Drama Leaves

söndag 31 januari 2010

Under lysrören - Under the flouruscent tubes


Egentligen skäms jag för att visa bilderna från den del av tvättstugan där frösådderna står. Men ni ska veta att det är bara där som väggen ser så eländig ut. Det var där oljetanken stod tidigare och då gömd bakom en vägg. Putsen på väggarna ska knackas ner och putsas om. Sen ska jag kakla väggarna och hela golvet ska få klinkers. Men det finns roligare saker att göra vid än tvättstugan. Och som sagt, det är inte i den delen av den stora tvättstugan som jag tvättar!



Lysrören har kommit tillbaka och hänger nu där de ska. Till fiskarna fick maken investera i en ny armatur. Denna har han ju gett mig! Här står pärlhirs, tre sorters paprika och två sorters tomatplantor och lapar ljus.




Tänk att den här ynkliga grodden ska bli en väldoftande Heliotrop om inte allt för många veckor!



Ytterligare en fjutt, men här ska det bli Physalis.



Alla frön har inte grott riktigt än. Som ni ser så använder jag mig av lysrören som "värmemattor" också.



Nu är det snart tid att så den andra omgången frön. Nästa hög med fröspåsar står det ju februari på och det är det ju imorgon. Men jag lugnar mig nog en vecka till (tror jag)

17 kommentarer:

  1. Nice to see seeds germinating... I am overly anxious to see Luktart and Radisa growing here.. haha.

    ~bangchik

    SvaraRadera
  2. Bangchik: Me to! I really hope the will germinate so you're abel to se, smell and taste something Swedish.

    SvaraRadera
  3. Åhhhh vad sugen jag blev att så lite frön nu, men det får vänta till tisdag när jag är ledig igen.
    Ha det / Kram Ylva

    SvaraRadera
  4. Hej Gittan!
    Så du är igång med sådder och härligt när det spirar. Jag log när jag såg din lilla Physalis grodd, jag har nämligen köpt frön till detsamma och de fröna ligger i tryggt förvar i påsen
    ännu :)

    Vilken ljuvlig färg på Klematis!

    Du hade funderingar kring stutar med notpapper, det är inte svårt, med lite planering så går det fint!
    1.
    Jag har gjort en mall av en rund cirkel ( tårtpapper storlek) i kartong och klippt ut en tredjedel av den. Pröva på ngt först om storleken blir bra!
    2.
    Limmat notpapper på den utklippta kartongdelen, annars är det väldigt sköra pappersark. Rullat ihop till en strut och fogat med papperslim i en snygg linje.
    3.
    Gör handtag och dekoration efter egen smak.

    Blev det invecklat? Lycka till!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  5. Är du inte rädd att de blir långbenta tills de få se riktigt ljus? Kul att se nytt grönt i alla fall. Tror ej nån bryr sig om flagnande färgen i din tvättstugas skamvrå. Bra att du inte ser min, hehe.
    Så flitig du är
    Ha en trevlig kväll, Petra B.

    SvaraRadera
  6. Det är underbart när det börjar gro i byttorna! Här har det börjat gro så smått, men jag väntar fortfarande på att alla chilisorter ska vakna... Har spenderat orimligt mycket tid med att stirra på svart, fuktig jord de senaste dagarna...

    (ps. Titta gärna in på www.tradgardsbloggar.nu(eller i min blogg) om du vill!)

    SvaraRadera
  7. Ylva: Tisdag, det går fort dit =)

    Bea: Tack för råden ang. strutarna. Vem vet när jag går här och lallar om dagarna kanske jag får ett ryck och knåpar ihop något fint. Lim måste jag ju köpa förståss, borde väl passa bra med spraylim..

    Petra: Nädå, de blir inte rangliga när de står under lysrören. I det hörnet är det dessutom lite lagom svalt så plantorna brukar bli knubbiga och fina (så är det ingen som säger om mig!?)

    SvaraRadera
  8. *skrattar* Gott och se!! Nu ger vi järnet Gittan! Kram!!

    SvaraRadera
  9. Ja fniss! här har med såtts hejvilt i helgen,,fast du har varit tidigt ute,,men det stillar en längtan hos mej..vårlängtan
    Ha det gott mvh Monica på Pepparbacken=)

    SvaraRadera
  10. Du var då tidigt ur startgroparna! /Ruben

    SvaraRadera
  11. andré: vilken bra idé!

    humlan: Det kan du tro =)

    Monica: "sss" faktum är att jag var senare med sådderna i år.

    Tatyana: YES!!!

    Ruben: Ärligt talat är jag sen i år =) Men de första fröna grodde otoligt snabbt. Förmodligen blir det sått mer i veckan som kommer. Man får ju sysslsätta sig bäst man kan när Kung Bore envisas med att hålla sitt grepp även om oss här i söder.

    SvaraRadera
  12. Hej Gittan.
    När blev du anonym?
    Ser att det gror hos dig, jag skall vänta lite till men en perenn skall jag så och ställa ut idag. Vitt violkungsljus. Sen får jätteverbenan vänta till slutet Februari för jag har inga lysrör. Sedan blir det bara lite slingerväxter ettåriga längre fram .

    Jag tror att du har fel på din termometer för hur kan du ha plus då jag har minus :o)
    Nu är det bara 20 minus.

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  13. Jag lägger till en Award till dig för jag har missat dig ser jag.
    Hoppas att du går in och hämtar.
    Kramar/Gunilla

    SvaraRadera
  14. Helt betagen av dina odlingar. Vilken energi du har, skall inte sätta i frö, ju när växthusets tid kommer,då kanske.
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  15. Härligt det ser ut med grodden. Lycka....Kram

    SvaraRadera
  16. Dessa frömännschor.... ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt i snön
    Nina

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)