Drama Leaves

torsdag 21 april 2011

Underbara, vackra, sköna, gröna(?) bladsprickning!

Jag ÄLSKAR bladsprickningen på våren! Jag kan helt enkelt inte se mig mätt på den! I morse var jag bara tvungen att ta en runda med kameran (igen) för att föreviga allt vackert. Tyvärr är det ju inte jag som är fotograf, det är ju brorsan, men jag gör så gott jag kan även om morgonsolen var liiite bråkig idag...

Apeln (min hat-kärlek) som grönskar allt mer för varje dag utanför sovrumsfönstret glädjer mig varje morgon både när jag drar upp persiennerna och när jag kliver ut genom ytterdörren. Att ha ett träd som sträcker sin krona upp till sovrummet på andra våningen är en otrolig lyx!

Utkommen på trappen vrider jag mitt huvud en aning åt höger och där står nästa kärleksobjekt... Katsuran


Vacker på våren, vacker på sommaren och vacker på hösten - vad mer kan man begära?


Men... hoppsan! Här smög det sig in några bilder på något som inte är träd... men under Katsuran är marken täckt med Jätterams och dom gillar jag också JÄTTEMYCKET!



Och på andra sidan täcks marken av röd Sockblomma Epimedium rubrum, en annan favorit =) som just nu har massor av knoppar!


Träd och träd... Ruben har ett träd, min är mer en buske men jag gillar den trots det - Ginnalalönnen som står utanför växthuset



Lönnar står högt, högt, högt på makens och min växter-vi-gillar-extra-mycket-lista. Såhär vacker är Klotlönnen vid bladsprickning





Ytterligare en favorit, som är kommen lite längre med bladen än de övriga - Ullungrönnen
Jag förundras varje år över att allt redan ligger färdigpaketerat inne i knopparna och bara väntar på att få komma fram... bladen... och blommorna...


Körsbärsträdet...det lilla, lilla trädet 'Sam' som stått still i växten i flera år (ca 8år) satte äntligen fart i fjor och drog iväg med en halvmeter på höjden - det finns alltså hopp om att få sitta i skuggan under körsbärsträdet någon gång i framtiden =)



Avslutningsvis bild på ännu en buske "ler" som verkligen är vacker just nu! Jag vill minnas att det är någon sorts Spirea... som maken föll för på Rångedala förra sommaren.



Massor på gång och än mer som ännu inte satt fart. Ginkon, Valnötsträdet samt ett flertal av de Japanska lönnarna har ännu inte kommit igång... men jag kan vänta "ler"


Nu önskar jag er alla en Glad Påsk, vi ses kanske på Blåkulla ikväll?


Kram gittan

5 kommentarer:

  1. Alltid ett steg före i Skåne!! :-) Jätteramsen har verkligen kommit långt. Jag har ju också några plantor, men har inte tänkt på att kolla om de kommit upp eller inte - tror det är för tidigt.

    Glad Påsk!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Nu går det nästan lite för snabbt.....men jag gnäller inte, det är bara att hänga på ;))
    HA det bra ;)

    SvaraRadera
  3. Katsuran gillar jag också jättemycket. Det är tur att vi har så många dagar på året för då kan man ha en ny favoritväxt för varje dag. Jag känner det som att jag har nya för varje dag i alla fall. Idag var det nog min blåa vitsippa som var favorit. Den slog ut idag.
    Många fina lönnar har du/ni.

    NU drar jag på kvasten!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hejsan Gittan!
    Det går inte att låta bli att fota de vackra bladutspring - de är ju så fotogeniska:)!

    Önskar dig också en UNDERBAR PÅSK!/Anja

    SvaraRadera
  5. Sorry Gittan men jag hann inte till Blåkulla men vi har just hunnit dra vinnaren till en provprenumeration av Isabellas. Och gissa vad? Det blev du, som får provläsa. Grattis!
    Maila mig din adress, så vidarebefordrar jag den till Isabellas. Trevlig läsning och trevlig fortsättning på helgen!
    Kram från en trött
    Eva

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)