Drama Leaves

tisdag 23 augusti 2011

Senaste nyförvärven

Jag "hamnade" ju på plantutförsäljning förra veckan och inte kan man motstå när de säljer ut allt för 50% det vore ju rent av snudd på kriminellt! Tyvärr var det ganska utgallrat bland godbitarna så det blev "bara" några Funkior med hem (icke att förakta)

Hosta ventricosa
 Jag föll för den friska gröna färgen
ca 60cm hög blir den 
 Hosta 'Ginko Craig'
Den blir inte mer än ca 25cm hög 
 en perfekt kantväxt med andra ord
 Hosta 'Gold Standard'
blir ca 50 cm hög 

 Hosta 'Cherry Berry'
ca 25 cm hög  
alltså även den lämplig som kantväxt 
 Hosta 'Bob Olson'
 ingen höjdare den heller 15-20 cm
men snygg i färgerna
Utöver dem blev det ett mörkt Ormskägg, Ophiopogon planiscapus 'Niger' också men det fastnade visst inte på bild.
 Det var måndagens inköp...

Sen for maken och jag till Jönköping på mässa i fredags och när man ändå är "nästan där" kan man ju liksom inte låta bli... Rångedala Plantskola (en av våra favoriter) here we come!!!
 Männen ska ju alltid vara värst!
Maken köpte en STOR Japansk lönn att plantera vid dammen, den vi hade dog vintern -09/10. Sedan dess har han letat efter den perfekta lönnen och se här fanns den ju =D
 Den är så pass stor att vi nätt och jämnt fick in den i den stora bilen "lol" Den fick lutas och bindas fast rejält, för med hem skulle den!!! Med avsikt lät jag bli att fotografera priset =§ Det har vi redan förträngt...
 Jag ville ju inte vara sämre så jag plockade också på mig en Japansk lönn
 Den senaste vintern skördade ett flertal av trädgårdens japaner och så även min Gyllenlönn. Nu slog jag till och köpte ett betydligt högre exemplar (men billigare) och hoppas att vintern ska vara aningen justare mot oss här i söder framöver
 Ett par perenner  

 Och som ni väl vet vid dethär laget så har min käre make en förkärlek till gulblommande växter, följande är alltså hans!
Gulltörel, Euphorbia polychrome 'Senior'
 samt
 Guldaklejan
Den omväg på tio mil färden om Rångedala medförde var verkligen värd det!

6 kommentarer:

  1. Så mycket fint! Härliga hostor - kan man få för många?!

    SvaraRadera
  2. Jord unde naglarna: Nä, inte när det är den sortens hosta ;P

    SvaraRadera
  3. Oj, vad ni har storshoppat - inte kan man låta bli med sån rabatt! Tjusiga hostor och den stora lönnen var ju läcker!

    SvaraRadera
  4. Rångedala har jag aldrig varit i, fast jag har en känsla av att jag bor ganska nära, måste kolla upp det där stället, verkar vara rena guldgruvan. Hur i jesse namn ska du få plats med allt det där? :)
    Ha en skön tisdag!
    Camilla

    SvaraRadera
  5. Vilken massa fina fynd ni gjort....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  6. Rosor och ruiner: Du kan tro att det kliade i fingrarna att shoppa loss ordentligt när det var halva priset. Men min plånbok är så tunn att jag fick begränsa mig - nöjd och glad ändå! Den lönnen är fantastiskt vacker , likadan som den jag har i headern fast grön. Och makens plånbok är tjockare (vi har ju samma förståss) eftersom det är han som är familjens inkomsttagare "hahaha" Det är nog så att när mna ingn egen inkomst har då håller man igen lite även om man vet att det inte behövs...

    Camilla: Rångedala ligger starx utanför Borås och vi älskar detta ställe <3 En tur varje sommar har det blivit sedan vi hittade dit första gången och fler lär det bli!!! MEN det var inte där det var 50% det är i Lund =)

    AnnCharlotte: Det är kul att få shoppa loss ibland =P

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)