Drama Leaves

måndag 19 augusti 2013

Let´s walk on! Trädgårdsrundtur, del 2


Muren, den jag kallar för; Den upphöjda rabatten, är det vackraste i min trädgård!
Jag älskar stenen, färgen, höjden och framförallt den böljande formen - min form, det är jag som har ritat och grävt ut den!
 Heucheran, min absoluta favoritväxt utgör en "röd tråd" i nästan alla mina planteringar. Alunrot (som den ju heter på svenska) är en mycket användbar växt som kan fås i en mängd olika bladfärger och framförallt är den vintergrön. 
 Denna del av planteringen har haft det lite kämpigt, alla buskar jag planterat här har dött, en efter en... Och andra växter har visat sig vara allt för invasiva och därmed tagits bort. Det finns en plant men fullföljandet av den får vänta till våren. 
 Framför den mörkbladiga Kärleksörten 'Postmans pride' (i tomrummet) hade jag satt Kaukasisk Förgätmigej 'Jack Frost' - mycket snyggt! Men jag tål inte att röra vid dess blad så den fick tas bort (svårborttagen eftersom rötterna ser ut som bruna grenar och går LÅNGT ner i jorden)
 Nu när jag laddade upp dagens bilder fick jag syn på denna lilla sötnos, planterad som kantväxt längre bort, och tänkte; varför inte flytta den till tomrummet efter 'Jack'??? Jag gillar ju kontraster och brevbärarns mörka, nästan svarta blad blir nog vackra till dessa grå...
Bambun har passerat 2 m strecket och nästa år hoppas jag få önskat insynsskydd mot grannen





 Dammen är fylld med regnvatten och ser anskrämlig ut. Men vi har ett pumpproblem (hur döljer man en icke dränkbar STOR pump på ett snyggt sätt?) att lösa innan den sätts igång och Koikarparna kan få flytta in




Idag skiner solen och eftersom det är måndag så är jag ledig - det i sin tur betyder att jag befinner mig i trädgården där jag ju trivs bäst heeeeela daaaagen låååååååång  =D

Fortsättning följer...

3 kommentarer:

  1. Åh Så fint det har blivit med upphöjda rabatten, blir inte ett dugg avis :)
    Det går inte att bygga en sittbänk eller nått att sätta pumpen under ?
    Ha det så bra i sooolen / Ylva

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen snygg, din upphöjda rabatt! Mäktigt med storleken på den och att den är just upphöjd.

    SvaraRadera
  3. Så fint du har det! Gillar verkligen din Postman!

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)