Drama Leaves

onsdag 16 september 2009

Det svänger - It bends

Förra sommaren gjorde jag en plantering runt Ullungrönnen. Egentligen otroligt korkat men det kliade i fingrarna efter att få gräva och plantera nytt. Jag visste att det kom att dröja framåt höstkanten med bygget av den upphöjda rabatten så - i brist på annat...
Last summer i made a bed around the Sorbus. Real stupid if I may say so myself but since I had a bad itch in my fingers and really needed to dig and plant something new. And I knew that the raised bed wouldn't be done before that fall anyway - so meanwhile...

Nu är ju den upphöjda rabatten på plats. Alltså hög tid att göra något åt mitt infall =)
Now the raised bed is in place and I had to do something about that whim =)

Fram med slangen och märk ut formen. Hrm... ett litet problem. På en del av den nuvarande planteringen ska det vara gräs...
Get the hose and make the shape. Houston, we have a problem. A part of that bed could need some grass...


Tada! Man är väl inte dummare än att man använder sig av de grästuvor man gräver bort! Lite pussel men det blev ju riktigt bra om jag får säga det själv.
Tada! I thought I was real clever since I used the grass I was digging away to put in the area where I needed it! A bit of a puzzel, but I think it looks real god if I might say it myself.


Nu börjar det likna något. En bit gräs finns det fortfarande som ska bort i bakkant mot häcken till (inte min då) men det tar jag en annan dag. Vad tror ni?
Now we're getting somewhere. There's still some grass to remove at the back close to the hedge but I take care of that part some other day. How does it look?




På andra sidan mur-rabatten kommer ju Valnötsrabatten. Den hade jag tänkt förlänga (och bredda så plantorna får plats) så att den också hänger ihop med muren dvs. ingen gräsremsa där emellan.
On the other side of tha raised bed there's the Walnut bed. I was thinking that I should dig, that grass you see betwen them away, and make that bed a bit deeper so that all the plants get som space.



Jag gillar verkligen den böljande formen.
I really like that bending shape.


Slutligen hamnade vi då här, bakom garaget, där Rönnsumaken stod innan. Det var egentligen meningen att jag skulle gräva här.
Finaly we ended up behind the garage, where the Sumac was before. That's the area where I was supposed to dig.


Förra veckan när jag varit på sjukhuset med minstingen så körde jag henne tillbaks till skolan och strax intill ligger ju en plantskola...
Jag skulle bara titta!
Men ni vet ju hur det brukar sluta =) Med mig hem hade jag (förutom lite nytt till blomlådorna) en ny Osakazuki lönn. Det skulle vi ju ha! (till våren) Och den kostade nästan ingenting! Ett riktigt klipp! Jag menar, då nåste man ju slå till, eller hur?
Last week when I've been at the hospital with our youngest, I drove her back to school and close to her school there's a nursery... I was only going to take a look!
But we all know how that use to end =) I bought a new Osakazuki maple. We where supposted to have that! (next spring) And it was sooo cheap! I made a killing! I mean, then I had to bye it, didn't I?

Så ut med slangen igen för att markera formen.
So out with those hose again to mark the shape.

Och en stund senare var det klart! Tyvärr fanns det en del Sumak-rötter kvar. Bl.a en riktigt tjock en som gick in i komposten! Jag fick rådet att anv. mig av Round-up till de ev. skott som kan finnas kvar av killen på plantskolan. Sagt och gjort. Men efetrsom jag egentligen är motståndare till såna produkter så högg jag av roten, tog en pensel som jag doppade i round-up och penslade på roten. Då minimerar jag åtminstone risken att få gift i jorden (vill man ju inte ha)

A few minutes later it was done! Sorry to say that ther still were some suckers from that Sumac left. One thick root that's going into the compost! The man at the nursery gave me the advise to use round-up (poison) on the suckers. So I did. But since I'm not interested in having poison in my garden I used a brush and brushed the poison on the roots. Then I've minimized the risk of spreading any poison in the garden. I don't want that in the soil!

Så nu har alla planteringar längs baksidan fått samma böljande form. När kantstenarna sen kommit på plats så tror jag att det kommer bli riktigt snyggt!
Now all beds in our backyard have the same bending shape. When we've got the borders in place I think it'll look real god!
Nu återstår den roliga delen - planteringen!
The fun part remains - the planting!

Och imorgon ska vi till sjukhuset igen.... (förstår ni vad jag menar?)
And tomorrow we're going to the hospital again... (do you see what I mean?)
Och till alla er i Göteborg, ta nu väl hand om min 20 åriga dotter! Ser ni en vilsen skånsk, gymnast irra runt på stan så ta hand om henne! N åker tåg upp i morgon för att träffa den familj som hon (förmodligen) ska bo hos de kommande 6-9 månaderna. Tanken är att hon ska vara familjens barnflicka/aupair.


24 kommentarer:

  1. Jisses vad du har grävt, håller med om att de böljande formerna är vackra och vips såg jag en vision om en böljande rabatt här i en hörna som är full av gräs nu.

    SvaraRadera
  2. I love the bends you've put in! You're garden is so pretty! I rarely leave a nursery without a plant either, it's almost impossible. Your new tree is very pretty!

    SvaraRadera
  3. I like how you've connected all the beds together now. It looks good, and the curving line on all of them unifies them.
    The bed under the walnut, with the Hosta and Hydrangea looks delightful with all the different heights of green.

    I have so been in the same situation, first you adjust one bed, and the next thing you know it leads to all of the other beds. I could never put in a permanent edging, since I change them too much.

    SvaraRadera
  4. Böljande former är vackra, men tyvärr får jag liksom inte till dom. för hur jag än tänker blir det raka linjer, för det mesta :)
    Beundrar din flit och nya projekt på gång redan.
    Nu är jag så innerligt trött på allt vad trädgårdsjobb innebär och ändå är det massor som borde städas undan för vintern.
    Men i mitt huvud "malar" nya planer fram för nästa säsong ändå :))
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också att det blev mycket finare med den nya formen på ullungrönnsrabatten! Stämmer bättre med murrabatten som verkligen är ett ordentligt "statement" i trädgården. En kraftull form värdig den störste trädgårdsdesigner!! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  6. På tal om energiknippe..... :) Kära nån vad du gräver och står i! Men din energi smittar och så fort jag kan röra mig utan att världen snurrar så skall jag ut och gräva jag med! Har ju inte fått upp Rönnsumaken/arna ännu men med mitt nya träningsschema för trädgårdsarmen, så är den nog ok till helgen, har hittat världens bästa och klokaste sjukgymanst. SÅ fina dina nya rabatter är!! Gillar verkligen din valnötträdsrabatt :)
    Din dotter kan ju få mitt telefonnummer om det skulle vara något, fast å andra sidan så lär väl familjen ta hand om henne :) Var skall hon jobba? orten alltså, är väl inte så vanligt med aupair i sverige? Hoppas hon trivs med sin familj. Ha en bra dag, kram =)

    SvaraRadera
  7. Kul att du tittade in hos mig!
    Er upphöjda rabatt blev verkligen super!!
    Ja hela gården verkar bli hur fin som helst!
    Jag vill verkligen ta tag i vår lilla tomtplätt, men vi måste få hit en grävmaskin, det är helt omöjligt att gräva för hand i denna stenhårda lera!
    Det som känns så skönt nu när vi bor här i "södern" är att det inte blir tjäle och snö på ett par veckor. Här kan vi ju faktiskt gräva långt in på vintern om än man inte planterar då!

    Ska söka vidare efter en bobcat med grävskopa!
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  8. My goodness gittan !
    You have been so busy and your garden is looking so beautiful : ) All of those curved beds are perfect .. and that new maple is going to be awesome girl ! .. How could you have passed up that sale price .. I would have done the same thing. You have inspired me to get busy and call the landscaping company to get them moving on my project too !
    You did GOOD !!! Congratulations : )
    Joy

    SvaraRadera
  9. I hope your youngest gets well soon Gittan. I do think you definitely had to buy that maple:) The beds look wonderful. Soon your whole yard will be a garden and that will be great!

    SvaraRadera
  10. Jävlar i min låda vad du ligger i!! *skrattar* Håller med dig om att böljande former är betydligt trevligare än raka kanter.
    Håller tummarna för att du gör något nytt fynd på plantskolan!
    // Veronica

    SvaraRadera
  11. Mycket fint resultat!

    Naturligtvis tar vi hand om ensamma gymnasister från Skåne här i Göteborg!
    Vi är väl berömda för att ha ett stort hjärterum ;))!/Anja

    SvaraRadera
  12. Wow, det blir jättesnyggt! Fast jag kan inte låta bli att le år sista rabatten..........med två böljande kullar som är lika stora så ser det ju ut som något maken kommit på!! Men det är kanske bara jag som har lite snuskig fantasi;-)
    Fast snyggt det blir det! Kram Anette

    SvaraRadera
  13. Böljande kanter är klart finare än raka. Men jisses vad du gräver och hinner! Jag vill!!!!!!!!!!

    Hoppas N kommer att trivas där i Götet. Kram!

    SvaraRadera
  14. Som du sliter!! Men så blir det fint också!;-)
    Fint med de böljande formerna- så´na gillar jag också att göra.
    Vilken tur du hade med trädet! Klart man inte kan gå förbi ett sån´t fynd!;-)

    SvaraRadera
  15. Dear Gittan, I do so hope your daughter? is getting better by now, it is such a worry when our children are now well. As for those curves, well, it seems to be embedded in your brain! And now your garden, I love the shape! And the new maple is perfect! :-)
    Kram, Frances

    SvaraRadera
  16. Hmm, that should have been NOT well.

    SvaraRadera
  17. Det blir så himla fint med alla böljande rabatter.. riktigt tjustigt och jag förstår du inte kunde motstå den fina lönnen, skulle inte jag heller kunnat göra. =). Så tösabiten ska uppåt landet o jobba, så spännande för henne och skrämmande för dig *fniss*.. så brukar det vara för oss mödrar.. men det går bra ska du se. Ha en skön helg..Moa

    SvaraRadera
  18. Vad du gräver och gräver snart kan du sälja gräsklipparen.
    Det kommer att bliså fint. Smart att göra mycket på hösten så det är fint till våren.
    Det växer snabbare än vad man tror.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  19. Jisses vilken energi du har!! Jag ids inte gräva några nya rabatter just nu, fast jag har några i huvudet, och visst är det lite böljande former på dem med! Får se när lusten kommer tillbaka, just nu är det tapetsering etc inomhus.
    Håller med om att det är fint med lite mjuka former i trädgården! Det kommer bli jättefint när det är klart med kantsten och plantor!

    SvaraRadera
  20. Millan: Det mjukar upp så fint med böljande former tycker jag.

    Catherine: Leaving a nursery without bying anything is WERY hard to do =)

    Nothern shade: I think so to. Now they are unified and hopefully I let them stay that way.

    Bea: Förmodligen trivs du bäst med de raka linjerna även om du gillar när det svänger (hos andra)

    Ruben: Visst blev det snyggare! Och tänk om man fick arbeta som trädgårdsdesigner.... det är ju det jag drömmer om. Men när man inte kommer in på utbildningen, då är det svårt =(

    Lotta: Man kan kanske säga såhär, jag laddar batterierna med massor av trädgårdsnjutning för att stå ut med de månaderna som snart kommer. Fortfarande har jag massor jag vill hinna med innan hösten sätter stopp. Jag hoppas verkligen att din arm ger med sig!

    Camilla: Den skånska leran är inte den enklaste att gräva i. Hur myckert vi än jordförbättrat så äts det upp med en gång. Jag önskar att vi hade fått in en grävare här med. Men den kommer inte förbi huset pga dess placering. Visst kan man gräva länge än, det har verkligen sina fördelar att bo i söder =)

    Joy: Yeah, I'm busy. There's so much I'd like to do before it's to late. I don't want to wait for pring with all my plans. Next year we have a lot of other plans you know =)

    Tina: My doughter isn't really sick (sounds weard) She´s allergic and have resently had a abroken arm so that's why we visit the hospital that often. That sounds god that my whole yard soon will be a garden =P

    Veronica: hihi, jag är ju som jag är =D när det gäller trädgården. Men något nytt fynd blev det inte. Sjukhusbesöket tog alldeles för lång tid så vi hann inget mer. Men, det kommer ju fler tillfällen!

    Anja: Det låter tryggt!

    Anette: Jag tycker det "tar sig", Medhåll om formens look-a-like =)

    Marina: Det finns ju någon enstaka fördel med att vara arbetslös även omn jag hellre hade haft ett jobb.

    Nina: Man måste ju slå till när de i princip ger bort växterna =)

    Frances: Yoe are so right about those curves. I'm not a fan of straight lines, even my body have smooth curves "lol"

    Moa: Hur gick det med din Lönn? Fanns det liv i den eller hade den gett upp? Dottern klarar sig galant. Barnen verkar underbara och hon trivs redan efter bara några dagar. Göteborg är ju bara 2 1/2 tim. hemifrån så det är ju egentligen inget avstånd att tala om. Men man vill ju helst ha dem så nära som möjligt.

    Annika: Du förstod att det var det jag kämpar för =) Faktum är att maken undrade om han fick slänga handjagaren i våras. Men jag sa bestämt NEJ! Min förhoppning är att åter orka klippa gräset med den istället för motorklipparen. Ljudet av cylindern är för mig föknippat med sommar. Men att ge sig på en stor och ojämn (studsmatte-skadad) gräsmatta med handjagare är att vara elak mot sig själv. Men när vi grävt damm och anlagt nya gångar så ska gräsmattan ha förminskats radikalt och då... då säljer jag gräsklipparen "skrattar"

    Hedera Helix: Jag tycker att det är så skönt att ha förberätt för en ny vår! För till våren då har vi andra planer att förverkliga =P Kantstenen lär dock få vänta tills dess.

    SvaraRadera
  21. Vad fint du gör! Det är så roligt att titta på andras inspiration som smittar av sig, men tyvärr så hittar jag varken tiden till trädgården eller till bloggen... Det är fullt upp på jobbet och idag som egentligen är min "tidiga" dag så har jag utbildning.... *suck* riskerar att gå miste om hela hösten i trädgården, så jag är glad att jag kan njuta av din här!
    Sköt om dig!
    /Cyrene

    SvaraRadera
  22. Vilka snygga former! Visst är det befriande att gräva bort gräsmatta...

    SvaraRadera
  23. Det blir ju jättebra! Jag gillar också de böljande formerna.
    Själv står jag just nu med ett silverpäron, en ginkgo och en rödbladig lönn i krukor som ska ner nånstans före vintern, men var? Jag får nog göra som du, gräva lite böljande rabatter. Då kan jag passa på att flytta om allting som står totalt fel i resten av trädgården också...
    Angående avenbokhäcken - det låter ju som svamp eller ev ett virus (konstigt att stammarna spricker). Jag har inga bra förslag på vad du ska göra - kanske kan du fota de angripna delarna och ta med till plantskolan/Fredriksdal eller någon annan som har kunskaper. Jag är rädd att det bästa är att ta bort plantorna helt, men som sagt, jag vet inte.
    /Helen

    SvaraRadera
  24. Cyrene: Såsynd att du inte hinner/orkar med trädgården just nu. Hoppas att det vänder tsnart så du får njuta lite åtminstone. Var rädd om dig / kram

    andré: Att gräva bort gräsmatta är underbart! Nja, inte själva grävandet men det som kommer sen =)

    Helen: Jag har plats för dem alla tre!!! Så enklaste sättet att få dem ur krukan borde ju vara att lämna dem här "skrattar" Ska bli skoj att se din trädgård när du röjt färdigt.

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)