Jag har ju knappt mer än 400 meter att gå till min butik hemifrån men trots det händer det att jag tvingas ta bilen, idag vara en sån dag. Gisssa om jag blev snopen när oranga hänvisningsskyltar guidade mig nästan tillbaks hem igen för att sedan komma ut på vägen precis framför butiken. Kommunen utför VA-arbete och vägen är därför avstängd i princip hemifrån och fram till min parkering.
När jag tittar ut genom skyltfönstret är detta vad jag kommer att se de närmsta veckorna
Först blev jag ganska irriterad eftersom det innebär att två av de sju parkeringsplatser jag och grannen hyr som kundparkering inte går att anv. om de boende i huset ska kunna komma in till sin parkering på gården.
Sen började jag fundera på var sjutton min trottoarpratare ska stå?
Slutligen bestämde jag mig för att gå ut och flytta min bil en liten bit och ställa "prataren" bakom bilen där jag hoppas den ska vara säker (den har blivit påkörd två gånger redan av oaktsamma förare) Jag lär väl få köra hit tills arbetet är slutfört...
Nu återstår att se om gatuarbetet gör att kunderna blir färre eller om det får fler att få upp ögonen för min butik när de mer eller mindre kör "rakt på den" och att de nu lockas komma in! Jag hoppas innerligt på det senare alternativet!
Marknadsföring är så svårt... Det känns som om folk i allmänhet är ganska imuna mot reklam...
Jag har provat ett par olika media och resultatet verkar vara ganska obefintligt. Kunderna frågar fortfarande om jag nyss öppnat butiken? Om jag annonserat?
Jag har annonserat på första sidan i Lokaltidningen, satt upp lappar i alla livsmedelsbutiker, varit med på gemensamma annonser för butiks-jippo i byn i, köpt en annonsplats på Kävlinge Torget (det lokala Blocket), finns med på Kartverkets Skånekarta för Hem & Trädgård och som en "test" stod jag en lördagseftermiddag för två veckor sedan utanför byns största livsmedelsbutik och delade ut vykort. Vykort med en färgbild från butiken på framsidan och på kortets baksida finns ett erbjudande om att om man lämnar sitt kort i kassan då får man rabatt vid ett inköpstillfälle under hela april månad - hittills har jag fått in ett fåtal av de 200 kort jag delade ut. Startegisk höll jag korten i min hand så att bilden syntes utåt men när jag räckte över dem till mottagaren vände jag dem så erbjudandet på kortets baksida var vad de såg...
Jag menar mer direkt reklam än så är det väl svårt att få till?
Håll nu tummarna för att gatuarbetet INTE har negativ effekt för butikens del!
Kraaam!
pssst... har du något bra marknadsföringstips så är jag idel öra...
September månad
4 timmar sedan
Jag håller tummarna för att gatuarbetet gör att folk upptäcker din butik! Jag blev så nyfiken på vad en trottoarpratare är så jag googlade på det. Har aldrig hört det ordet förut! Nu vet jag :)
SvaraRaderaHa en fin dag!
Det kanske blir några till som ser butiken nu när de måste ta en annan väg.....
SvaraRaderaSvårt det där med reklam....hur gör du själv med reklam som du får...vad läser du, vad sparar du och vad kastar du direkt....
Mycket hänger nog på att man får reklamen vid "rätt" tillfälle.....
Ha det bra ;)
I hope you end up with more business. I can imagine it would be very frustrating to have that construction going on. I know around here when there is road work going on in front of businesses they have big signs out front that say "We are open" in case it's difficult to get to.
SvaraRaderaNä du, det där är svårt. Det tar nog tid att få upp folks ögon, det tar tid att få en kundkrets. Det finns så otroligt mycket reklam i vår vardag att vi inte ser den längre. Man ser inte skogen för alla träden helt enkelt.
SvaraRaderaHoppas på det bästa!
Kram!
JAg tror att det bästa reklam man kan få är med mun till öra metoden.. Finns det inte "goa"vänner som kan hjälpa till o prata om dej?? Hoppas att gatuarbetet verkligen gör rätt nytta för dej. Tyvärr brukar det var tvärtom, men eftersom de nu måste smyga fram så nära dej-- sååå det SKA nog lyckas..
SvaraRaderaKram Ninne
Irene: Det gör verkligen jag också!
SvaraRaderaAnnCharlotte: Nu kommer de ju ut rakt på den så det borde ju ha positiv effekt tycker jag. Reklam... jag tillhör ju den kategorin människor som inte varesig ser eller hör reklam så då är det ju kört =)
Catherine: Hi, nice to see you! That's just what I've done, but out a big sign hoping for the best.
Marina: Visst är det så! Jag själv är ju urusel på att se reklam och hemmablind som få.
Ninne: De tligegr mycket i det. Maken min har aldrig annonserat ine ens som nystartad och han har aldrig varit utan jobb.
Jag tror inte så mycket på det där att anonsera i tidningar och så (beror ju i och för sig på vilken sorts företag man har).
SvaraRaderaMen som butik - hur mycket mer måste man sälja för att annonsen ska betala sig?! Väldigt mycket!
För mig, liten butik på liten ort, så är det prat på byn som gäller, så då får man se till att det pratas bra på byn!
(sen hoppas jag på att kunna locka in en del turister i sommar!)
Några grejer har jag också hakat på - ett jippo med alla butikerna i byn, fast vädret blev så uselt så det var inte många som kom... Men idén med att göra något tillsammans och dela på kostnaderna tror jag på!
Och så har jag också varit med en kort vända på det lokala nät-torget, men inte till någon direkt nytta så jag avslutade det ganska snart.
Jag har även träffar då man sitter ner och pysslar, pratar och fikar. Då säljer jag ofta ganska bra.
En klädbutik här i trakterna körde tjej-kvällar ibland. Man visar sina produkter och umgås samtidigt. Brukar vara väldig trevligt och uppskattat. Något som du kan göra något kring?
En fördel med att köra träffar är att man kan planera in dem lite nu och då, hur det passar i livet.
Och så har jag valt att inte ha vanliga butikstider, utan ordinarie bara öppet tre eftermiddagar i veckan.
Sen kan det ju bli fler dagar då jag har träffar, men som sagt, då styr man det efter hur man har det annars i livet just då.
Jag kör även utlottning på både bloggen och i butiken nu och då, för folk gillar att ha chans att få något gratis!
Kanske något att skylta upp med nu när folk kör så nära din butik. Text som syns tydligt: NU UTLOTTNINTG I BUTIKEN! eller så...
Sist hade jag så att man fick en lott för varje gång man handlade i butiken - vissa kunder kom ju in oftare, för att ha större chans att vinna =)
Och hon som vann köpte en del grejer när hon hämtade ut vinsten. Den dagen hade hon inte kommit in om det inte varit för vinstens skull.
Äsch, nog svammlat från mig!
Lycka till med marknadsföringen!
OCH, jag tror man måste ha tålamod! Det tar tid att bygga upp en stor trogen kundkrets!