Drama Leaves

onsdag 1 juli 2009

Igår, idag, imorgon - Yesterday, today, tomorrow

The thunder is rolling, the sky is black. It's gotten so dark some how... (Andrew Loyd Webber) That's how it was yesterdayafternoon. After a sunny, very hot day, it suddenly changed into dark sky and rain. Me and the youngest doughter who had been painting all afternoon got bussy, trying to put our newpainted furnishure under the parasoll. Not the best protection but what should we do?
Åskan rullade och himlen blev svart. Efter en otroligt varm gårdag blev kom slutligen regnet.Minstingen och jag som målat trädgårdsmöbler hela eftermiddan fick brått att försöka få in dem under parasollen. Inte mycket till skydd men vad gör man?

Idag har det varit lika varmt och kvavt. Ett par kraftiga åskskurar har vi fått men de rensade brar luften för stunden.

Today we have had the same heat. A coulpe of heavy rains and thunder during the day but it only cleared the air for the moment.

A lot of goddies are getting ready to harvest.
Ett flertal godsaker börjar bli skördeklara.

Cocktail-tomater

Slanggurka/Cucumbers

Physalis

Mer Tomater 'Dansk export' tror jag visst detta är.
More tomatoes 'Danish Export' I think it is.

Varmt var det minst sagt därinne idag!
It's been really hot in the greenhouse today!

Utanför knoppas Hallonplantorna.
Outside the Raspberries are getting buds.

Jordgubbarna ger bra skörd men är skyddade för fåglarna med fiberduk.
Strawberries, hidden from the birds.

Härliga blombäddar / Lovely flowerbeds.
Strandveronikorna jag frösådde 2007 blommar.
The Veronicas I've grown from seedlings 2007 blooms.

Blodgräset 'Red Baron' lyser så vackert i solens sken.
The Bloodgrass 'Red Baron' looks so nice in the sunshine.

Änglatrumpeterna har slagit ut och sprider en bedövande väldoft in i köket om kvällen. En stickling från denna har farit långt norrut där den förhoppningsvis ska göra likadant =)
The Angeltrumpets are blooming. And they are spreading there delicious scent all they way into our kitchen in the evening. One of the cuts from this plant have been send up north where I hope it'll do the same =)

On the front of the house it doesn't look that bad. I've allways thought so..
På framsidan ser det inte så illa ut. Jag som alltid tyckt det...

Some changes are ment to be done. Such as new paths, no grass etc.
En del förändringar planeras dock. Så som nya gångar, inget gräs osv.
'Piilu' har ramlat ner från väggen i år och ligger så fint bland Funkiorna och blommar.
'Piilu' is fallen down from the wall this year and now she's lying on the Hostas blooming

Vackert, inte sant!
Beautiful, isn't it!

Imorgon ska jag hämta hem fler kor...
Tomorrow I'll be getting some more cows...












7 kommentarer:

  1. I love the sky photo. We've had alot of storms here too over the past week or so, and very similar skies.

    SvaraRadera
  2. Ja, Piilu är verkligen vacker där den ligger. Och vad fint dina grönsaker kommer! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Du kan få låna några av mina..de går på plats själva och bara producerar gödsel så länge du matar dom..alldeles gratis hyra så länge det är så här varmt...uuuurk!!
    Jag skulle behöva lite regn här också men nu slår gubben hö igen så vi får väl hoppas det håller ett par dar till..om man nu ska vara storsint för trädgården står och slokar..

    SvaraRadera
  4. Vi har inte fått åska eller regn idag heller. Har varit i Åhus sen kl 12 och kom hem vid halv 7. Varmt! Oscars lag blev 2:a, besvikna över att inte vinna men de har kämpat riktigt riktigt bra i värmen.
    Jag såg att björnbären blommar här. Ska bli kul att se om där blir bär. Första året nämligen. Gurka kan jag snart skörda och tomaterna har fin storlek, ska bara skifta färg.
    Ser bra ut med era utemöbler! Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag hörde hur det mullrade en bit bort men det blev inget av det, åskan kan jag vara utan men lite regn hade jag gärna tagit emot så jag slapp springa med kannorna.
    Min Red Baron tar sig sakta men säkert, vad vacker den blir som stor.

    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  6. Uhm! Allt är så ljuvligt nu! Njuter dina bilder!
    Lite lagom av värmen ... och en hel del regn skull onekligen sitta fint nu!

    SvaraRadera
  7. Sue: The sky is allways interesting I think. This time it looked so amazing with all those black clouds closing up around the sun.

    Ruben: Piilu fick ligga kvar eftersom den ska flytta in i den upphöjda rabatten, men faktum är att det är snyggt med den liggande sådär också.

    Tesa: Kanske lite väl kraftig gödning sådär direkt från kossan... men visst hade det varit super att bara kunna köra fram några skopor med traktor och tippa i. Gillar du inte värmen? Jag njuter i fulla drag, det är detta jag längtat efter hela vinterhalvåret =D

    Marina: Tvåa var väl inte illa, fast de vill ju alltid vinna. Regn slipper jag gärna, vi har inte så torrt beroende på att det finns mycket vatten i marken här. Lite svalkande vindar är vad som efterlyses. Björnbären undrade jag just över. Satte ju en planta i kruka och det syns inga blommor där inte. Blommar den på fjorårsskotten?

    Millan: Min Red Baron är inte så stor som den ser ut. "Snåljorpen" (jag) köpte en två-liters kruka men delade plantan i fyra eller fem bitar. Det var mycket billigare än att köpa flera plantor. Men den verkar ta sig bra och är SÅ vacker.

    Nina: Det är en underbar tid. Men är det bara jag som inte vill ha regn?

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)