Drama Leaves

onsdag 3 november 2010

Gaaaaaaaaaahhhhhhhhhh.............

Tre dagar, tre dagar har jag spenderat i telefon med personal från olika betalkortterminalsföretag... personal som till en början är oerhört tillmötesgående MEN de glömmer att lyssna på vad jag behöver.

De drar igång värsta säljsnacket och jag antecknar för brinnande livet, lite förvånad över att det verkligen finns så många olika lösningar (trots att jag inte har något fast bredband i butiken) och inte för att inte tala om olika prisnivåer!

När jag tror att jag förstått allt och ställer en sista liten fråga så fattar äntligen personen i andra änden att jag INTE HAR NÅGOT FAST BREDBAND I BUTIKEN , vilket var det jag sa från början. När jag ringer upp, presenterar jag mig, och berättar sen om mitt problem och jag förstått att det inte finns så många lösningar NÄR MAN INTE HAR NÅGOT FAST BREDBAND!

Igår såg det ut som om jag kanske funnit ett system som fungerar så som jag helst önskar (väl medveten om att man inte kan få allt som man vill, i vissa lägen får man vara tacksam för att det finns en lösning alls) ihop med mitt kassasystem och som dessutom har en acceptabel prisnivå.

Nu var det då bara ett samtal till TELIA kvar eftersom det krävs en telefonlinje som terminalen ringer upp via. Sen återstår att beställa hela kitet och plocka ner lapparna om att jag tyvärr inte kan ta betalt med kort.

Ringer TELIA, knappar in vad mitt ärende gäller för att bli kopplad till rätt person, man MÅSTE sen knappa in vilket telefonnummer det gäller... Hur gör man det när man inte har något telefonnummer? Jag har ju knappat mig till den avd. där man beställer ett abonnemang! Det komiska i situationen är att man inte kommer vidare förrän man knappat in sitt telefonnummer, jag knappar då in hemnumret vilket inte alls har med saken att göra (hur gör folk som inte har något fast nummer att ange?)
Kommer fram snabbt (positivt) får förklara mitt ärende och blir ombedd att vänta i luren, kopplas tydligen vidare till någon som kan sådana saker, får förklara mitt ärende än en gång och bli än en gång ombedd att vänta i luren... kopplas tydligen om till någon som kan sådana saker (?) och får förklara mitt ärende IGEN (vad var de tför mening med de knappval jag gjorde innan jag fick tala med någon?)
Berättar att jag undrar vad det kostar att få en telefonlinje för att kunna koppla in en betalkortsterminal. Poängterar att det enda jag vill ha från dem är en linje in, inget mer!

Killen i andra änden kör igång och jag antecknar flitigt, avbryter honom för att fråga om något som kändes luddigt och plötsligt börjar han då berätta om ett annat alternativ. Jag avbryter igen och ifrågasätter vad som hände med det alternativ han drog först och som bara kostade hälften av det han berättar om nu? Då säger han att det kan du inte ha!? Okej... låter honom prata på medan jag fortsätter anteckna. Vågar mig på ännu en fråga, rädd att han ska börja prata om ytterligare alternativ, och jag har alldeles rätt. Han går igång med ett tredje alternativ och jag skriver nu så pennan glöder? Astman hinner ikapp (jag får svårt att andas när jag känner mig stressad) och jag pustar som en ångvält... när jag förstår att han tror att jag ska ha hela kitet från dem. Försöker på ett trevligt sätt säga att jag ska inte ha betalkortstjänsten från er, enbart en linje in för att kunna anv. den.

Då nästan ryter han i luren: VARFÖR RINGER DU DÅ TILL OSS!!!
-Jo, för att det är ni som har hand om telefonlinjerna och det var ju en sådan jag efterfrågade.

Då kör han med något irriterad stämma igång att berätta om ett fjärde alternativ, varpå jag frågar om jag ska glömma allt han sagt tidigare? Hans svar hoppar vi över, jag tackar för mig och lägger på luren.

Suckar och letar fram inhalatorn från lådan, suger in en puff och andas ut igen, suger in nästa puff och andas lugnt ut igen... ska det vara så dj-la svårt för alla dessa människor att lyssna på vad det är jag behöver innan de går igång med sitt säljsnack! Jag berättar ju för dem precis vad jag vill ha, vad jag inte vill ha och var problemet är - vad är deras probem?

Igår var jag övertygad om att jag inom kort skulle kunna låta kunderna betala med kort, idag är jag inte lika säker på den saken - TELIA far åt skogen med er!

Nu ska jag göra mig en STOR kopp kaffe!

Var bara tvungen att få skriva av mig lite frustration...

7 kommentarer:

  1. Hej Gittan!
    Oj, så jobbigt det verkar med betalningstjänsten!!
    Det är väl en förutsättning idag att bedriva affär och låta kunderna betala med kort, det förekommer ju snart inga kontanter ;)

    Hoppas det löser sig snart!!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Ja ibland är det inte lätt. Kan ej heller hjälpa har abloslut ingen erfarenhet av sånt. Hoppas det ordnar sig, kram/Gela

    SvaraRadera
  3. Det var det värsta!!! Och här blir man irriterad när man måste knappa in en massa siffror "och avsluta med fyrkant".
    Hur frustrerande måste inte detta vara!!!
    Ibland lönar det sig att maila någon chefsperson högt upp i organisationen!! Gör det! Du har ju texten här i inlägget och kan kopiera in den!!!
    Absolut värt ett försök - och jag garanterar att det funkar!!
    Lycka till du olycksaliga!!! ;-) Men, du skrattade åt mig när jag fick snö, så nu får jag väl iallafall småflina mitt i eländet! ;-)
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Hej Gittan.
    Jag heter Peter och jobbar på Telia Kundservice.

    Oj, det var en mindre bra upplevelse över din kontakt med vår säljare i telefon. Jag får nog själv undra lite över varför en presentation om flera olika lösningar rabblades upp för dig, om det enda du var ute efter var en fast telefonanslutning.
    Så där får jag beklaga över att du inte fått den service du efterfrågat och att bemötandet inte heller varit som det borde.

    Om du fortfarande är intresserad över en fast telefonanslutning att stå på dig som privatperson, kan jag om du kontaktar mig via denna länk, ordna upp en lösning.

    Med vänliga hälsningar
    Peter Muszta
    Telia Kundservice

    http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

    SvaraRadera
  5. ...avskyr att behöva fråga om hjälp... därför att just DET händer...;-/

    Gittan!
    jag har kikat in i din fina butik (långt om länge..) Mycket, mycket fina varor!! Får vi bloggare rabatt;-)?

    Tips från gammal dekoratör, om du vill..:-) eller inte... Here it comes;-)
    Lite mer mjukfluff behövs på ett par ställen på hyllorna. Har du kuddar och plädar?
    Sätt gärna upp några speglar bakom varorna här o där på väggen, så får du mer djup, ljus och liv i väggen (precis som du har gjort med en silverbricka där).
    Kanske har du något med mer färg (lila t ex) så att allt det gråa och vita har något att jämföras mot.
    Var inte rädd för att sätta de stora korgarna med servetter på ett hyllplan längre upp, de ger också ett stort mjukfluffigt intryck, och blir spänstiga mot alla mindre produkter.
    Jag tycker själv att det är lättare att ta foton och se efter vad man behöver göra för att få hyllorna mera livfulla...

    Stor varmkram Hillevi
    (som är en aningens överarbetad och inte orkat läsa bloggar på nån månad eller så...)

    SvaraRadera
  6. Känner igen skiten. Jag fick byta bet.terminal till ett "rabatterat" pris, så jag kunde ta magnetkort som skulle bli obligatoriska 2004. Tvingades attgå från den gamla till en ny!!! Numera är denna inte godkänd, utan de vill att jag skall ha en annan ännu dyrare, Icke. Känner mig nästan hotad. Men eftersom de blåst mig en gång, vägrar jag att byta och ingår därmed inte i säkerhetgarantin.!!! Vid ett tillfälle när jag ringde Telia, fick jag vänta i 50 min, "Dit samtal kopplas nu fram" Inte f-n de kopplade bort mig. Snacka om frustration
    Ha det gott och kram

    SvaraRadera
  7. Ja stackars dig som måste hålla på och kämpa med Telia. Jag tycker faktiskt Telia några gånger även i mina ärenden varit besvärliga och som gjort besviken som kund. Jag hoppas dom kan bättra sig och bli mänskliga och lyssna till vad vi som kunder önskar.
    Hoppas att allt löser sig på det bästa sättet för dig. Jag håller tummarna.
    Önskar dig en bra Torsdagskväll.
    Kramar från Marie!

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)