Drama Leaves

fredag 29 maj 2009

Arbetssökande och rättvisor?

Nu har jag sökt jobb, på min gamla arbetsplats, vilken jag var tjänstledig ifrån när jag påbörjade mina studier och som jag aldrig mer ville arbeta på.

Men med ny chef/ägare så ska det nog inte vara några problem (hoppas jag) Det var ju pga förra ägaren och hans underliga "ideér" som facket och han enades om att det var bättre för alla parter att dra in min tjänst.

Jag har dock inte bestämt mig för om jag verkligen vill jobba där. Timmarna är färre än jag vill ha vilket innebär att jag får mer i a-kassa nu än vad jag kommer att få i lön om jag jobbar där. Ingen gosig ob-ersättning heller eftersom butiken stänger 13.00 på lördagar och har stängt på söndagar.

Men jag har sökt min tjänst igen - efter fyra år.

En något märklig känsla!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nu har jag pratat med min a-kassa.... och vet inte om jag ska skratta eller... fast jag skrattar reda och gjorde det även i luren med stackars kvinnan där =) Hon trodde nog inte att jag var riktigt frisk (så sant så).
Såhär är det.
Jag har a-kassa för ca 28 tim. arbetstid/vecka. Om jag får en tjänst med färre antal timmar än så har jag möjlighet att "stämpla upp" mellantiden i 75 dagar. Dvs. om jag får min gamla tjänst då kan jag stämpla en dag/vecka i 75 veckor.

Utöver det upplyste hon mig om att jag (läs alla) är tvungen att söka alla tjänster som är på minst 17,5 tim/vecka! för att ha rätt till ersättning.

Vem klarar sig på en lön baserad på 17,5 tim/vecka? När man knappt får a-kassan (som är högre) att räcka till?

Detta motiverade hon med att man ju får stämpla upp resterande tid i 75 dagar. Men ju mindre antal timmar du jobbar, desto fortare går ju de där 75 dagarna åt!

För min del varar de ju ganska länge, men för någon som arbetat 100%, 40 tim/vecka, och som tvingas ta en tjänst på endast 17,5 tim/vecka så går de ju åt betydligt fortare!

Jag klarar mig i 75 veckor, medan en tidigare heltidare endast får dagarna att räcka ca 37 veckor.

Är det rättvist???

4 kommentarer:

  1. Ett krångligt system med A-kassan!!
    Hoppas det löser dig!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. Deras krångliga regler och påhitt är det bäst att skratta åt om man kan.
    Det är så tokigt och mräkligt!
    Jag har ju stämplat upp nu i snart ett år. Mina 75 dagar har räckt precis till det. KOmmer ju att stämpla ett tag i sommar men då är det på nya, andra dagar. Kram!

    SvaraRadera
  3. Man sätter liksom åt alla - bara för att några få har missbrukat systemet.
    Eller.. jag vet inte.
    Jag jobbar 75% och ids inte längre stämpla upp för det blev mer o mer hysteriskt allting. De skulle ha papper och intyg hela tiden.
    Från min arbetsgivare för att intyga att de ej hade 100% jobb till mig och för att jag sökt jobb.

    SvaraRadera
  4. Ja, den där a-kassan är inte rolig att ha med att göra och jag tycker precis som du att systemet är rätt märkligt... Och ologiskt, man undrar hur dom kommer på alla regler och papper som måste fyllas i. Har dom inget annat och göra tycker man? Försäkringskassan är likadan...
    Ha en go lördag! Kram/Veronica

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)