Drama Leaves

torsdag 16 juni 2011

Nyplanterat i Rönnrabatten och första tomaten!

Idag ska jag (försöka) göra det jag är sämst på, ett kort inlägg med endast ett fåtal bilder. HUR SJUTTON SKA JAG KLARA AV DET? (och jag ska dessutom hålla mig "till ämnet" "asg")

Rönnrabatten, den planteringen är jag inte alls nöjd med! Tanken är att det ska vara en vitblommande plantering och på våren fungerar det ju ganska bra. Ännu snyggare är det när Ullungrönnens blommor inte frusit (som de gjorde i år) och den är översållad med vackra, vita blomtallrikar som matchar de vita (namnlösa) tulpanerna och de vita narcisserana 'Mount Hood'

Men sen faller liksom hela idéen.. Ett flertal växter har tynat bort av olika anledningar och det ser onekligen trist ut!

Ikväll satte jag tre Ulletternell-plantor, Anaphalis triplinervis runt stammen.

Samtidigt flyttade jag de tre Stäppsalviorna, Salvia nemorosa 'Schneehügel' en bit åt höger för att de ska kunna dölja de nervissnande vårlökarna bättre

Förra veckan planterade jag (åter igen) en Höstanemon 'Whirlwind' baktill i den vänstra delen (men den kom visst inte med på bild!)


Sen är då tanken att det mellan Höstanemonerna och Höstsilveraxen ska stå en ståtlig vit Hortensia... det är det där ynkliga, lilla gröna som syns i marknivå i bildens mitt... Åldern på Hortensian är 5 år!!!

Den tenderar att bli mindre och mindre för varje år istället för tvärtom!!! Såhär liten och ynklig har den aldrig varit förr.

Nu är den stora frågan; ska jag ta bort Hortensian helt och ersätta den med den vita rosen 'Iceberg' som står i kruka i Brunnsrabatten utanför växthuset???



Och eftersom det är lite "plåttrigt" med alldeles för många småbladiga växter så skulle jag kunna dela en av Funkiorna, Hostan 'So Sweet' vid brunnen och sätta ner en klump i Rönnrabatten... Den är så himla snygg med sin fina vita bladkant. Den enda nackdelen med 'So Sweet' är att blommorna INTE är vita! (vilket de ska vara enligt Perenner.se)

Dagens överraskning och glädjeämne måste ju vara att den första tomaten nästan är mogen! tidigt har vi aldrig haft tomater förr! "Guling, guling kom din lilla fuling... till lunch, lunch, lunch" (en liten förvrängning av galenskaparnas nyårsprogram)

Jädrar i hoppet om jag inte gjorde det! Jag höll mig till ämnet, hade få bilder och det blev ett i mina ögon (väldigt) kort inlägg.






2 kommentarer:

  1. Det är minsann inte lätt att få till en perfekt rabatt, som är det hela säsongen.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ibland är det svårt att få till det i en rabatt, det kan ta flera år...
    Hortensia är så svår...jag gör mitt andra försök i år, köpte en i höstas och den är lika liten som din nu i vår, skall blomma både på gammal ved och årsskott (pytt för gammal ved när allt fryser ner). Trodde den var helt död i våras men så kom det lite grönt.
    Tack för infon om alunroten, det kan säkert vara så för den ena står väldigt skuggigt och den andra soligt. Skulle vara jättesnyggt med din funkia där! So Sweet är ju så snygg!

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)