Drama Leaves

onsdag 21 januari 2009

Brödrecept

Jag fick en förfrågan om recepten på bröden jag bakade förra veckan. Naturligtvis delar jag gärna med mig av godsakerna. Håll till godo!

Vänskapsbröd

Dag 1

Blanda samman de ingredienser som följer och låt stå och dra, gärna över natten, men minst 5-6 timmar.

4 dl ljummet vatten
1 dl rågkross
1 dl vetekross
3 tsk salt
2 dl lingonsylt
1 dl russin (kan uteslutas om man vill)
1 dl linfrö
1 dl vetekli

Dag 2

2 pkt torrjäst blandas ut med lite av mjölet.

Koka 5 dl vatten, låt svalna enligt anvisningarna på jästpaketet.

Häll vattnet över gårdagens blandning.

Tillsätt jästen samt 18-20 dl vetemjöl

Baka ut 4 limpor.
Jäs dem på plåt 20-25 min.
Grädda i 250 graders ugn, ca 10-15 min.

4 kommentarer:

  1. Ser man på, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! ;-) Såg att du skrivit på Lars blogg, att du skulle lägga ut ett brödrecept. Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Ruben: Nej, detskrev jag på min blogg! Fast när du kommenterade där kallade du mig Maggan "ler" Du får kanske överraska frugan med nybakt bröd...

    SvaraRadera
  3. Brödet måste prövas - "kopsar" receptet, tack!
    Ha en trevlig dag! / Bea

    SvaraRadera
  4. Detta sparar jag här på datorn och så får det provas framöver!
    Tack!

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)