Drama Leaves

måndag 4 januari 2010

En titt i backspegeln - A look in the rearview mirror

Det känns som om det gågna året var ovanligt kort. Inte så att jag tycker att vi inte hann allt vi ville (det gör man ju aldrig) Utan mer att vi hade så fullt upp och det var ett väldigt roligt trädgårdsår med tanke på att vi förverkligade en dröm vi haft en längre tid. Och som ni vet så går tiden fort när man har skoj =)

Efter att ha haft denna utsikt sedan november 2008 ville jag bara att våren skulle komma snabbt.

Men vi fick en omgång vinter i februari och den kändes så lååååååååååååång...

Äntligen smälte snön och tinade fram snödropparna längs med husväggen

Mars blev Tulpanernas tid då vi frossade i buketter

Och i april kunde vi äntligen starta vårt projekt. Sanden grävdes ut ur den tidigare stensatta yta (där vi (med tiden) ska bygga ett förråd) för att återanvändas under muren.

Ginkon grävdes upp tillfälligt
Kejsarkronorna blommade

Och den 19 april la vi den första stenen


I Maj står Ullugnrönnen i blom

och efter att ha gjort slut på grästuvor och kompostmaterial kom den första leveransen av jord

Vi stod i år för första gången på Vårmarknaden och sålde växter

Och så fick vi ju vårt "barnbarn" - Bella

Bygget tog längre tid än vi trott och tiden var knapp. Men toppstenarna fick snällt vänta

För i Juni tog N studenten
Jag minns sommaren som solig, varm och vacker

Men en del säger att sommaren regnade bort! Visst fick vi lite regn men här var vi faktiskt förskonade från de flesta regndagarna

I september var den äntligen så gott som färdig, vår upphöjda rabatt. En månad som dessutom var väldigt varm och fin.

Rönnsumaken grävdes upp (p.g.a alla rotskott den sätter)


och ersattes med en lite större perenn plantering.

Och innan månaden var slut hade även Rönnrabatten blivit utökad och fått ny form

Oktober bjöd också på varmt och vackert väder.

Ett gott trädgårdsår avslutades med fyrverkerier

Nu ser vi fram mot det nya trädgårdsåret med massor av planer att förverkliga.
Om 2009 var murens år, kan man undra vad det ska bli detta året?


16 kommentarer:

  1. Ojojoj, vilken revue igenom 2009 hos dig !!!
    Ni har verkligen lyckats med mycket, och mycket vackert. Och allt så ordentligt. WOW
    Nu sitter jag i min lilla skamvrå och skäms ;O)
    Skojar. Kram och trevlig kväll, Petra B.

    SvaraRadera
  2. Ska ni göra lika mycket i år?
    Så fint med den upphöjda rabatten och att kunna sitta mitt i den...

    SvaraRadera
  3. Vilket år och vilka projekt ..
    Muren blev ju så himla bra.
    Bella undrar om ni är riktigkt kloka...
    Det ser ut så..
    Eller hjälp var har jag hamnat och var får jag gräva ner mina ben?
    Så söt hon är.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Wow! That was quite a project! it turned out great! Beautiful. I can not wait to see your garden in bloom this year

    SvaraRadera
  5. Då är det bara den snygga trädgårdsgruppen som fattas.... ;-) Rönnsumaken kunde fått komma till min åker o brett ut sig.... men det verkar inte som om de trivs där har försökt plantera otaliga rotskott uppgrävda hos en väninna....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  6. Hej Gittan,

    Vilket underbart inlägg, med så många fina bilder och härlig text.
    Vad fint ni fått efter mycken möda!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Er mur minns jag ju väl. Som ni slet med den och så härligt att ni blev nöjda. Ska bli kul att se hur det växer där under kommande år.

    Här kommer det en del små små flinogr från himlen nu och jag ska ut med Ronja i skogen och sen hem o mysa igen (träna lite på badrumsgolvet, duscha ROnja, dricka te, läsa, blogga och baka är planen)

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Hoppas du hinner göra det du tänkte 2009 men inte hann med, så du slipper ha det över dig 2011 :o)
    Karin //

    SvaraRadera
  9. Ni hann med en hel del ändå kan jag tycka!! Ser fram emot att få se allt "live" senare i år!
    Tack för en trevlig fika igår! Kram/Veronica

    SvaraRadera
  10. Jag har sagt det förut, men det tål väl att upprepas :-) Den är så snygg den upphöjda rabatten! Ska bli kul att se hur den ser ut längre fram i år. /kram Anette

    SvaraRadera
  11. Härligt jag har ju sett den förut, men den är verkligen fin, och dina nya former på rabatterna, och höstfärgerna, oh när jag kommit så långt hos mej, jag längtar. Här var ju gräsmatta på gång, men nu pratar gubben om jordvärme att det är nog smart att gräva ner det först, ja säger jag bestämm du vilken energoikälla du ska ha, han velar just nu mellan bergvärme borrning och jord där han ska gräva upp hela pepparbacken (känns det som,,därför hoppas jag på bergvärme för då kan jag fixa delar av gräsmattan detta året.
    HA det gott från ett snöigt Blekinge

    SvaraRadera
  12. Oj, vilket jätteprojekt, och så fint det blev. Är galen i sten men har knappt någon alls i min trädgård - ännu. Vill gärna ha en mur eller två någonstans men det kommer nog framöver...
    Härligt att se en återblick över året.

    SvaraRadera
  13. Ja den är verkligen snygg. I år borde du bara ta ett viloår trädgården o se på allt du gjorde förra året. Men vem har ro att bara glo? /Knatten

    SvaraRadera
  14. Vilket aktivt och kreativt år, ni har verkligen fått gjot mycket! Och fint blev det! Skall du ta det lite lugnare i år...=) Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Tack för året och bilderna från det.En sån mur har vi på nästa års projekt men med en liten myshörna inuti. Kanske kan få tips om vad man planterar där.Trevlig helg.Anita

    SvaraRadera
  16. Vilken fin årskrönika! Vilken makeover med den upphöjda rabatten! Läckert!

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)