Drama Leaves

söndag 20 februari 2011

Nu är jag på G?

Ja, igår tog jag mig äntligen i kragen och sådde de första fröna! Jag förstår inte vart min lust har tagit vägen bara för den vill då verkligen INTE infinna sig. Jag fick intala mig själv att om det ska finnas något att skörda i sommar så måste jag börja peta ner frön!

Idag har jag petat ner lite fler frön och de står nu på elementet i vardagsrummet för att gro i värmen. Det blev kronärtskocka, paprika, violer, heliotrop, Törnrosas kjortel, physalis och kanske något mer som jag redan glömt bort.

Igår såddes enbart tomatfrön, sju sorter och sju frön av varje sort = ev. 49 tomatplantor

Nu hör till saken att alla plantor som inte ska bo här hemma hos oss i sommar kommer att säljas utanför butiken i vår (om nu någon vill köpa dem vill säga)

Att jag satte just 49 frön beror på att jag gav pluggboxen en andra chans och i den finns det ju plats för 49 frösådder. Om jag inte tycker att den fungerar bättre detta året än den gjorde förra året så kommer den att få flytta hem till en kompis, för fler än två chanser det ger jag den inte!

Även det är anledningen till att jag enbart sådde tomatfrön däri. Förra året blandade jag sådant som brukar vara smått och pilligt att omskola. Sådde sju olika sorters frön och trodde ju att det skulle underlätta med pluggboxen. Men i slutändan så fanns det inte en växt uppdragen därifrån i min trädgård, det blev "pannkaka" av alltihop. Det grodde ojämt och en del plantor ruttnade eftersom andra var i behov av mer vatten - ingen balans alls!

Hur gör ni som har pluggboxar och tycker att de är toppen?

Ha en fortsatt fin söndag / Kram gittan

nu ska jag överraska min sjuka dotter med våfflor =)

Tyvärr blir det inga bilder på ett tag (om jag inte kommer ihåg att ta kameran med till jobbet) för nu har även hemmets stationära dator havererat och för den finns inget hopp = vi måste köpa en ny!

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Lite avis på dig som är igång med spännande sådder och du, bara det spirar i sålådorna infinner sig säkert rätta gnistan :)
    Men...pluggboxen, nja, inte särskilt förtjust, trots att den ger rum för många plantor på liten yta. Jag får lov att testa en gång till kanske!
    Trevlig kväll!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Skall jag vara uppriktig så vet jag inte vad en pluggbox är. Har en del fröer på gång, hoppas jag inte tar livet av alla, håller tummarna för dig
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så bra att du påminde om Heliotro! Den har jag glömt!/Anja

    SvaraRadera
  4. Tomatplantor tycker jag är bra att så i pluggboxar.. mina har blivit jättefina. Men sen är det si o så ibland har annat lyckats ibland katastrof.. Tack för lilla kommentaren.. hihi.. ja jag säger som jag skrev där efter dig, att tur att smaken är som baken. För inte vore det kul om alla gillade samma sak.. Ha det gott och lycka till nu med din lilla sådd.. får se om jag kommer igång denna veckan då jag ändå är ledig.. men jag har i alla fall bestämt att pellisarna ska få lite omsorg när jag är ledig, alltid något.. Moa

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat! Jag tycker också att det är lite trögt nu, men det är nog plusgraderna som saknas...
    Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  6. Hej Gittan...vår matte har gett dig en award.
    Vi bara hjälper henne lite.
    Hälsningar från Inez och Steffi.

    SvaraRadera
  7. Hehe...en kompis til mig har så vänligt låtit ett par pluggboxar och några miniväxthus bo hos mig nu..
    Jag tänker använda pluggboxarna till att dra upp sallad i har jag tänkt..och annat sånt som inte behöver vara särskilt stort när man sätter ut det..
    Hmm..jag har också liite svårt att få lusten att infinna sig..kan det bero på att man har lite mycket annat runt sig, tro?

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)