Drama Leaves

söndag 14 augusti 2011

Nu behöver jag er hjälp!

Idag har jag minskat ner planteringskön en aning, klippt äppelträd och där upptäckte jag något väldigt underligt...

På mitt lilla Ingrid-Marie träd svänger de späda grenarna??? Grenen här (klicka gärna upp bilden) svänger  nästan 180grader...


 och den är långt ifrån ensam...


Vad är det som händer?


ALLA grenar som fått konstiga böjar har bladen ihoprullade och lite fläckiga där grenen böjt sig men jag kan inte se några skadedjur...

Jag hann inte klippa mer än två grenar inann jag såg detta och då slutade jag genast. Frågan är; ska jag klippa bort de grenarna helt och hållet eller räcker det att ta bort den böjda delen?
Och framförallt VAD är det som får dem att böja sig sådär???


9 kommentarer:

  1. Har inget svar men det ser likadant ut här på lilla äppelträdet.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tråkigt med skadeinsekter på äppelträd, jag kom att tänka på spinnkvalster...
    fick nämligen det på ett av mina äppelträd i sommar och upptäckte det rätt fort, vattenslangen blev min räddning och större skada hann inte göras, men bladen ser lite tråkiga ut med fläckar och diverse bruna skador.

    Oj, så fort denna sommar runnit iväg, men ett otroligt fint väder har vi haft idag. Vi är nyligen hemkomna efter en skön tur på havet och ljumma vindar :)

    Må gott!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  3. En Muurikka är ett stort stekfat som man kan ha över öppen eld eller över gasol. Vi har gasol. VI har lagat en hel del mat ute i sommar på fatet. Bla. köttfärssås, biffar, wok, grytor och grönsaksblandningar till det grillade. Det kommer från sakerna från början tror jag.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ohhh, ingen aning. Men det såg väldigt mystiskt ut. Hoppas du får svar av nån som vet ;-) Hos mig har äppelträden aldrig beskurits tyvärr. Bara 'ansats' liksom när det blivit för mycket grenar hihi....... Nån dag blir väl det gjort också.

    Angående buxbomen så kommer jag att få ersättning. Men först till våren :-)

    Kram, kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  5. Konstigt...men vet inte vad det är som gör att det blivit så.
    Hoppas du kommer till klarhet....
    ha det bra :)

    SvaraRadera
  6. Ser helt galet ut, genetiskt fel blir förta tanken...
    kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  7. Har aldrig sett något liknande men det hjälper såklart inte dig! Jag hade vänt mig till någon som odlar frukträd för att höra vad de säger. Kanske vet en "vanlig" plantskola. Berätta gärna när du fått klarhet i problemet.

    kram louise

    SvaraRadera
  8. Mystiskt! Rådfråga någon expert är mitt tips. Att ta bort grenar är kanske onödigt om det är en genetisk defekt. Ta med en avklippt gren till en plantskola - de bör väl kunna svara, tror
    Eva

    SvaraRadera
  9. Bladen ser ju ut som löss-drabbade, men att du sen inte ser några som helst spår efter sådana och att grenarna gör en böj och växer vidare har jag inte sett förr. Berätta när/om du fått klarhet i vad det kan vara.
    Kram

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)