Drama Leaves

torsdag 6 augusti 2015

Glädjens tid

Vinbergssnäckan verkar ha bestämt sig för att stanna i trädgården, så sent som igår hittade jag massor av vinbergssnäckeägg :D

I år testade jag att fröså min egna Eyphorbia Diamonds frost och resultatet blev över förväntan

Fjorårets frösådda svarta Stockrosor levererar (finns det fler så svarta blommor?

Damm-delen i den upphöjda rabatten artar sig fint (dammen får ikväll pumpen installerad och snart simmar det fiskar där i - tjoho)

Katsuran... detta vansinnigt vackra träd - det leverarar varje dag hela säsongen and I LOVE it!

Tillsammans med sina grannar utgör den Brunnsrabatten vilken jag tycker fortfarande är lika vacker som när den planterades för ganska många år sedan

Klotlönnen däremot låg inte direkt på plus.. Vi hade ETT krav när vi köpte den, att vi skulle kunna stå upprätt under den eftersom trädgårdslandet finns där. Vad ingen informerade oss om var att kronan på en Klotlönn "växer även neråt". Dvs. att den blir lägre med tiden samtidigt som den blir högre! Nu var den bara 1.4 meter under kronan - så kort är jag inte!

Medan maken och grannen friserade häcken i tomtgränsen (friserade så pass att de rensade bort alla växter som INTE var Naverlönn och dessutom tog in den flera dm på bredden) så passade jag på att frisera Klotlönnens krona. Numera är  det 1.8 meter där under och man slipper gå dubbelvikt när man ska ta sig in till pallkragarna :)

Min ros, 'Rhapsody in Blue' blommar rikligt i år. Jag tycker fortfarande att färgen är lika fantastiskt vacker som den dagen då jag tvingades släpa den stora plantan i en sopsäck genom hela Helsingör "ler vid minnet"

Doftar ljuvligt gör makens 'Whisky' 

Länge har jag önskat att man kunde göra en plantering invid husväggen på norrsidan. Eftersom detta inte är möjligt har jag nu gjort en mobil plantering med Strutbräken i en stor kruka istället. Nu är den ju inte så värst vacker men när de nyss uppgrävda plantorna fått rota sig blir det nog bra.

Flitig som ett bi har jag varit de senaste dagarna. Rensat och klippt både här och där, grävt upp "felplacerade" växter som fått bli kompostmat och skördat både vitlök och lite annat gott

Min frösådda Catalpa går på 6:e säsongen i kruka och i år har den verkligen växt till sig! Dryga 30 cm har den dragit iväg sedan i våras och nu börjar det bli dags  att bestämma var den ska planteras

Avslutningsvis måste jag ju tala om att jag för första gången sedan jag öppnade  Hemtrevligt Ute & Inne 2010 har tagit en veckas semester. Att då dessutom ha lyckats pricka in en vecka med så fantastiskt härligt väder som vi haft denna veckan känns som rena rama lyxen och jag njuter i fulla drag (även om rastlösheten gör sig påmind emellanåt)

Ha nu en fin helg
Kram gittan

2 kommentarer:

  1. Oj, blir du rastlös efter en veckas ledighet.. ;)
    Fint har du gjort! Den upphöjda rabatten har verkligen blivit frodig! och lönnen är jätteläcker, en sån har jag funderat på faktiskt.

    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej! Hur gammal är din klotlönn och hur bred är kronan? Mvh Therese

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)