Drama Leaves

tisdag 19 juli 2011

Mina nyförvärv och färdig breddning

Förutom Magnolian, Fjärilsbusken 'White Profusion' och Elefantgräset köpte jag ett par perenner. Inget märkvärdigt men dock =)

 Murgrönan fundrar jag på att sätta som marktäckare i Entré-rabatten... Jag undrar bara om den kan bli för tät så att lökväxter och perenner får svårt att hitta upp??? Någon som vet??? (man vill ju inte plantera problem)

 En ny växt för mig är denna



Som jag tror ska få ersätta Lysimachia atropurpurea 'Beaujolais' i Den upphöjda rabatten. Lysingen lyser nämligen med sin frånvaro efter de senaste två hårda vintrarna =(

 Sen kunde jag inte låta bli... jag gillar lammöron men de jag haft tidigare har blivit alldeles för höga och lagt sig ner i planteringen - vilket inte är särskilt fint!

'Silver Carpet' blir tydligen inte så hög (15cm) och blommar sällan hos oss stod det, jag hoppas det stämmer!

 Sen hittade jag en söt, liten Kärleksört =) Endast 20 cm hög ska den bli.

 som jag tänkte kunde få agera kantväxt någonstans =P

Nu ska jag ut! Solen strålar från en klarblå himmel och jag har lite att hitta på. Nä, det har jag inte! Däremot har jag en del att fundera över... Gräsborttagningen är ÄNTLIGEN klar! Lite segt när man har ett område fullt av ytliga trädrötter att ta hänsyn till. Ullungrönnens rötter ligger för sjutton i jordytan! Men, som sagt, nu är den biten avklarad och planteringen är färdig-breddad och ...

vad jag ska nu göra här?

Igårkväll när vi "inspekterade ägorna" tillsammans maken och jag så kom han nämligen med ett förslag (som vi förvisso pratat om tidigare men beslutat oss för att inte genomföra) "Problemet" är bara det att vi inte har tid att göra det just nu... Så... ska jag plantera växterna så länge? Eller ska jag vänta tills vi gjort det andra?

Om jag väntar får jag hålla efter en bar jordyta (inget kul) tills tiden finns (det blir kanske inte ens i år!) Och om jag planterar kommer jag att få gräva upp växterna igen när vi sätter igång...
Vilka problem man kan skaffa sig!

Avslutningsvis; Någon som vet hur mycket plats ett elefantgräs behöver i diameter? Jag vill ju inte råka plantera det där det med tiden inte kommer att få plats!

1 kommentar:

  1. Grattis till den röda pipörten - den är sååå tacksam. Murgrönan...kan bli för tät. men det beror på...men njae får du till svar av mig :-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)