del av växterna till den upphöjda rabatten står på tillväxt.
This is the occasional planting where the plants ment to be in the in the walled flowerbed we are building have been put to increase.

Astilbe ' Weisse Gloria'

Astilbe 'Fanal'

Funkia - Hosta 'June'

Spirstånds - Ligularia stenocephala 'The Rocket'


Mina frösådda Violer blommar =)
The Viola cornuta I've grown from seeds are showing


Nu kallar trädgården.... hör ni ?
Idag ska jag försöka få ner en del grönsaksplantor i trädgårdslandet (där det fortfarande står perenner)




24 kommentarer:

  1. Som vanligt härligt att följa med på en trädgårdstur hos någon annan. Det har kommit längre hos dig såklart, men det skiljer ju några zoner.......
    Ja, just det.....måste så min gurka - NU! /Anette

    SvaraRadera
  2. Kul med en runda, hoppas jag får se den live någon gång.
    Jag gillar din header! Är så glad för min storrams som blommar nu. Lite tufft har den det där på norrgaveln i den stenhårda jorden (har fösökt förbättra men det hjälpte inte så länge). Tar tacksamt emot en klump av dig vid tillfälle. Kram!

    SvaraRadera
  3. Nädu, vi är uppe runt kungliga huvudstaden har ingen egen flagga, vi tycker det skulle vara lite skrytigt!! ;-) Men Norrland har en egen! Samt Svenska Turistföreningen såklart, men den kanske inte räknas?
    Vad fint du har i rabatterna. Allt verkar ju komma exemplariskt! Och ni är före oss här uppe, men det var ju bara väntat.
    Ha det så bra, särskilt mellan huset och häcken!! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  4. Anette: Lite skilnad ska det ju vara =)

    Marina: Du är välkommen när du vill vännen!

    Grepen står redo för att gräva upp Rams åt dig. Jag har ju också stenhård jord, men det verkar inte Ramsen ha något emot här.

    Ruben: Skrytigt "fniss" Nä du, är man en stolt Skåning så är man! Hade gärna sett att vi separerade Skåne från resten av det långa landet. Dom bestämmande "glömmer bihanget" i söder så ofta att vi förmodligen haft det bättre på egen hand - och flagga har vi ju!

    SvaraRadera
  5. Tack för den fina trädgårds visningen, fina bilder. Du har en
    vacker trädgård. ha det gott /catthie

    SvaraRadera
  6. Oj vad det växer och frodas hos dig. Den flikbladiga lönnen skulle jag vilja ha, det är en sådant fint bladverk och färg men jag vet inte om den är härdig här i zon 5
    Det tar nog ett tag till innan vi får det så grönt.

    Ha det gott i din fina trädgård.

    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Skönt att se att det är fler än jag som har en tendens att få mång ai bilder i ett inlägg! Jag har ju så mycket jag vill visa nu.
    Jag använde frusna bär eftersom vi itne har några färska ännu (rabarbern växer sakta här). Rundan med Ronja var skön mne varmare än jag räknat med. Hamnade i lunden och drog lite ogräs när jag kom tillbaka, "ska bara...."ja, du vet.
    Inser att där behövs en hel del växter. En gång fick jag komma till en gammal tants trädgård och gräva upp vad jag ville för hon skulle flytta och de nya ägarna var inte så trädgårdsintresserade sa dom. Wow, det skulle man få göra oftare!!! Skulle behöva det nu tex. Kram!

    SvaraRadera
  8. Jag tackar och bugar för den fina visningen av din underbara trädgård. Hos mig växer det men jag har lite svårt att komma ihåg vad allt heter. Storramsen hos mig verka ta över i rabatten.Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Jag har skrivit det tidigare, men du har en enormt vacker trädgård, som en färgpalett med alla vackra blad och blommor naturligtvis - smakfullt!
    Jag gillar speciellt de vackra lönnarna och kanske inspirerad av dig, köpte jag i fjol en gul lönn som jag haft i kruka och vinterförvaring och se den har överlevt och har t o m knoppar. Skall visa den senare då jag har "städat" upp platsen där den står.

    Tror säkert att postgången kan klaras av nu, men du kan vänta en paket också och jag behöver din adress till det :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  10. Everything is fresh and healthy, but the lily-of the-valley is my favorite. Thank you Gittan!

    SvaraRadera
  11. catthie: tack för att du lämnade en kommentar, det gör mig alltid extra glad.

    Gunilla: Du kan kanske ha en i kruka som tas in på vintern? Jag/vi älskar lönnar och har samlat på oss några olika de senaste åren.

    Marina: Jag är hopplös med kameran i hand "ler" och har svårt att välja bort bilder när allt är så vackert. Men jag tycker att det är skoj att se mycket bilder på andra bloggar och hoppas att det finns någon som mer jag därute. Vilken lycka att få plocka växter i en gammal trädgård!

    Anita: Det viktiga är inte att veta namnen på växterna. Det enda som spelar någon roll är att du trivs i din trädgård och tycker om de växter du har =)

    Bea:Jag är ju utbildad i färg, och tycker om färg, det avspeglar sig säkerligen i trädgården också. Skoj att även andra tycker det är vackert. Jag ha just slutat leta nytt hus. Även om jag gärna sett att trädgården vore mycket större så har jag kommit fram till att det är här vi ska bygga våra drömmars trädgård.

    Tatyana: Hi, glad you like it. I've just bought more Lily of the valley's. I adore them! They remind me of my grandmother who had plenty planted by her frontdoor, all blooming for her birthday 9th may.

    SvaraRadera
  12. Så himla roligt att se din trädgård lite mer.. gillar också er gång där under det stora trädet.. måste vara härligt lummigt där på sommaren när allt är som mest grönskande. Ser att du har många växter som jag gillar också.. sockblommor är nya för mig i år.. blev förälskad förra året i både de skira blommorna och de fantastiskt vackra bladen, är störtkär.. kan ma säga.. eller nykär kanske =). Din samplantering av den röda lönnen och den röda sockblomman var jätteläcker.. Kanske är det där jag ska sätta min gula jag köpte häromdagen, den har lika vackra blad som den röda fast då blomorna är ljusgula..
    Tack för visningen.. Ha det gott/Monica

    SvaraRadera
  13. Hej på dej..Har gjort ett inlägg på Trädgårdsblogg om att samla upp adresser på alla som har en
    x-trablogg om uti fall att......
    Vet du någon....några har jag ju hittat....Behöver din hjälp
    Lägger in adresserna på TRÄDGÅRDSDAGBOK....
    PS Du finns där DS

    SvaraRadera
  14. Monica: Ja, trädet ger en väldigt lummig känsla. Tyvärr tar det allt vatten för eget bruk och en del växter kämpar förtvivlat för att överleva. Vi funderar på att göra en liten sittplts ungefär där du ser Tulpanerna i bilden och ha mer växter i kruka. Jag bytte nyligen ut en del plantor eftersom det är tufft att vattna törstande perenner hela sommaren. Men första ska murrabatten göras färdig!

    Maria: kan inte komma på någon sådär på rak arm. Men jag återkommer om det ändrar sig.

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder från din trädgård…det fullständigt exploderar i rabatterna nu och det är så ljuvligt. Klockbuske låter spännande…hoppas på att få se bilder på den i blom.
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  16. Trevlig rundtur! Tack för titten! Återkommer gärna!;-)

    SvaraRadera
  17. So many plants! I really like your combinations. That Garnet and emimedium is very good.

    SvaraRadera
  18. Hi Gittan, it is all growing so quickly, looking great. That combination of Garnet and the epimedium is brilliant, BTW! Your hostas are wonderful. I love them emerging from the ground like swords. Your Enkianthus buds are so sweet too. Hooray for your spring!
    Frances

    SvaraRadera
  19. Så fint du har det! :-) Trevligt med en liten runda så man ser hur saker och ting hänger ihop. God helg!

    SvaraRadera
  20. Kullervilla: Klockbusken är fin men blomman är verkligen "liten men nagagnde god" som man säger

    Nina: Du är så välkommen tillbaka. Varje kommentar fyller min vardag med glädje =)

    Tina: Yeah, that's a good one! I'M a fan of foliage and enjoy to make good combinations with them. The flowers are not that important to me, I even cut them of sometimes since they "destroy" the picture


    Frances: Glad you like it. As I sead to Tina here, I really am a fan of foliage. Trying to mix as many as possible and love to find new plants that fits in

    André: Tack! Det är roligare att visa såna bilder än bara bilder på en växt eller en blomma tycker jag. En god helg önskar jag dig med

    SvaraRadera
  21. Dear Gittan, Please forgive me, your English is so good that I forget about those things. BTW means by the way, like a remembered thought after the main point has been made. Does that make any sense to you?

    Frances

    SvaraRadera
  22. Wow! So much variety, and such lovely combinations. I'm so glad I stopped by.

    SvaraRadera
  23. I really like the combination of Epimedium rubrum under the Acer palmatum. The reddish edges are a nice match. The leaves on Astilbe 'Fanal' are very attractive. Your Convallaria will be filling the garden with their scent soon.

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)