Drama Leaves

fredag 21 maj 2010

Japanska lönnar - Japanese Malpes

Jag har alltid varit förtjust i lönnar av alla de slag.

När jag som vuxen upptäckte de Japanska lönnarna var det som om en ny, underbar värld öppnade sig! När vi påbörjade vår nya trädgård (efter att ha grävt ner jordvärme) var det därför självklart att vi skulle plantera en Japansk lönn. En grön flikbladig lönn skulle planteras vid dammen som vi fortfarande inte har grävt =) Men lönnen den köpte vi! En relativt stor lönn till ett fantastiskt pris - det gick ju bara inte att motstå!

Den har varit med oss sedan 2004 men denna vintern gav den upp. Det verkar inte finnas något liv kvar, när jag skrapar på stammen så är det bara brunt under barken...

Vid brunnen har vi den röda Acer Palmatum Dissectum Atropurpureum 'Garnet' Även den har forlorat en del grenar i vinter.

I kruka växer Acer Palmatum 'Orange Dream' Den ser ganska hårt åtgången den med! Lite underligt för först verkade det bara som om grenspetsarna frusit ner lite grann men nu vissnar det mesta av bladen och endast en liten gren nere vid ser ut att må bra.


Acer Palmattum 'Red Filigree Lace' är en miniatyr som oftast hålls i kruka. Den har klarat vintern galant!

Här pratar vi verkligen finflikiga blad!
På framsidan har vi Acer Palmatum 'Atropurpureum'


Och bakom garaget står numera Acer Palmatum 'Osakazuki' inköpt förra sommaren som ersättning för den som dog förra vintern. Den fick dock en annan, mer skydda placering än sin föregångare.


I muren planterades Acer Palmatum 'Okushimo' även den "vinterskadad"


Och likaså Acer shirasawanum 'Aureum'


Och Acer Palmatum 'Katsura'


Det känns ganska hårt att de har minskat i storlek efter vintern. Den tillväxt de fick ifjor är helt borta på flera utav dem - men det finns ju inget man kan göra åt det nu. Jag hoppas bara att det repar sig och att vi slipper fler sådana överraskningar.
Det finns ett par lönnar till i vår trädgård men de är inga japaner.
Vid brunnen har vi Ginnalalönnen Acer ginnala som väl egentligen är mer en buske än ett träd.
Och i Pallkrage-land står Klotlönnen Acer platanoides 'Globosum'

Fler än så är dom inte, men jag jobbar på det "ler"
Idag regnar det och det får bli Maxi idag. På vägen ska jag inom två eller tre plantskolor för nu är det hög tid att fylla krukorna med sommarblommor. Normalt sett gör jag det redan i slutet av april, men i år är det ju inte mycket som är normalt =)
Hoppas solen lyser hos er


9 kommentarer:

  1. Åhh...Gittan, så många Lönnar! Den ena vackrare än den andra!
    Ja, vintern har varit skoningslös även hos mig och nu ser jag spåren av vinterns framfart, flera perenner är ett minne blott, Rosenflockeln, Temyntan, Floxen har minskat och flera till, hmmm....det finns ju plats för ngt nytt i stället...fniss
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Nejmen, du har ju ett helt arboretum på tomten!!! Vackra allesammans! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Ja, Gittan.. vad ska man säga... mer än att här bor en sann lönnälskare:-) Mycket fin kavalkad, tack!
    Ha en fin pingst!

    SvaraRadera
  4. Bea: Och fler ska de bli =D Nu måste vi ju ersätta den gröna finflika och ev. ge den sällskap av en kompis invid dammen. Sen har ju maken(?) planer på en ny rabatt och i den måste det ju finnas åtminstone en japan "ler" Sen får jag väl muta honom riktigt rejält (dnen där motorcykeln han trånar så efter?)så att han förstår att vi MÅSTE ta ner Tujorna på framsidan! Du förstår att vår framsida har en alldeles onödig gräsyta som jag skulle kunna göra mycket trevliga saker med och naturligtvis inkluderar det några lönnar!

    Ruben: Man kan inte få för många!

    Hillevissan: Det finns ju så otroligt många att välja mellan och ha-begäret det växer allt mer ju fler man ser "skrattar"

    SvaraRadera
  5. Tack för din styrkekram!
    Vad många fina lönnar du har! Går själv och trånar efter ett helt fantastiskt exemplar Acer Palmatum (minns ej sortnamnet) i "min" plantskola...den har stått där sen förra säsongen men priset får en att tveka men jag kollar varje gång att den är kvar...jag får väl köpa en trisslott...

    SvaraRadera
  6. Oj så många...jag köpte en förra hösten när det var halva priset i slutet på säsongen...vad den hette? tjaaaa...acer nånting ;))) typiskt mig.
    Strusoft heter företaget jag arbetar på...det är ingen hemlighet ;))

    SvaraRadera
  7. Japanska lönnar tycker jag också är jättefina men oftast är de tyvärr för fyra för min plånbok. Jag har två och det är ju bättre än ingen!
    Sommarblommor har blivit riktigt svindyrt tycker jag. Har så det räcker till fönsterlådorna men inte mer. Behöver alltså inhandla en del till. har inte alls så många krukor längre men på vissa ställen vill jag ha.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Rosor och ruiner: Jag tycker att du ska unna dig den även om du tycker att den är dyr - hur ofta gör man något för sin egen skull som kostar lite mer? Jag är jätteduktig på att skämma bort familjen med än det ena, än det andra.. Men när det kommer till mig... då kan jag vara riktigt snål!

    Anncharlotte: Då var det inte dig de sökte en sommarvikarie för då =)

    Marina: Men nere i Kivik (jag glömmer alltid vad de heter) fyndade jag ett par stycken för 169kr, förvisso inte så stora men de växer ju inte så långsamt. Sommarblommor tycker jag ligger på ungefär samma pris som tidigare, men det beror naturligtvis på var man handlar. Jag har två lokala odlare varav den ena har ett enormt sortiment. Bra priser har de båda, där var jag idag =)

    SvaraRadera
  9. It is unfortunate that your Japanese maple did not survive the winter, and that some are stressed. the one Acer looks fantastic with the Epimedium. The maple leaf colour matches the edging on the Epimedium.

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)