Drama Leaves

måndag 16 mars 2015

Att vara eller inte vara, det är frågan...

Den tidens bristande kunskap gjorde att jag för ganska länge sedan köpte en Ginnalalönn i tron om att detta var en liten fin japansk lönn...
Att ens kalla den träd är att överdriva. 
Ginnalalönnen är mer en yvig buske och det gör att den inte alls passar in där den planterades. Nu ångrar jag bittert att jag inte köpte en strimlönn istället men plånboken avgjorde nog valet lite den med!
 Trött på att den breder ut sig över allt annat i rabatten tog jag beslutet att stamma upp den till vad som förhoppningsvis med tiden kan likna ett träd. 
Jag är väl medveten om att tidpunkten för att beskära lönnar INTE alls är nu. Men under JAS gick det inte att ta sig in i busken(jag provade förra året) och se var man ska såga. Detta får bära eller brista! Jag kommer inte att bli ett dugg ledsen om den inte överlever eftersom den ju inte riktigt motsvarade mina förväntningar.
 3 stammar sparades och förhoppningsvis blir detta bättre (sämre kan det ju vart fall inte bli)
Sen finns det tyvärr ytterligare ett par träd där jag är tveksam till om de ska få finnas kvar eller tas bort...
Körsbärsträdet (ovan) ger aldrig någon frukt och översållas varje år av bladlöss till den milda grad att man inte ens vill nudda vid trädet - det är helt svart!
Likaså äppelträdet (nedan) det får heller aldrig någon frukt trots att jag inte beskär det på vårvintern och därmed inte riskerar att skära bort fruktämnena. Det har även med bladlössens hjälp "tappat formen" då många av grenarna under ett par år  förvreds i 180 grader och fick klippas bort. 
Så vi har bestämt att tillför de inget denna säsongen heller då åker de bort!
 2013 stammade maken upp tujorna på framsidan (mitt hatobjekt) och i den senaste stormen tog vinden hand om en av dem. Så som det ser ut nu kommer de att tas bort allihopa och ersättas av andra träd istället
Och det är då jag är glad över att ingen av våra vänner ville förbarma sig över den felmärkta Magnolian som jag jordslagit i potatislandet, den kan ju faktiskt få bo på framsidan och ersätta någon av tujorna

2 kommentarer:

  1. Ja det är inte lätt det där med träd och eventuella felköp. En perenn kan man ju ganska lätt göra sig av med utan speciellt dåligt samvete men med ett dyrt, stort träd blir det annorlunda. Samtidigt tror jag att det är viktigt att försöka bli nöjd och faktiskt våga ta bort växter man retar sig på. I det stora hela är ändå ett träd en relativt liten summa om man slår ut det på många år. Gå på din magkänsla helt enkelt!

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Hur har det gått? =) satte en ginnalön själv nu men jag ska stamma upp den från start.

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)