Drama Leaves

tisdag 9 juli 2013

Lite hit och lite dit...

Som bekant blir en plantering sällan helt rätt från början, en del växter dör, andra breder ut sig för mycket...

Växterna i Den upphöjda rabatten är inget undantag, förra året flyttade jag en del, tog bort andra och hoppades att det skulle räcka så. Just i denna delen, den norra flygeln, har ALLA buskar dött! Buskarna utgör ju stommen  för att planteringen inte ska likna "sillsallad" och kommer att ersättas men inte förrän nästa vår.
Stjärnflockan (den blommande ruggen till vänster) har brett ut sig allt mer och den röda Kärleksörten 'Postmans pride' är lika inklämd igen!
Det Japanska blodgräset 'Red Baron' trodde nog att det fick fritt spelrum när dess förra grannen på vänster hand togs bort - jädrar vad den spridit sig i år (oerhört lätt att ta bort som väl är)
På gräsets högra sida är det däremot en funkia som ser malplacerad ut...
Vi börjar med "brevbäraren" som får flytta en bra bit ifrån Stjärnflockorna samtidig som jag rensar bort massor av Blodgräs, jag vill ju att Kärleksörten ska växa sig stor och grann
Funkian flyttas inte jättemycket men en bit fram närmre kanten 
Så får det bli denna gången!
I den Norra flygeln är det inte mycket bättre, där rensade jag bort massor av växter i fjor och även tidigt i våras fick en del flytta på sig
Nu har det låga gräset blivit stort och fint men då döljer det ett par av Alunrotsplantorna... Så gräset fick också en flytt lite närmre murens framkant
Helt malplacerad är ju Ligularian som egentligen bara är rotslagen här i brist på plats. En växt som blir så hög kan man ju definitivt inte ha i framkanten "ler"
Bort, bort med både den och allt annat som planterats längs med dammens kant. Fyllde på med mer jord (fasen vad den sjunker ihop!) och frågade maken vad han ville ha för  växter intill sin damm?

Astilben 'Fanal' längs med hela den smala kanten och en mindre Daggfunkia för att lugna ner de småbladiga växterna

Spirean mitt fram (otroligt ful nu när den blommar med sina rosa blommor, passar inte alls ihop med övriga färger men är förlåten eftersom den har vacker bladfärg både vår och höst)
och det gula Hakonegräset till höger (hoppas det piggnar till...)
En bit in i samma del hittade jag en inklämd Hosta (tog ju bort en i våras och flyttade ytterligare en, av samma sort, en bra bit bort) mellan den vita Riddarpsporren, Stäppsalvian och Rodgersian 
Bättre!
Sen skulle ju Ligularian få en ny, bättre placering...
På med mer jord och den planterades sen i bakkant men framför Ormbunkarna
En helhetsbild för att visa att vi lyckades bra med att pricka in den lilla kvällssol som finns i vår trädgård! Mellan 19-20 avnjuter man se sista strålarna här innan solen sänker sig bakom de höga husen.
Sittplatsens trädäck i rundeln saknas fortfarande men det kommer - var sak har sin tid "blink"

Från och med idag har jag sommartid i butiken och endast öppet tis-fre 10 - 14
Lite semester blir det ju trots allt =)

4 kommentarer:

  1. Känner absolut igen den där typen av trädgårdsarbete. Man får tänka om, flytta om och flytta om igen...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker att bara plocka bort och flytta isär växterna här eftersom själva grundtanken med växtkombinationerna är bra, det har bara blivit för tätt/många. Faran ligger många gånger i att börja ta bort och sätta dit annat, sen är ju karusellen igång "blink"

      Radera
  2. Vad konstigt att dina buskar dör! Jag tycker de borde stormtrivas i den upphöjda rabatten. Vet du varför?
    Håller med dig om att spirean är väldigt fin på sin nya plats!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mina misstankar. En del känsliga växter som planterats sent på säsongen så de inte hunnit etablera sig ordentligt och till det de senaste årens ovanligt tuffa vintrarna. Därför blir det inga nya buskar förrän till våren, det börjar bli dyrt!

      Radera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)