Drama Leaves

söndag 22 augusti 2010

En lätt frisering

Perukbusken Cotinus coggygria 'Royal Purple' växer så det knakar. Den är minst tre meter hög och säkerligen lika bred trots att jag friserat den ett par gånger under årens lopp.

Nu var det hög tid igen och tro det eller ej, jag klippte bara bort fyra större grenar men skillnaden blev enorm!
Och med en gång så blev hela planteringen mycket ljusare - allt fick sig ett lyft helt enkelt.
Jag som hela sommaren tyckt att Entré-planteringen här mest liknat sillsallad tycker nu att den är ganska okej ändå. Ett par mindre förändringar lär det ändå bli för det har faktiskt blivit för många rödbladiga växter där, jag behöver få in lite mer grönbladigt mellan Alunroten (Heuchera) som agerar kantväxt och Höstsilveraxen (Actaea ramosa )som står längre in i planteringen - men det är ju lätt ordnat =)

Igår blev det en heldag i trädgården. Medan maken målade fönster så oljade jag ytterdörren (den fula teakdörren blir inte rödmålad i år heller) sen var jag tvungen att klippa gräset (varannandags-jobb) och gräskanterna som hade växt flera decimeter ut i rabatterna. Idag är det grått och regnskurarna avlöser varann, det blir inomhus-sysslor för min del. Kanske kokar jag tomatchutney men först ska jag sy gardiner till pentryt i butiken. Sen kommer (vår äldsta dotter) Sandra hem och äter middag med oss =D

Ha en skön dag

14 kommentarer:

  1. Ja den perukbusken blev bättre med ny frisyr.
    Jag ville ut o ta hand om lite rafs i trädgården nu när regnet lagt sej men det är så blött så jag vill inte ens ta i nåt därute. Och gräset är jättehögt o man blir bara blöt o klibbig. Nä, usch jag är less på allt därute. Nu vill jag ha lite värme o torka.

    Jo, vi har sett 2012. Och ungarna gillade den!!! Tror nog vi sett alla katastoffilmer som finns att se o så fort det kommer en ny är vi snabba att se den.

    Ha det bra. /Knatten som inte är inloggad.

    SvaraRadera
  2. Va fint du har det. Perukbusken är en riktig snygging. Och så ser jag att du har fina alun framför. Stod och kikade på sådana idag på Plantagen och nu när jag ser dina ångrar jag mig rejält. Kram

    SvaraRadera
  3. Visst blev den det! Själv skulle jag också behöva en rejäl frisering, men jag får snällt lugna mig tills på onsdag då jag har tid inbokad hos frissan. Undrar just om jag också blir snygg? Nu till kvällen lyser åter solen men nu är ju allt så blött att man inte kan göra någonting =(Jag är också trött på allt regnande!

    Lena: Tack, alunroten tillhör mina favoritväxter. Så sent som idag hittade jag en ny sort som fick följa med hem =) Det har blivit några olika under åren men den som kantar entré-rabatten är faktiskt den första jag köpte och som jag sen förökat med gott resultat.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också förändringen! Tänk vad fin perukbuske är. Snyggt framför häcken!

    SvaraRadera
  5. Himmel vad fint det blev!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  6. Vad bra det blev efter friseringen! Jag är lite dubbel när det gäller perukbuskar. Jag gillar bladen men inte de rufsiga blommorna!

    Tänk att ha en make som föreslår att gå in på en plantskola!! Hur får man dem sådana??

    kram louise

    SvaraRadera
  7. Det blev väldigt bra.... Men det såg bra ut innan också (får jag säga så?!) Men ljus behöver växterna och träd mår bra av att hållas efter.... Skönt att ha det gjort...

    Har inte varit ute i trädgården på snart en vecka.... börjar bli dags....
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Det gjorde susen kan man säga.
    Jag borde klippt gräset men hann liksom inte med det också. Har röjt och klippt i både det ena och andra.
    Perukbuske borde jag nog ha din är ju så himla fin.
    annika

    SvaraRadera
  9. Förstår att jag har satt min perukbuske helt fel om den ska bli så stor och bred men hela din rabatt blev mycket finare efter friseringen.

    Vi hade tur igår och det slutade regna så hag hoppas din man kunde måla klart.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ja jösses de va en frisering som gjorde skillnad! Snyggt!!

    Kramen!!

    SvaraRadera
  11. Vilken skicklig frisör, det blev ju kanonfint.
    Må så gott

    SvaraRadera
  12. Lena: Jag gillar den verkligen.

    Njut i din trädgård: Häcken framhäver den och det tror jag behövs för att den ska komma till sin rätt.

    Madame C: En enorm skillnad!

    Louise: Blommor man inte gillar klipper man helt enkelt bort - det gör jag ju bl.a på Daggkåpan =) Maken får man börja träna när han är i de övre tonåren så för din make är det redan kört "asg" Jag hade tur som fångade min innan det var försent.

    Charlotte: Här hos mig får man tycka precis som man vill! Jag tyckte nog också att den såg bra ut även innan men det behövdes ett lyft i den planteringen och jag insåg att busken var i största laget. Jag har heller inte gjort mycket i min trädgård den senaste tiden, önskar mig ett par heldagar men då krävs det att det slutar regna.

    Annika: Visst gjorde det! Gräsklippningen är nästan allt jag hinner med just nu och den måste klippas varannan dag - det växer så att man ser det från ena dagen till den andra. Nästa år ska jag sno gödningen från maken så att jag hinne rnågot roligt därute också =)

    Millan: Det blev ett riktigt lyft och det var preis vad som behövdes där nu. Så skönt att ni slapp regnet, jag tänkte allt på er.

    Humlan: Yes och imorgon är det min tur, fast jag friserar nog inte lika hårt på mig "asg" Å andra sidan hade jag kanske också behövt en rejäl förändring...

    mammi: Man är väl uppväxt på damfriseringen - mamma var frissa =)

    SvaraRadera
  13. Jag längtar after att perukbuskarna jag planterat ska bli lika praktfulla. Jag är väldigt förtjust i "rufset"...

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)