Drama Leaves

torsdag 25 mars 2010

Vårstädningen fortsätter - The cleaning up continues

Vilket vårväder vi har, och har haft, de senaste dagarna!

Jag njuter i fulla drag och försöker utnyttja dagarna på bästa tänkbara sätt - ute i trädgården. Snart har jag rensat bort allt visset från i fjor och det känns härlig.


Den upphöjda rabatten före och efter rensning. Ingen jätteskillnad men det lär väl bli annorlunda till nästa vår då allt vuxit till sig lite mer.


Jag rensar bara bort det vissna, löven får ligga kvar

En del små lökar börjar titta fram däri. Samma sak där, det ser inte mycket ut för världen med en Snödroppe här och där. Men jag vet ju hur snabbt de förökar sig. Ibland får man ge det lite tid


På framsidan under Tujorna har Vintergäcken slagit ut. Jag är egentligen inte så förtjust i vintergäck men där passar de.

Operation rädda Lönnen! Min ena Japan höll på att drunkna! Den har stått i en stor murarspann invid stenhögen under Apeln sedan inköp 2004. Förra sommaren flyttade vi ner den i den upphöjda rabatten där den ska planteras vid dammen. Men vi hann ju inte bli färdiga med dammdelen (vilket iofs inte gör något) och Lönnen lät vi stå kvar. Det fanns ju ingen anledning att kånka den fram och tillbaks. Men nu är jorden där i frusen och allt smältvatten från snön låg som en sjö ovanpå. Hinken var fylld till brädden med vatten! På bilden har jag skyfflat ur så mycket jag kunde och hoppas nu på det bästa - sol och värme så att jorden får tina och torka upp

Invid husväggen på baksidan

kommer det massor av Scillor och Allium
Remsan längs med garageuppfarten före

och efter rensning. Visst ser det så mycket trevligare ut =) Ni ser också den ena smidesgrinden som jag tjongade huvudet i med full kraft. Inte katten tänker man på den när man går nerböjd och rensar. Inte är det första gången jag kör huvudet i den heller men denna gången resulterade det i en rejäl bula i pannan på mig - och några fula ord från min mun
(vad ska vi med grindarna till?)
Här behövdes också en make-over

Mycket bättre!

Före såg man ju inte vad som gömde sig därunder
Men en del vårtecken fanns det ju


Sådär, nu börjar det allt mer likna min trädgård.

Idag ska jag rensa jordgubbslanden och klippa ner Sockblomsbladen. Jag har hört att blomningen främjas om man klipper bort bladen. Hur gör du?


Igårkväll när jag tittade i mailen upptäckte jag något som gjorde mig väldigt förvånad, ett mail från Schenker om en leverans från Odla? Jag har väl inte beställt något därifrån???
Det var jag ju tvungen att kolla upp! Och gissa vad jag upptäckte? Jo, jag har beställt knölar för en tid sedan och sen totalt glömt bort det! Det måste vara "vår-kaos" i hjärnan - hur kan man glömma bort att man beställt växter???

Så en tur bort till affären för att hämta mitt paket får det bli när jag går ut.


14 kommentarer:

  1. Ja, Gittan, vad skall jag skriva idag för att inte upprepa mig, verka tråkig och långrandig.
    JAG VILL HA DIN VÅR - NU!! + den fina rabatten med Snödroppar!!
    Förstår att du njuter :)
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. Det är lustigt vad man hittar mycket när man kryper omkring i rabatterna...saker man annars kanske inte ser...

    SvaraRadera
  3. Bea: Inte är du tråkig inte! Men sådär känne rjag också ibland som om man upprepar sig om och om igen =)

    AnnCharlotte: Som en smidesgrind t.ex "skrattar"

    SvaraRadera
  4. Mycket trevlig läsning Gittan!

    Du har vitt på marken, jag med - men mitt vita är inte alls särskilt roligt längre...

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. Kära fina människa! Du är underbar!
    TACK!

    Och ja, tack, jag tar mera än gärna emot alla info, tips och råd jag bara kan komma över! Kan inget om det jag nu ska göra..:)
    Så jag väntar med spänning på mail..:)))

    Massa kärlek till dig...och tusen tack!

    SvaraRadera
  6. Så många fina lökväxter du har!

    Stackars lilla drunknande lönnen då. Inte lätt att vara växt ibland.

    Kram o ha så trevligt med paketet!

    SvaraRadera
  7. Ja, nu börjar det likna en trädgård igen, härligt med en massa vårtecken, och du är "som vanligt" först ut...inge avundsjuk alls..*fingrarna i kors*
    Fast snön börjar faktiskt försvinna mer och mer här också, men det är bra vått överallt...

    SvaraRadera
  8. Kan du komma till mig en dag ?
    Så mycket du hinner jag hinner igenting känns det som.
    Här är och göra för en hel skolklass.
    Fint med snödropparna.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  9. Vad skönt att höra att man inte ska sätta snödroppar för tätt. Här var ju målet att få lite vårfägring i hela rabatterna, så då fick de bli mer utspriddt. Kanske inte på helt optimala platser har vi ju upptäckt nu när vi ser vart snön smälter först ... men men, vi måste ju få chansen att lära oss i vår takt också.

    SvaraRadera
  10. Så flitig du har varit. Jag hoppas på fint väder i helgen så jag kan börja röja så smått. Förra helgen var det för blött i jorden. Blir nyfiken på vilka knölar det finns i paktetet.
    Eva

    SvaraRadera
  11. Dear Gittan, is does indeed look like spring has come to your garden, all those little bulbs are a delight! Ouch about the gate, though, you need to wear a hard hat, lol. Save the poor maple, I do hope it can be rescued from that standing water. :-)
    Kram,
    Frances

    SvaraRadera
  12. Åh, vad härligt med vårblom. Här har vi vinter än. Din snödroppsrabatt är ju helt underbar!

    SvaraRadera
  13. *asg*!!!!!!!! Inte lätt att komma ihåg alla "köp-knappar" man trycker på...
    Kram!!!

    SvaraRadera
  14. Åhhhh, jag blir grön av avund...sååå många snödroppar och annat mums du har i långa rader!!! Här i vår sandjord förökar de sig inte så där bra!
    Härligt med vårrensning, det rensar på något mystiskt vis hjärnan också! ;o)
    Ha en finfin dag,
    Lydia

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)