Drama Leaves

måndag 20 juni 2011

Nytt och utbytt

Öppen Trädgård i koloniområdet hann jag inte besöka i lördags men jag fick maken (mannen med plånboken) med mig till Vellingeblomman för att köpa en del nytt till trädgården istället.

Som vanligt när han är med och köper växter så har vi ett antal "konstiga saker" med hem...



Han plockade på sig en daglilja (alltid en gul "ler")

Och en ros!!! Medan jag tyckte att då kunde jag minsann ha en Praktklocka, Platycodon, till

En Hibiscus (den stod iofs med på "inköpslistan") Men de hade inte 'Red Heart' (som ju var den som frös bort) så

det blev denhär istället. Nu hoppas jag bara att den ser ut som på bilden och inte är rosa!!!!! För planteringen runtomkring är noggrannt färgvald för en snygg matchning.

En ny fjärilsbuske

som ersättning för den nerfrusna namnlösa vi hade tidigare

Ett tillskott som gör otroligt mycket på sig för planteringens helhet. Här ser det mest ut som "sillsallad"

men när Budlejan tagit fart kommer den att styra upp planteringen på denhär sidan rejält. Jag passade även på att dela en av de Koreanska pireorna och förlänga kanten med dem fram till nästa stolpe

Lungörten 'Mrs Moon' har levt i min trädgård mer eller mindre på nåder. Hon har ett vackert bladverk, är snygg tillsammans med många andra växter, växer otroligt snabbt och blommar fint.. MEN (det finns ju ofta ett men) när blomningen är över krävs det en nedklippning och jag kan inte röra vid denhär växten utan att få kliande utslag! Att då dessutom ha den som kantväxt innebär ju att jag rör vid den med både armar och ben, där räcker inga handskar på långa vägar. Våtdräkt hade iofs sig varit ett alternativ men är liiite för varma för en skånsk sommar



'Msr. Moon' fick gå! Här stod redan två (en vit till höger och en blå till vänster) Praktklockor så mellan/lite framför dem satte jag den nya gammelrosa. Sen får jag klura på vad som ska agera kantväxt här istället för Lungörten... Har du något förslag?



Även på den andra sidan, i den norra flygeln, var det lite "sillsallad" över planteringen. Hibiscusen är nu planterad (och otroligt svår att se på bilden) bakom Blodgräset. Man skulle kunna säga att den står mellan/framför Funkian 'August Moon' och Violrutan

Tre av fjorårets inköpta Alunrotsplantor fick (äntligen) en plats i muren. Dessa med rosa blad hade inga namnlappar vid inköp men jag tror att någon av er vet vad de heter? Berätta gärna!



I den södra flygeln satte jag 'Electra' gul med röda bladnerver och hoppas att den ska klara sig bättre än sin(a två) föregångare 'Peach Pie'





Sen hade vi ju då makens ros... den fick (visst) ersätta min blå 'Rhapsody in Blue' i krukan (jag ville ju haft en ny blå...) Den bara mark som syns intill är ännu en yta där jag grävde bort Lungörten.

Rosen är en ??? (buskros förhoppningsvis) Floribunda 'Fellowship'


Klasblommig, lysande orangegul, fyllda till tätt fyllda blommor, svag doft, blommar kontinuerligt - så står det på etiketten

Snygg! Visst, men jag kan inget om rosor! (och inte maken heller "ler" han köper växter med ögonen dvs. sånt han tycker är vackert)

1 kommentar:

  1. Hej Gittan!
    Trevligt med alla dina välskötta rabatter och en mängd underbara växter som bereds plats :)
    Rosorna har farit illa hos mig i vinter och faktiskt gjorde jag min för året första plantköp idag :)
    Men det blev inga färglada växter denna gång, vintergrönt och och vitt, eftersom mina rabatterna och ettåringarna står för färg i min värld :)
    Ha det gott!
    Kram /Bea

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)