Drama Leaves

onsdag 2 mars 2011

Ich bin müde

Ja, något trött efter helgens bravader är jag allt. Det blev ett par intensiva dagar för mig och familjen. Maken och jag tog döttrarna med oss och åkte på lillsemester.

I fredags förmiddag tog vi båten till Puttgarden (och jag var minsann ute, en väldigt kort stund, på däck utan spagetti i benen, det händer aldrig!)

Därefter styrde vi kosan mot Lübeck för lite shopping.

Lübecks gamla stadskärna bjuder på mycket sevärt när det gäller gamla, fina byggnader - shoppingen kan jag om jag ska vara riktigt ärlig faktiskt vara utan. Tyvärr höll de på med en del renoveringsarbete av gatorna så det var trångt, mycket folk och lite svårt att fotografera

men ett par favoriter fick jag allt med på bild

Torn och valvbågar... det gillar jag =)

Naturligtvis måste man gå in i Niedereggers marsipanbutik - maken min ÄLSKAR marsipan (jag däremot äter det INTE alls) Överallt märker man att påsken är i antågande och i Tyskland är påsken en stor högtid.

Min favoritbyggnad i staden är den gamla stadsporten

Kvällen avslutades på äventyrsbadet Weissenhausser strand och därefter en god middag på en Italiensk restaurang.
Dagen därpå styrde vi bilen åt andra hållet med Kiel som mål. En stor del av vägen till till Kiel är kantad med träd och i flertalet träd växer det murgröna
Något slags jippo var det i staden denna lördag, vi lyckades dock inte bli kloka på vad det var för speciell helg. Men det fanns massor av stånd med både ätbart och hantverk längs med gågatan och på torgen.
Denhär mannen såg vi flera gånger där han gick omkring och delade ut brochyrer om ett evenemang i staden (ska kolla upp vad det var inför nästa Kiel-resa, jag gissar att det är ett skräck-kabinett) Ser ni hur han tittar på mig när han stannar upp när jag försöker fotografera honom i smyg... lite läskig är han allt!
I ett av stånden såldes

smakade mums! Det är deg som friteras i små "klumpar" som man äter med pinnar, varma och överströdda med MASSOR av florsocker!
Vi fegisas beställde "ein kinder tute" dvs. en liten påse, vilken inte alls var så värst liten. Den delade vi sedan på fem så att alla fick smaka. Maken och jag köpte en till lite senare för det var gott, om än lite väl mycket florsocker på.
Med oss från Kiel hade vi även en balklänning till yngsta dottern =) som ju tar studenten i vår
I söndags var det tid att bege sig mot Sverige igen men innan vi körde på båten stannade vi till i Burg på Fehmarn där Riesen-Hai-Aquarium & Korallenwelt ligger. En stor anläggning med bl.a en 3 miljoner liters haj-ocean.
En utmaning för min nya lilla kamera men den visade sig klara av att fotografera fiskar betydligt bättre än vad jag trott.
Här fanns massor av skojsiga djur...

och en tunnel där fiskarna simmade ovanför huvudet på oss

Där var det ruskigt svårt att hinna med att fotografera eftersom man fick luta sig bakåt när objektet simmade över. Behöver jag säga att jag körde bakhuvet i glaset ett par gånger när de svischade förbi ovanför "skrattar"

Kan ni se att detta är en fisk? En fisk med det passande namnet stenfisk. Klicka upp bilden så ska du få se att han tittar på dig
Sen kom vi då in till de stora pojkarna... här en sandhaj
Flera hundra bilder senare begav vi oss mot båten och hemmet.
Jag som inte direkt kan beskyllas för att vara någon "shop-a-holic" (det klarar döttrarna på egen hand) hade inte så värst mycket med mig hem
Ett par fjärilar som ska få flyga i skyltfönstret i butiken i vår/sommar
och ett fång blommor, även de ska agera skyltmaterial i butiken. Priset på sidenblommor där jag handlade går inte att jämföra med vad de kostar här hemma och dessutom är de av betydligt högre kvalitet!

På hemmaplan har flertalet av tomatplantorna grott och de står på svaga ben i köksfönstret - jag måste se till att få in ett "bord" under lysrören i tvättstugan så att de får bättre ljus!
Jag ska bara piggna till lite först - Tschüss!

3 kommentarer:

  1. Låter som en härlig tur. Kul att göra något sådär hela familjen.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Låter som en härlig resa! Mycket bättre än en snöresa...
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Lübeck är mysig stad även om jag bara varit där i juletid.
    Det verkar som många ska till Malmö på lördag, kanske vi ses då!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)