Drama Leaves

fredag 26 augusti 2011

Månadens bild - Augusti 2011

Då var det tid igen för mig att lägga upp månadens bild (klicka gärna upp bilderna så syns allt mycket bättre) Den upphöjda rabatten ser idagsläget ut såhär i sin helhet
I den norra flygeln har det blivit ganska tätt igen (mycket frös bort) Men jag har upptäckt att det just nu är väldigt BLÅTT här! Här blommar i dagsläget blå stormhattar, blå fjärilsbuske, blå skäggbuske, blå vaxklocka och även om blått är flott så tycker om lite mer variation än så. Därför kom jag på att den blå fjärilsbusken ska tas upp iggen och istället planterar jag den vita (den står och väntar) här. Då kommer den mellan stormhattarna (längst bak) och skäggbusken (precis till höger om stolpen)  och det blir nog mycket bättre =)

Framkanten är jag nöjd med, får de bara växa till sig täcker de snart jorden helt
Den nästan svarta kärleksörten 'Postmans pride' syns dåligt där den står mellan skäggbusken och 'Jack Frost'  och blodgräset. Jag får nog ta och flytta fram den en aning... Kanske gör den sig bättre framför skäggbusken, mellan stjärnflockan och mr Frost...
Bakom blodgräset hoppas jag den nya Hibiscusen ska titta upp nästa sommar (den är fortfarande väldigt liten)
Bambun är väldigt spretig! Ska dom vara så? Eller tar man bort de klena, hängiga grenarna varteftersom??? Buskroslingen kämpar på men frågan är om den klarar ytterligare en hård vinter? Det mesta av den har frusit bort och den ser eländig ut!!! (bakom Buddha) Förmodligen byter jag ut den mittersta av Alunrotsplantorn mot en grön sådan, dehär blev snarlika i färg efter ett tag
Även här krävs en mindre förändring, strandveronikans bestånd kommer att minskas ner och flyttas bak varpå dagliljorna lyfts fram och den japanska lönnen syns bättre.
I "luckan" mellan hirsen och klippståndset, längst bak mot häcken till ,ska den japanska gyllenlönnen planteras (nyförvärvet)
Här funderar jag på om jag ska ta de tre höstsilveraxen från entré.rabatten och sätta tillsammans med den ensamma som nästan försvinner i mängden här...
Sen återstår bara att plantera i dammdelen och som synes är dammen fortfarande inte i våg men det kommer.
Jag tror faktiskt att den satt sig färdigt nu (nackdelen med bygga ovanmark) och det är ju det vi väntat på. Dammen måste justeras in innan vi kan plantera runtomkring

Makens stora japanska lönn (nyförvärvet) kommer att planeras så den döljer "pumphuset" är tanken
Alla växter växer alldeles för bra vilket förmodligen beror det på att det är bra krut i jorden (muren är fylld med kompost och ko-på-påse) Många växter blir så höga att de gömmer sina grannar som då dukar under pga av brist på ljus. Jag hoppas det lugnar ner sig till nästa år - det är då ingen risk att jag gödslar här nästa vår heller =)

13 kommentarer:

  1. Gud, vad växter du har, rena botaniska trädgården.
    Den där upphöjda rabatten verkar vara rena himmelriktet för växterna, mycket mumma i den jorden va?

    Jovisst var den en skopa av Bentley du såg. Kom inte ihåg vad den hette, fick gå ut och kolla lite på den :)

    Ha en härlig dag!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Oj, oj, vad det vuxit till sig i din fina rabatt!!! Fantastiskt vackert!
    Nu skall jag iväg till jobbet = helgpass. Lite trist, men har varit ledig ett par dagar så jag får väl lov att vara nöjd :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  3. Men ååååå vilken välordnad trädgård du har och vad snyggt det är!!! Jag gillar ju att odla på höjden så din upphöjda lite osymmetriska rabatt föll mig i smaken mycket!!!
    Du dieten jag går på heter LCHF och den är super!!! Äter brie som mellis om jag är hungrig... och kilorna rasar...
    Kram Gela

    SvaraRadera
  4. Du har så många fina växter Gittan! Kul att det växer så det knakar. Ett angenämt problem ändå va :-) Min växthusrabatt är så. Känns som att jag aldrig får till den eftersom att jag flyttar och delar och trixar och fixar hela tiden där. Spännande att få börja plantera kring dammen också. Måste vara hur skönt som helst att ha rabatten upphöjd så där. Något att föredra egentligen. Vi blir ju inte yngre haha.... :-)))

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  5. Gud vad snyggt. Och vad läckert med vattnet där i ena kanten. Och formen på rabatten...Jo, allt vad sååå snyggt. /Knatten

    SvaraRadera
  6. Vad fint du har det Gittan! Det ser otroligt välskött och välordnat ut hos dig! Förstår att du längtar efter att även dammen ska bli klar. Verkligen superfin rabatt!

    kram louise

    SvaraRadera
  7. Hej Gittan!
    Tack för din söta hälsning inne hos mig. Va roligt att du uppskattar mina bilder och tom den rosa, fniss.Den tycker jag själv är så skir och vacker och inte dominant. Fast jag älskar ju rosa förstås:-)
    Vilken välordnad och prunkande trädgård du har!Och sinne för hur växterna ska planteras ihop.Det ger ögat blomsterglädje! När jag ser dina bambu så påminns jag om att jag ska leta efter en sådan planta själv, för det är ljuvligt att höra rasslet i dem när vinden blåser och de är verkligen vackra!
    Ha nu en underbar och skön söndag!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastiskt vacker rabatt! Mina ögon gick i kors när jag såg blodgräset - har det övervintrat ute hos dig? Och du... vilken otroligt grön och välskött gräsmatta du har. Jag är djupt imponerad... av allt!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så där håller jag också på hela tiden "flytta den dit och den andra hit", en evig rockad i rabatterna. Men jag antar att det är det som är tjusningen med att odla - det eviga sökandet efter den perfekta kombinationen i rabatten!
    Hälsningar från Eva

    SvaraRadera
  10. Jösses! Gud, va du har mycket!
    Och när jag läste, att du varit på Rångedala blev jag så avis att jag fnös. Och frös. Hur många växter har jag inte hittat på nätet...hos Rångedala. Nära Borås! Dit ville jag åka. Men inte tänkte jag på Rångedala när vi skulle åka till Gunillaberg! Vid Jönköping. (Säger förstås en del om mina geografiska kunskaper men det kan vi väl glömma.) Men när vi närmade oss såg jag det på kartan. Klart vi skulle ta en omväg dit på hembvägen. Men vi hittade inte dit! Bara till en sommarstängd handelsträdgård i Rångedala. Och vi fick åka hem utan växter i skuffen.
    Men vi hade ju andra skatter i minnet. Kanske väl så bra!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  11. Camilla: Det har blivit en del växter men jag är väl inte "värre" än er andra? Alldeles för mycket mumma i jorden där, de växer sig skyhöga =)

    Bea: Den har tagit sig ganska bra =) Hoppas du haft en bra jobbhelg!

    Gela: Tack! Ordning är ju ett måste när man är perfektionist, på gott och ont =§

    Charlotte: Det är ett angenämt problem men det innebär också att mann måste rädda livet på de växter som liksom hamnar i skymundan. En klematis ligger risigt till och de vita rosenstavarna som växer tillsammans med Klippståndset (även i min header)syns inte alls i år eftersom Klippståndset blivit MYCKET högre än det ska bli =) Vi skojade lite om det medan vi byggde, hur bra renshöjd det bli när vi blir äldre "sss"

    Knatten: Jag ville ha ett litet vattenblänk men under resans gång växte det till en ganska stor damm som rymmer 1000 liter. Rabattens form tar jag gärna pt mig hela äran för =D Den har jag ju både ritat och grävt ut!!!

    Louise: Med dammdelen klar har vi bara trädäcket som ska ligga i rundeln kvar sen är murprojektet helt klart! Vad ska vi då hitta på??? Förmodligen blir det lite nya murar, vi har en plan "ler stort"

    Karin: Jag är väldigt förtjust i dina bilder, får kanske ta mig i kragen och lära mig fotografera lite bättre själv =) Kul att du tycker om min plantering. Vi har börjat om från början med hela trädgården och jag försöker få in en lummig och skön känsla.

    Lotta: Blodgräset övervintrar och har gjort det i flera år inte bara i den upphöjda rabatten. På ett ställe har det försvunnit och där är det torrt, mycket torrt vilket jag trodde var en fördel???

    Skogseva: Det har du nog helt rätt i =) Man försöker alltid få det att bli aningen bättre även om det egentligen är bra.

    Prästgårdseva: Vågar jag säga att jag har betydligt mer? Till våren hoppa jag kunna sälja en del av trädgårdens växtöverskott dessutom =) Rångedala kör vi till minst en gång om året, vi har förälskat oss i den plantskolan både maken och jag. Men att ni inte hittade... så otroligt tråkigt när ni nu var där! Jag såg nu när vi kom från Jönköpingshållet att det fanns ett ställe till, förmodligen var det där ni var. Det rätta Rångedala ligger närmre Borås och har en skylt ute vid vägen som det står Rångedala Plantskola på.

    SvaraRadera
  12. Förstår om du skulle vilja kunna pyssla med entrén. Jag har nog aldrig sett din framsida med entrén? Speciellt när du säljer så många fina sker i egna butiken vill man ju kunna "skylta" lite med dem, men det kan du kanske på andra platser i trädgården. Kransen går väl nästan att placera var man vill; på en vägg, i ett träd, mot ett plank, på en stolpe...

    kram louise

    SvaraRadera
  13. Vad fint du har vännen! Min trädgård är pinsamt eftersatt då trädgårdslusten inte riktigt velat infinna sig i år heller. Nu är den full m bråte från björken dessutom.

    Ha en mysig helg, hoppas din envisa förkylning ger med sig snart!

    Varm kram!

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)