Drama Leaves

tisdag 13 oktober 2009

Morning has spoken...

Så kom den då, tidigare än vi är vana vid, den första frosten!

Jag har inte på långa vägar plockat in alla växter för vinterförvaring än, men de får väl tåla en frostknäpp.

Änglatrumpeten har tappat de flesta bladen men den har fortfarande gott om knoppar.

Växterna var så vackra i den sköna morgonsolen. Men ärligt talat så har jag fotograferat genom köksfönstret. Lite för tidigt för mig att gå ut och frysa, brrr....
Helgen gick som vanligt alldeles för fort. I fredags var jag ensam hemma igen när maken, minstingen och "svärsonen" åkte till Malmö för att se Hockey.

I söndags hämtade maken och jag minstingen på Lunds tågstation för vidare transport till Sturups flygplats.

Därifrån åkte två lärare och sex elever till Warszawa i Polen. En skolresa för elever som läser Spanska på nivå 4. Våra elever bor i vars en polsk familj som också har barn som läser spanska. Det är ett europeiskt projekt som Spanien, Frankrike, Polen och Sverige deltar i.

Det går ut på att skapa en gemensam dataplattform där olika elevalster ska laddas ner och sedan användas i undervisning i de deltagande skolorna.

Våra ungdomar har deltagit i den första delen av Comeniusprojektet där de arbetat med allt från vanliga dokument till PP presentationer och elektroniska tidningar. Dessa handlade om kulturarv, miljö, ungdomskultur, litteratur och kvinnornas situation i de olika länderna.

Det gemensamma verktyget för alla deltagande är det spanska språket.

Ett fullspäckat program väntar dem där och det ska bli så intressant att få ta del av deras upplevelser när de kommer hem igen på fredag.

Från Sturup bar det snabbt hem igen för att göra färdigt middagen. Vår äldsta och mellans pojkvän ("svärsonen") skulle äta söndagsmiddag med oss - trevligt, trevligt. Sedan dess har det varit tomt och tyst i huset, men vi får väl försöka vänja oss vid det maken och jag.

Efter en trevlig förmiddagsfika idag med en god vän

har det blivit dags att bege sig in till Malmö där jag har en "date" med maken.

Ser ni hur fint cyklarna och mopeden smälter in i Brunnsrabattens färger? Blå cykel - blå krukor, röd cykel/moped - röd Lönn, gul cykel - gula blad på Katsura och Funkior, genomtänkt så det förslår! "LOL"

Ingen kan väl undgå att se att jag förälskat mig i höstens underbara färger =)

15 kommentarer:

  1. Lite frost! Pytt. Här snöade det idag (men det blev aldrig vitt på marken ho ho). /Ruben

    SvaraRadera
  2. Ja, vacker är din trädgård verkligen med sina höstfärger! Men förstår att du inte gav dig ut i kylan!! Var riktigt kallt i morse. Fick skrapa rutorna :( Som tur var kom jag ihåg att packa in fikonträdets kruka i frigolit igår, är ju det jag är mest rädd om. De andra växterna får jag hoppas klarade natten. Måste samla på mig lite tidningspapper så jag kan täcka dem inför vintern. Duktigt gjort förresten med färgmatchningen av cyklar och moped ;) Förstår att det är gjort med omsorg. Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Ruben: Snö... vad är det för något?

    Camilla: Imorse var det otorligt vackert ute, men kallt. Hoppas ditt fikonträd klarar sig. Du kan ju ställa krukorna tätt tillsammans invid väggen. Fiberduk i flera lager skyddar ganska bra det med. Och naturligtvis har vi valt cyklarnas färger med omsorg =) Synd bara att de står så fult plaverade just nu, men det ska det bli ändring på.

    SvaraRadera
  4. Hej Gittan! Jag hade varit glad om vi hade haft frost idag i stället för snön (som dessutom fortfarande ligger kvar!).
    Härliga höstfärger bjuder du på. Vad spännande med dotterns resa. Det finns så mycket skojigt i skolan nu för tiden.........annat var det när vi var unga ;-) /Anette

    SvaraRadera
  5. En date med maken låter ju inte fel!!!
    Så kul med den där resan för dottern. Härlig erfarenhet skulle jag tro.

    Frosten har jag itne fotat ännu. De gånger den varit här i höst har varit på vardagar och då hinner jag itne ut med kameran.

    Ha det bra! Kram!

    SvaraRadera
  6. Underbara höstbilder Gittan.. härligt att titta på men jag förstår att det är skönare att stå inifrån och titta. =). Vilka vackra lökar du köpt.. många fina sorter där Black beaty.. är en läckerbit jag har och även den vita lijetulpanen.. Jo Botanicus är de som har en sån där katalog som man måste 'läsa' för att se bilderna framför sig. oftast väldigt taladen texter men tycker man inte det räcker så gå in på länken som jag har och titta i bildgalleriet.. där finns nästan alla sorter som är i katalogen. Jag både läser och tittar på bilder för att få den rätta känslan.. Ha det gott Kramiz/monica

    SvaraRadera
  7. Trädgården hos oss har oxå börjat att skifta i de vackraste färger. Vemodigt på flera olika sätt även omj ag faktiskt tycker om hösten så är det lite speciellt i år för mig. Ett stillsamt farväl skulle man kunna säga.. Din trädgård klär i höstens färger oxå. Lika fint som alltid!
    Kram/Veronica

    SvaraRadera
  8. Anette: Nej, ligger den kvar! Vackert förvisso men då ryker ju alla väter på en gång och det är ju så trist =( Dotterns skola bjuder på många resor under de tre åren hon komemr att gå där. De har varit i Stockholm, Göteborg och i Sälen innan. Nu blev detta en extra överraskning och självklart ska man låta dem åka. Det är väldigt lärorikt men hon missar ju kvällens match! Malmö - Leksand kan du tänka dig vilken sms trafik här är just nu =D

    Marina: Vi åkte till Trädgårdspaletten i Malmö och därefter åt vi ute - vardagsmys på högsta nivå! Nu sitter han framför sin dator på kontoret och ser hockey samt sms:ar M i Polen om hur det går i matchen. Hon är familjens hockeyfreak =)

    Moa: Nu fick du mig att leta i skrivbordslådan och där fanns den minsann! FÅr allt ta mig en titt (jag som inte ska köpa fler lökar i år) Den svarta tulpanen har jag också sedan tidigare men den år så snygg att det fick bli en laddning. Vita liljetulpaner 'white Triumf???' nånting har jag också och de är så eleganta. Satte dessa vita blandade med de svarta för en förhoppningsvis läcker effekt.

    SvaraRadera
  9. Hallå Gittan, supermatchat värre! :D

    Marit

    SvaraRadera
  10. Good thing you got your bulbs planted now that it's getting so cold there. Your garden has such beautiful fall color!

    SvaraRadera
  11. Visst är hösten fantastisk. Vi har inte fått någon snö ännu. Men minusgrader har vi.
    Plantförvaringen: Har du en tom jordplätt. Potatisland eller dyl. Gräv ner krukorna där.
    En del stora krukor gräver jag ner i jordhögen. Huvudsaken att det är dränerat.Gräv ner i kompostlådan om du har en sådan, där isolerar det bra. Men det får inte bli för blött.Gruset jag använder är ganska grovt.
    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. TACK för en underbar stund här hos dig!

    SvaraRadera
  13. Vilka värdefulla erfarenheter dina barn får och vilka fantastiska upplevelser. Här har varit frost varenda morgon den senaste veckan och idag var det -6grader på morgonen,har precis kommit in från morgonpromenaden med hundarna riktigt friskt och skön ute om man har ordentligt med kläder på sig. Naturen är vacker nu med all dess färger likaså din trädgård som åxå har klätt sig i höstens färger.
    Susanne/Manitou

    SvaraRadera
  14. Perfekt! Till och med cyklarna passar in!;-)
    Höst-färgs-förälskelsen delar jag/vi gärna med dig! Du visar verkligen härliga höstbilder!
    Jag minns att vår dotter också hade liknande polskt utbyte när hon gick på gymnasiet (sonen gick på annat musikgymnasium- inte samma som hon). Dottern var där på besök & vi hade en polsk flicka här några veckor en annan tid. Roligt med "världsutbytet" ungdomar har idag! Både för dem & oss!;-)

    SvaraRadera
  15. Marit: Visst är det =)

    Catherine: I hope it's just a temporary temperature hollow. I used to being abel to plant in december.

    Gunilla. Tack för råden. Komposten var ingen dum idé alls!

    Njut i din trädgård: det var så lite så.

    Susanne: Visst är det, jag önskar att jag också fick följa med bara =)

    Nina: Genomtänkt, eller hur? ;-) Vi kommer också att få ta emot den Polska flickan i vår. Det ska bli mycket intressant och skoj!

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)