Drama Leaves

lördag 7 augusti 2010

Skördefrossa!

Jag äter så det snart sprutar ut ur öronen på mig! =)

Ja, just nu frossar jag i allt gott som trädgåden har att bjuda på. Sallad, rädisor, physalis, paprikor, tomater, gurka, squash... listan kan göras ganska lång och jädrar vad gott det är!

I morse plockade jag de första hallonen (hösthallon) hela tre stycken och dom bjöd jag, hallonälskaren, familjen på. Nyss var jag ute och plockade gräslök som hamnade i frysen, en viktig ingrediens i en av familjens favoriträtter - kycklingpaj.

Jag plockade även en hel del sockerärter. Jag gillar dem skarp när de är färska och äter dem som godis. Men skörden är väldigt riklig i år och jag hinner inte riktigt med!
Därför skulle jag behöva råd om hur jag hanterar dem om jag vill frysa in dem? Stoppar man dem bara i frysen direkt eller ska de förvällas och isf hur gör man det? Jag vill ju inte att de ska bli "slappiga" utan de bör ju behålla sin krispighet om det ska vara någon mening med det.

Kan man göra som jag gör med paprikorna? Paprikorna tärnar jag och fryser in utan krussiduller och när de sen ska anv. i matlagningen tillsätter jag dem djupfrysta de sista minuterna maten kokar. Då smakar de som om de vore nyskördade!

Nu känns det ju inte som om jag kommer från en släkt med flera generationer bönder när jag inte vet vad jag ska göra med min skörd... men när ingen finns kvar att fråga... står man där undrande...

Efter att ha varit i Tyskland ett par dagar så hamnade maken i butiken idag där har sätter upp de sista sparringskenorna/hyllorna =) För mig finns det inte så mycket mer att göra där förrän varorna börjar komma in om ett par veckor.

Ikväll bär det av in till Malmö för säsongens första hockymatch? Mitt i sommaren!
Det är hockyns dag (tror jag) och det är visst träningsmatch eller nå´t i den stilen (ni ser hur involverad jag är - jag kallar mig supporter in training "sss")

Ha det gott tills vi hörs igen / Kram gittan

Till alla er (modiga) som håller Öppen trädgård imorgon vill jag önska lycka till. Tyvärr har jag inte orka att besöka några trädgårdar denna gången även om jag hemskt gärna skulle vilja. Det har varit, och är fortfarande så mycket att fixa (med beställningar av alla de slag) inför butikens öppnande att jag helst av allt håller mig på hemmaplan just nu. Men jag hoppas att Tusen Trädgårdag blir en tradition som ger oss alla möjligheten att besöka massor av trädgårdar de kommande åren!

10 kommentarer:

  1. Vad mysigt att kunna plocka så mycket ätbart i egna trädgården! Jag måste bli bättre på det där att få ner fröna i jorden i tid. Har ingen aning om det är så man gör med paprikor men det verkar ju fungera bra om du är nöjd!

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Jag såg att det bara finns en trädgård här vid Kristianstad på listan. Konstigt! SJälv skulle jag inte vilja vara med men gärna besöka någon annans. Men det ska vara ganska nära i så fall så det blir nog inget för mig i morgon.

    Här jobbar jag lite i trädgårdslandet idag.

    Ha det bra! När öppnar du?

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Härligt när man kan frossa i vad trädgården ger!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Härligt med egen skörd, men frossa kan jag för min del inte precis tala om ännu :)
    Men.. skogshallon plockade jag tre liter idag, det är väl något!?
    Ha en skön söndag! '
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt att få frossa i sig!
    Sniglarna har visserligen ätit mest hos mig känns det som men nu när det varit torrt så har de backat lite så det blir lite till mig också.
    Spännande med butiken.
    Skall du till formex?
    Annika

    SvaraRadera
  6. Härligt.......... Har också skördat lite i dagarna... Men jag har betydligt mindre ätbara odlingar än du..... Ser fram emot att tomaterna ska mogna på sig också......

    Spännande med butiken.......

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  7. Jag saknar min pallkrage med grönsaksland iår men hoppas få upp den till nästa år igen, det är mums med egenodlat.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    Hej
    Vist är det underbart att kunna äta det man har sått, man kan även äta det man inte har sått, ogräs.
    Vi kallar ett gräs för "vattengräs" kommer inte ihåg vad det heter, men det är saftigt och gott, grisarna älskar det också hihi.
    Vet inte hur du ska göra för att frysa sockerärtorna, här blir inget kvar, använder dem i sallader, pastasallad (med kassler) osv.

    Låter gott med kycklingpaj, du kanske lägger ut det receptet.

    Ha det gott i din trädgård.
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  9. Angående rännan är det en gammal foderränna från ett hönshus, men jag ska såklart ha den som en nedgrävd vattenspegel! Måste bara laga den lite, den höll inte helt tätt i ett hörn när jag provfyllde den med vatten i dag.

    kram louise

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)