Drama Leaves

tisdag 21 april 2009

Sovrummet är färdigt

Igår gjorde jag inte ett skvatt i trädgården trots det vackra vårvädret.

Jag började dagen med att åka in till jobbet (butiken läggs ner inom kort) där jag jobbar när de behöver mig. Hade missat att utfösäljningen startat och förvånades över att det var så mycket bilar på parkeringen. Inne i butiken gapade däremot hyllorna ganska tomma redan. Mitt ärende var ett kort samtal med chefen, som förövrigt är den bästa chef jag någonsin haft!


Väl hemma igen beslutade jag att iordningställa sovrummet igen. Hela ovanvåningen är i kaos efter mitt målningsarbete.


Faktum är att jag har målat allt! Tak, väggar, lister (inte golvlisterna) element och garderobsdörrar, så rummet är verkligen fräscht!


Igår började jag med att putsa fönter och hänga upp nya gardiner, en lykta och fram med nya sängöverkastet och vips så hade vi fått ett helt nytt rum!


Jag har valt att lägga upp bilderna "vägg för vägg". Man ser lättare vilken skillnad det blev då. Det gula (fula) är rummet före min målning. När jag ser det nu kan jag inte förstå att vi verkligen haft det så =§

Min blogghörna, som förhoppningsvis ska flytta in i rummet intill när det är vidgjort.


Mörkt och murrigt

Ljust och fint


En gång tyckte via att den design bokhyllan var otroligt läcker - nu lär den inte sättas upp igen!

Tanken var att alla garderobsdörrar skulle målas vita (en bruten vit S0502-Y). På denna garderob som är inbyggd, dvs. den har ingen garderobssida utan där är det vägg, målade jag luckorna vita.



MEN... maken och jag tyckte att det såg konstigt ut.
Garderoberna är ju tapetserade med någon form av vävtapet som vi sen målat. Trots att jag använde samma färg på både den tapetserade ytan och kanterna så såg den tapetserade ytan smutsig ut i förhållande till kanten. (syns inte på bilden) Förmodligen är det skuggningar som gör att det ser ut så. Står man rakt framför är färgen densamma men går man lite i sidled.... skumt! Så igårkväll fattade jag rollern igen och målade över med väggens kulör istället - det känns mycket bättre!


Sista väggen, även den med inbyggda garderober a la 50-tal (original)


Dörren till klädkammaren kommer också att målas vit till helgen. Den ska ut och slipas först. Sen får vi se om garderobsluckorna här får behålla den vita färgen eller om de också blir ommålade i väggens kulör (S1005-Y20R)



Den gamla kistan som jag kommit att älska (makens farmors) gör sig fint vid fotändan. På väggen ovanför sängen är jag sugen på att hänga en avlång (liggande) smal spegel med tjock gammaldags ram. Vad tror ni om det?


Fönstret pryds nu av vinröda gardiner i ett material som ser ut som mocca. Länkar med olikfärgade glaskulor och en lykta i antik finish.

Nya krukor i sandfärgat ska på plats tillsammans med ett par växter.
På väggarna vet jag inte riktigt vad jag vill ha.
En tur till Indiska i stan får det bli en dag, för att få inspiration. Inget som brådskar. Alla foton på barnen som vi hade här tidigare kommer inte att hängas upp här inne igen.
Är det någon som har tips om något som skulle kunna passa - tar jag tacksamt emot dem.
Ha en riktigt bra dag!



5 kommentarer:

  1. Tjusigt! Måste ju vara extra trevligt att det är klart lagom till utomhussäsongen i trädgården börjar. Nu kan du ägna dig åt muren med all kraft! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Ljust och fräscht! Men det är märkligt som man kan ändra sin smak över tid. De tman en gång älskar kan man sen förfasa sig över alldeles.
    Nu är mitt te klart så ajg måste drick innan det kallnar. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jättefint blev det!
    Vi hade mörk terracotta i sovrummet. Åh, vad jag tyckte det var fint ett tag och ÅH vad less jag var på det sedan!
    Det kan låta trist men faktum är att IKEA ibland har otroligt fina affischer/foton. Deras träramar Fanaholm är jättefina. (hoppas nu att de inte utgått ur sortimentet bara för det..)

    SvaraRadera
  4. Ruben: Jo, men jag har fler rum på tur. Mellandotterms gamla rum vägg i vägg ska förvandlas till gemensamt kontor åt maken och mig sen behöver tarpphuset fräschas upp. Men genom att fixa inomhus på morgontimmarna och sedan gå ut i trädgården så hinns båda med, även om det tar lite längre tid med renoveringarna. Arbetslös är inte synonymt med sysslolös =)

    Marina: Det konstiga är att det kan vara snyggt ända tills man kommer på att något annat varit snyggare. Då blir det plötsligt otroligt fult!

    Wicke: Tittade faktiskt på IKEA förra veckan men bestämde mig för att maken gott kunde få vara med och välja. Ramar brukar jag köpa de riktigt billiga i trä. Sedan fräser maken kanten så att den blir som vi vill och därefter målar vi dem själv i önskad kulör. Enkelt och framförallt billigt!

    Hannele: Ja, den är faktiskt kul. man kan forma den i princip hur man vill. men som med allt annat tröttnar man efter en tid. Nu läggs den undan och kanske sätter vi upp den igen i något av de andra rummen och med annan form.

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)