Drama Leaves

tisdag 26 maj 2009

Ett snabbt inlägg

Jag känner att jag försummar bloggandet rejält, men tiden räcker, som ni vet, inte till.
Jag försöker titta in hos er, en snabbtitt, när jag hinner men egna inlägg tar för mycket tid.

Vill dock ge er en snabb "rapport" om vad som händer och sker här just nu.

Muren är så gott som färdig (läs mer om det i min andra blogg)

Irisarna börjar slå ut. Denna som jag fått en gång och inte har en susning om namnet på, tycker jag mer och mer om. Har ni sett vilken underbar vaniljgul färg den har inuti!


En annan ny Iris som jag också gillar är 'Wedgewood' som har en härlig blå färg.


Klematis 'Rouge Cardinal' har öppnat sin första blomma. Just denna Klematis har under flera års tid blommat fram till julafton!

En vacker kombination, 'Garnet' och Klippstånds 'Desdemona' (Ligularia dentata) som har samma röda färg på undersidan av bladen som den Japanska lönnen.
Även ovansidan gör sig fint tillsammans med lönnen. Men Klippståndsen ska bo i den upphöjda rabatten, där den står nu ska det så småningom bli en gång.
Här ser ni en del av de senaste dagarnas arbete (som sagt, läs mer om det på den andra bloggen)


Maken fick hastigt bygga en ny kökstrappa åt oss. Jag upptäckte att ena vagnsstycket ruttnat totalt i vinter och även ytterkanten på ett par trappsteg. Den var med andra ord livsfarlig att gå på. Tur att jag tyckte att det var lite väl mycket "gung" i stegen - det syntes nämligen inte.

Nu får vi hoppas att den håller tills trädäcket/uterummet (vilket det nu blir) ska byggas. Detta är ju en tillfällig trappa men trots det byggt att förstklassigt virke. Det kan man ju inte tro när man ser hur fort det ruttnade!
En morgonbild som gjorde mig SÅ GLAD!
Och en dålig bild tyvärr, men ni ser att Klematisen 'Snow Queen' har slagit ut uppe i toppen av den röda Perukbusken. Tyvärr ser man bara blomman uppe från sovrummet på ovanvåningen. Tack vara blåsten blev bilden inte bättre än såhär. Men det ger en fingervisning om hur snygga de är tillsammans. Tänk om något år när den vuxit till sig och pryder hela busken med blommor... Klematisens mitt matchar dessutom buskens bladfärg (ett medvetet val)


Ha en bra dag - jag ska ut och rensa ogräs








10 kommentarer:

  1. Fantastiskt vilka fina irisar. har du något knep mina vill inte blomma jag har lyft upp dom gödslat flyttat dom men inte en blomma.
    Vilket jobb ni gör men det blir verkligen snygg.
    Clematisen passar ju fantastiskt bra ihop mend busken.

    Ha en fin dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag har inte varit så förtjust i irisar tidigare, men det börjar vända. Jag har t.o.m. tryckte ner några knölar i trädgården, om jag inte minns fel.... Dina var väldigt fina.

    SvaraRadera
  3. Oj vad du ligger i vännen! Många järn i elden läser jag om. Nå, jag för min del vaggar mest runt och plockar tycker jag. Inga stopra projekt igång och det är rätt skönt faktiskt. Jag hade bara haft dåligt samvete om jag inte gjort det färdigt.
    Jag har startat en ny blogg, en positivare sådan; http://humlanssurr.blogspot.com/
    Kram! Veronica

    SvaraRadera
  4. Grattis till att muren är klar och första trädet planterat! Inte dåligt vad många kubik av både det ena och det andra som gick åt!! Ni var klart värda glassen! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Ni jobbar o står i! Blir nog knaonbra.
    Mycket att göra kan jag förstå nu med stundande student. Marinera kycklingfiléer som sen serveras kalla, pestopasta (pasta, olja, basilika,vitlök, parika o parmesanost), någon paj kanske, bröd med örter i...........
    Fin din Rouge Cardinal är. Min flyttades när vi byggde Lugne tså den är lite "halvtaskig" i år, eller rättare sagt så är den liten eftersom vi klippte mycket på den. Men den tar sig nog bra igen. Den är ju seg!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Fina bilder (hoppas du köpte Kogödsel och inte Planteringsjord, som är 90% torv bara)

    SvaraRadera
  7. Vad fint det ser ut.......åh, jag tänkte allt på dig i går med alla dina fina bladkombinationer. Det fanns hur mycket fint som helst och en massa olika alunrot mm.
    Jo, jag har en bronsrodgersia, men jag tyckte den såg fjuttig ut. Men då vet jag att jag får vänta några år.
    Tänkte åka en sväng på söndag till en fin handelsträdgård utanför Norrköping. Vi ska hämta hem sonen inför sommarlovet.
    Vill ha en Silverax (Brunette nånting), den där med mörka blad.
    Det fanns ett att köpa på Botaniska igår, men jag tyckte 175 kronor var lite väl dyrt!
    Ska kolla på den andra blogg sen, det gick inte att komma in nu *grrr*. /kram Anette

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att du öpptäckte gunget.. =).. kunde slutat illa. Vilken snygg kombination.. med clematisen.. kommer att blir jättesnyggt när den blir stor som du skriver.. Ha det gott Moa

    SvaraRadera
  9. Läste att du letar efter vanlig gul daglija. Det kan du få av mig eftersom jag ska få rams av dig. Kram!

    SvaraRadera
  10. Det är samma här fast jag hinner göra inlägg men inte kommentera.
    Tänk att det alltid finns något att göra?
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)