Drama Leaves

måndag 4 maj 2009

Ett par krukor planterade - I've planted a feew pots

Det hinns inte såvärst mycket nu när vi håller på med bygget av mur-rabatten. Men ett par krukor har jag hunnit få till. En hel del växter som ska med på helgens marknad är omskolade och växthuset är så gott som tömt (bortsett från tomatplantor mm. som vi själv ska ha). Trädgårdsbordet fick t.o.m flytta ut därifrån igår.
Time is what I miss most rigth now. Building that walled flowerbed takes some time. And then I'll have all the plants to take care of for the sale next weekend. But I've made some pots filled with summerflowers. By the kitchenwindow - Osteruspernum, Bacopa and some grass.

I de två zinklådorna som sitter under köksfönsterna i söderläge, blev det Osterospernum - Afrikansk Marguerit, en vit och en mörklila, dubbel vit Bacopa - Snöflinga och ett gräs Pärlhirs (frösått) När de fått växa till sig tror jag att det kan bli riktigt fint.



Potthinken som står på brunnen på framsidan fick också mörklila Osterospernum - Afrikansk Marguerit, Silversalvia (som överlevt vintern ute i kruka) och Kinesisk Bladmynta.
Another pot filled with Osteruspernum (I like them) Salvia and ??? don't know there latin name. Newly planted it don't look much.

Nyplanterat ser det ju inte mycket ut för världen, men det tar sig ganska snart.
Avslutningsvis blommar Violerna. Först ut blev 'Molly Sanders' eller Black Molly som jag kallar henne. Det är ju maken som står för Violinköpen här och eftersom han även gillar akvariefiskar så blev detta en Black Molly "ler" i mina ögon.
The Violas are blooming! Starting with 'Molly Sanders' or Black Molly as I call her. The Violas are the Carpenters blooms and since he likes aquariums and the fish that comes with that I named them Black Molly



16 kommentarer:

  1. Fint! Jag har planterat några också, men de står kvar i växthuset ännu. Men idag tänkte jag skola om mina sista plantor inne och ställa ut i växthuset. Ska bli såååå skönt att få ut dom. Nästa år ska jag inte så alls lika mycket *ler*........./Anette

    SvaraRadera
  2. Anette: Det är skönt när man kan flytta ut och få ordning inomhus igen. Mitt växthus blev ju knökfullt i år (konstigt) Men nu när jag tömt det på de sista plantorna igår kändes det plötsligt SÅ stort! =P

    SvaraRadera
  3. Sådana planteringar har jag inte alls gjort ännu. Men det kommer väl...
    Här regnar det just nu och det känns bra. Allergin brukar bli lite bättre efter regn tycker jag. Blommorna tackar också så klart och det känns lite mysigt med regn nu efter så fint väder så länge. Kram! (kommer inte in på din andra blogg idag)

    SvaraRadera
  4. De där krukorna blir nog riktigt fina när de får växa till sig! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Marina: Nä TB är riktigt segt idag! Det bästa med regnet enligt mig är just att dotterns eländiga allergi lättar litegrann. Sen ser det vackrare ut när naturen blivit av med allt pollendamm.

    Hannele: Ja, den är onekligen svart!

    Ruben: Det återstår att se =)

    SvaraRadera
  6. Ljuvlig tid när man kan börja med sina små planteringar som man kan ställa lite strategiskt för att göra det vackert runtom alla hörnen.
    Vackra färger du valt och enhetligt.
    Zinkkärl är så vackra men lite svårt med planteringen när det borde finnas ett dräneringshål i botten. Eljest kan de inte stå under bar himmel!
    Kramen /Bea

    SvaraRadera
  7. Bea: Med hjälp av borrmaskin (eller i värsta fall hammare och spik) åtgärdas "problemet" med avsaknad av bottenhåli zinkbyttorna. Även den gamla rostfria "pottan" har vi borrat hål i. Här borras i alla krukor som inte är avsedda att ha utomhus men som vi tycker passar där! Kakelborr fungerar jättebra till ler- och keramik-krukor.

    SvaraRadera
  8. Gillar den marguriten jätte mycket.
    Fint blir det.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Åh, fint! Nu längtar jag verkligen efter sommarvärmen så man kan plantera ut blommorna.. Häftig "Black Molly"! Kolla bara så den inte får vita pricksjukan..det fick mina Mollysar ganska ofta.. de i akvariet alltså! :)
    Ha det gott!
    /Kirsti

    SvaraRadera
  10. Fint Birgitta coh vilken läcker lite Viola du har hittat.

    mvh Tyra

    SvaraRadera
  11. Den där mörka violen, undra varför den har liksom vita prickar på sig om man tittar närma - det har min också.

    Om du vill behöver jag hjälp med att plocka ut några bilder.
    Där är 50 st att titta på och jag är intresserad av vad "allmänheten" tycker. Som tack för hjälpen lottar jag ut en av förstoringarna.
    http://mariaberg-foto.blogspot.com/

    /Maria Berg, MB

    SvaraRadera
  12. Hi Gittan, such lovely container plantings, well done! I believe you salvia is S. argentea and the little purple Perilla? Good luck with the plant sale! :-)
    Frances

    SvaraRadera
  13. Annika: Jag också. Den vanliga däremot tycker jag inte alls om.

    Kirsti: Hrm... är det de vita prickarna du ser på bilden om du tittar riktigt noga? Får kolla med maken, han har säkerligen medicin mot det =)

    Tyra: Den är onekligen svart! Superläcker!

    Maria: Jag gillade din spanarsnigel men väljer att inte delta i "rådgivningen"

    Frances: Yea, of course they are! You know... memory... sometimes... I do hope this weather ends untill the weekend! The plantsale is my first, a bit nervous but exited. I hope that I dont have to take care of all those plants myself =§

    SvaraRadera
  14. Puss på dg min kära Gittan!

    Du är så underbar och jag blir så GLAD av dina spår..:)

    Jag tänker på dig och hoppas du också snart får veta. Då är det liksom ok!
    Lycka till min goding. Du är bäst!

    Största kramen min på det...

    *pssst'...sen är jag ju jättenyfiken på vad det är du sökt...*thi,hi,hi*

    SvaraRadera
  15. Det var fina krukor- men vad är det för plantmarknad..?

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)