Drama Leaves

söndag 21 augusti 2011

Var ska jag börja? Med de senaste förändringarna i min trädgård...

Jag har sextioen bilder som ska publiceras här på bloggen och jag kan ju omöjligt visa alla i ett inlägg (och jag som är så dålig på att dela upp det, det brukar alltid komma annat emellan)

Jag gör ett försök och börjar med de senaste förändringarna i trädgården (hoppas jag inte "flippar ut" på vägen)

För två veckor sen gav jag mig på att klippa Björkspirean längs med det korta staketet på framsidan. Spirean har jag nog inte klippt sedan Sandras student.. för sex år sedan =) Gissa om den var vildvuxen och spretig! Plötsligt fanns det plats över! (jag har iofs grävt bort Förgätmigejen tidigare) Om man tittar noga ser man att det sitter en etikett kvar i jorden, en av solhattarna som planterades förra våren hittade inte upp i år och lite längre till höger (syns ej på bilden) har hennes släkting förvisso orkar ta sig upp men blommar inte.


Den gröna höga växt som syns längst bak är Citronsolrosen, Helianthus 'Lemon Queen' (gul växt = vald av maken) Den är tacksam, blommar långt ut på hösten.


Det är lite sillsallad kvar över planteringen ändå... jag funderar på om det kanske blivit för många rödbladiga...


Om jag tar bort Björkspirean och flyttar Höstsilveraxen till Rönnrabatten... sen skulle jag kunna flytta Citronsolrosorna... och kanske plantera en såndär brokbladig buske som vi förälskade oss i på Zetas (bilderna ligger i butikens dator) här för att ge lite höjd och struktur...
Medan jag fundera på fortsättningen hamnade en av Funkiorna som stod framför huset, kan det vara 'Frances Williams'? här på prov


Hon fick ge plats åt den Hibiscus 'Blue Chiffon' vi köpte på Paletten i Malmö härom veckan


När den nått full höjd kommer den att nå ca halvmetern upp på teglet, ganska precis till ovankant på bilden )

Vilken underbar blomfärg!

5 kommentarer:

  1. Det är så himla kul att flytta om i rabatterna för det blir alltid som nytt i trädgården bara med lite flytt.

    Hibiscusen är ju otroligt fin, lyckliga du som kan odla den.

    Ha det gott
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  2. Du jobbar och står i!

    Vilken underbar färg på blomman i sista bilden. Me like!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Gunilla:Entré-rabatten har känts så oerhört rörig att jag var tvungen att åtgärda på något sätt. Funderade först på att plocka bort allt (inte perukbusken) och börja om men det känns lite jobbigt! Nu får vi se vad som händer framöver =) Men visst är det ofta de små förändringarna som gör mycket på sig!

    Marina: Man ska ju inte vara sysslolös =) Har inte du också en blå?

    SvaraRadera
  4. Sånt gillar jag, att gå omkring och fundera ut hur jag kan förändra och förbättra.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Har man inte jobb så skaffar man sig! Det är rätt kul att ändra lite ibland. Den var fin den där hibiskusen. /kram Anette

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)