Drama Leaves

måndag 21 november 2011

Det bästa i mitt kök...

En av mina bloggvänner med bloggen http://rosorochruiner.blogspot.com/   har nyligen gjort om sitt kök och uppmanade oss andra att visa guldkornen från våra kök. Och jag är väl inte sämre än att jag kan dela med mig även om jag är låååååååååååångt ifrån nöjd med det kök jag har idag

Jag är väldigt nöjd med mitt utdragbara skafferi! Så mycket enklare det är när man kan dra ut och se/plocka från två håll. Enda nackdelen är att det rymmer betydligt mindre än ett vanligt skafferiskåp.

 Under skafferi, kyl/frys och bänkskåp på den sidan av köket har jag snygga rostfria sockellådor. Där förvarar vi sånt vi inte anv. så ofta. I lådan under kyl/frys (dom är integrerade och då går det att ha lådor under) har jag sånt som anv. så sällan att det får ligga inpackat i plastpåsar för det blir trots allt dammigt i sockellådorna.
Handtagen på lådorna sitter i ovankant dels för att inte synas men utformningen på dessa gör att man dessutom kan öppna dem  med fötterna - suveränt när man har händerna fulla (de vi har på sockellådorna under garderoberna i sovrummen har andra inte alls lika praktiska handtag)
 När lådorna är stängda syns dom nästan inte alls, det ser ut som en vanlig sockel
 Mellan kyl/frys och väggen har maken gjort en reol istället för en passbit. Överst satte vi en spot (med dimmer) och glashyllor. Där förvaras en del av våra vinglas (vi har ca 40 vinglas)
 och längst ner blev det vanliga hyllor till kokböcker och en del trädgårdslitteratur som jag vill ha nära till hands
 Eftersom köket är väldigt litet och det är ont om skåp (jag har ganska mycket glas och porslin) valde vi att sätta ett skåp på väggen vid matplatsen
Bänkytan är liten men vad gör man? De tidigare två diskhoarna ersattes av en rejäl och en liten vilket vi inte ångrar. På så sätt fick vi in en rejäl lådhurts istället för kastrullskåpet. Diskmaskinen är även den integrerad, längst till höger. Baldakinen med spotar ovanför väggskåpen och spotar även under dem ger ett bra ljus (hade iofs gärna haft dimmer även på dem)
 Men sen finns det ju ett par saker som jag gärna skulle vilja byta ut, att ha bänkskivor i massivt trä intill diskbänken rekommenderar jag inte! Det "slabbas" alldeles förmycket med vatten där och minsta droppe gör att skivan får fula märken. Trä är toppen att baka på och SÅ snyggt när det är nyoljat men man får vara flitig  med att torka, torka och åter torka. Sen skulle jag gärna vilja byta ut spisen (som ju var ny och modern när vi köpte huset) Skåpet maken byggde ovanför fläkten istället för kryddhyllan gillas och en ny fläkten står och väntar på att få bli uppsatt.
Efter spisen kommer skorstenen (och den kan man ju tyvärr inte ta bort) Men tanken är att hela väggen på denna sidan ska rivas
 och att det nya STORA, vita köket i drömmer om ska byggas här, på andra sidan väggen =D
Med bänkskåp längs med hela ytterväggen, diskho där akvariet står idag och spisen där gammelmormors skänk står. Skänken som då ska få flytta ut i dagens kök vilket enbart ska vara matplats!
Mattans närmsta kant markerar ganska precis var den nya väggen kommer att bli... nån gång... om hundra år eller så ... Det som saknas för att köksdrömmen ska bli verklighet är bara tid och det har man ju alltid tillräckligt eller hur =P
 
Nä, nu får jag nog ta och sätta igång med matlagningen =)
Jag har utlovat ett inlägg om "världen bästa diskmaskin" ska ta lite bilder när jag tömt den ikväll - bättre maskin kan jag faktiskt inte tänka mig finns! DÅ är man allt nöjd!
 
Kram gittan

Och glöm nu inte att visa oss guldkornen från ditt eget kök ;P

5 kommentarer:

  1. Vilket fint kök ni har.
    Vilka praktiska förvaringsmöjligheter det finns nu.
    Jag har ett vanligt standardkök. Så min dröm är att få utdragbara lådor istället för de underskåp som vi har nu. Jag tror att det är ganska praktiskt för längst inne i skåpen så står det saker som inte används och blir hyllvärmare för jag glömmer bort att de finns.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Jaså du tog min uppmaning på allvar - vad roligt! Kul att man kan inspirera någon till ett inlägg!
    Du har många bra lösningar, det där utdragbara skafferiet blev jag avis på, jag får inte till ordningen i mitt riktigt. Och skåp kan man ju aldrig få för många av så det där vid golvet var ju fiffigt!
    Ditt kök ser fräscht ut, och vilka snygga lampor - likadana som mina *ler*
    Jag förstår ändå att du längtar efter att flytta in i det stora rummet bredvid, om ditt kök är litet nu. Å så roligt att planera ett nytt kök, nu får du säga åt maken att prioritera ert kök istället för alla andras =)

    SvaraRadera
  3. Du har ju ett jättesnyggt kök... och praktiskt! Sockellådor och belysta vinglashyllor, det låter som en dröm. Vi har precis bytt ur kylskåpet eftersom det gamla hade förvandlats till en frys. Det är underbart att slippa is i smöret, men mjölken var faktiskt godare i det gamla skåpet. Man blir aldrig riktigt nöjd... eller kanske om man har din diskmaskin då?
    Kram

    SvaraRadera
  4. så fint,så välordnat,precis ett sånt kök som man vill ha,ha en fin kväll,maggan

    SvaraRadera
  5. Mitt kök är inte särskilt välordnat men ljust och ganska stort med bra arbetsytor. Vi har rationaliserat bort matplatsen och har istället numera ett matrum där vi intar alla mål - mycket trevligt!
    Så suveränt med lådorna vid golvet för sällan använda ting - det skulle jag gärna vilja ha! Och belysning; det är minsann A och O - all indirekt belysning är trevlig,
    tycker Eva

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)