Drama Leaves

söndag 10 juni 2012

Från köksdörren.. i regnet...

Jag sitter på en stol i köket och väntar på att maten i ugnen ska bli färdig...

Undertiden tittar jag som så ofta ut genom köksdörren... och förvånas över hur vackert allt blir när det regnar..

Vid foten av kökstrappan står ett par krukor, en av dem är fylld med Afrikanska Margueriter (Osteopermum eller Stjärnöga om man så vill) och de bländande vita blommorna har en oerhört vacker lila baksida... Eftersom solen inte visar sig idag är det just baksidan som fångar min blick..



I den mindre krukan nedanför har jag i vanlig ordning planterat Snötörel, Euphorbia 'Diamond Frost' Den är en "måste växt" sedan första året den kom till plantskolorna här


Jag höjer blicken en aning.. Här vid parasollfoten har jag de senaste åren haft mina krukade buxbomsklot... Nu står här en samling växter "i väntan på"


I dagens ljus ser man precis hur läcker färg det är på bladen på en av de nyare Japanska lönnarna, Acer Palmatum 'Pink Passion' rosa kanter och röda mittpartier...


Min blick lockas tillbaks till krukorna vid trappfoten... Den mörkt lila Afrikanska Margueriten är minst lika vacker den...


Sen vrider jag huvudet åt vänster och upptäcker att Stjärnflockan, Astrantia major 'Rubra' är på god väg att slå ut. Zoomar in så gott det går... skräpan blir ju därefter eftersom jag idag bryter mitt "nyårslöfte" och fotograferar utan glasögon - ups!


Strax intill, på brunnen, lockar den rostiga gudinnan till sig min blick...


Sen kom jag plötsligt på att jag sett något åt andra hållet! I den lilla krukan som står där på avhärdning, vad sjutton har jag planterat i den?


Men sen kommer jag på det, det är ju ytterligare en "måste växt" En riktigt mörk Pärlhirs som jag inte längre lyckas hitta som frö. En ynka planta blev det av alla de frön jag petade ner tidigt i våras. En liten stackare som jag nu innerligt hoppas hinner sätta frö... Om inte, då är detta den sista sommaren med just den hirsen... (bilden är tagen genom glaset i dörren och hirsen blir mörk sen)

Sen beslutar jag mig för att ni ska få se.. det jag ser.. där jag sitter vid min köksdörr... (klicka upp bilderna)

Brunnsrabatten


Pallkrageland, Rönnrabatten


och en del av Den upphöjda rabatten


När jag ser bilderna här i datorn förvånas jag över hur liten trädgården ser ut att vara!
Förvisso önskar jag att den vore dubbelt så stor men så himla liten är den ju inte ändå...

Sen måste jag ju erkänna att jag hade fullt show att INTE få med allt ogräs som växer mellan (de oerhört fula) plattorna, förrådet som inte är byggt än, garaget och allt annat som jag helst undviker att dela med mig av.

Ha en fortsatt fin kväll / Kram gittan



(Nu kopierar jag mitt inlägg innan jag klickar publicera.. Hela rasket försvann tidigare ikväll trots att jag sparat och förhandgranskat så fanns bara rubliken där när jag publicerat - skumt!)

Ja, det var gårdagens inlägg som jag nu hoppas jag lyckas publicera med både bild och text... Idag provar jag att göra det med google chrome istället (om det nu har någon betydelse?)

2 kommentarer:

  1. Inte illa att ha utsikt över allt det där fina.
    Jag ser inte så mycket mer än trädkronor här ifrån soffan. Vårt hus ligger ju ganska högt eftersom källargrunden är hög.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag sätter mig någon annanstans ser jag inte heller mycket av trädgården... vårt hus har också ganska hög sockel pga källaren. Men när man sitter intill köksdörren som har glas ända ner till golvet så ser man ganska mycket / Kram

      Radera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)