Drama Leaves

måndag 2 februari 2009

Att våga.... (forts)

Funderar vidare på det där med att starta upp mitt företag igen.

Jag försöker väga för- och nackdelarna mot varandra och har kommit fram till en tänkbar lösning.

Man skulle kunna göra "tvärtom" och starta en webb-butik först, för att sedan ha möjlighet att utveckla till att innefatta även en butik....

Så gott som varje dag är jag inne och "snurrar" på nätet där jag letar grossister, e-butiker mm.

Det är inte så himla enkelt att hitta det man söker efter!

Det har fortfarande bara trillat in en produkt-katalog. Den har jag bläddrat flitigt i och markerat vilka varor jag tycker verkar intressanta.

Igårkväll när jag satt och "klurade" kom jag på att maken i sin kundkrets har en eller ev. två kunder som sysslar med import....
Det får nog undersökas närmre för att se om det skulle kunna vara intressant.

Den största fördelen med att öppna en webb-shop är nog att man fortfarande kan styra över sin arbetstid ganska fritt. Har man butik i lokal då är man bunden till öppettiderna.
Dessutom försvinner kostnaden för lokalhyra, dvs en utgift mindre. Jag tror också att det är möjligt att starta i mindre skala om man håller sig på nätet till en början. Då har jag mindre utgift för lagerhållning av varor...

Dessutom skulle det vara möjligt att studera samtidigt - de planerna har jag inte släppt!

Nackdelarna då, grundar sig främst i min obefintliga kunskap, ovan vid näthandel som jag är. Jag köper inget via nätet. Nja, jag har ju beställt frön vid ett par tillfällen. men det är nog allt.
Jag är ju ingen "shoppare" över huvudtaget.

Men jag gillar att sälja, och har alltid gjort det på något sätt.

Hur gör ni?

Handlar ni mycket via nätet?

Och isåfall, vad köper ni på det sättet?

Min undran grundar sig naturligtvis på om det finns någon marknad för min affärside´.

Är det kanske så att någon som läser här har en webb-shop?

Det finns ju en massa olika ställen att starta sin shop på. Sidor som är färdiga för användaren, men som ser ut på olika sätt. Där man får support och kostnaden ändå är överkomlig.

Ja, det finns fortfarande massor att tänka på. Inga beslut fattas förrän jag känner att det är rätt både produktmässigt och det sätt jag väljer att sälja på.

Men som sagt. Jag behöver all hjälp jag kan få!

Alla tips och tankar mottages tacksamt!

7 kommentarer:

  1. Tyvärr kan jag nog inte komma med något angående näthandel. Jag handlar en del på nätet, mest böcker, färgpatroner, frön. Men näthandel verkar absolut den bästa vägen för dig att starta upp. Man kan ju även annonsera ut varor på Tradera. Tror man har möjligheten att skippa auktionsförfarandet och sätta fasta priser. /Ruben

    SvaraRadera
  2. Ja inte har jag så mycket att komma med..men jag har börjat köpa allt möjligt på nätet för jag har långt till specialaffärer och i Strömstad är mycket dyrt för norrmän handlar ändå..
    De senaste grejerna jag köpt via nätet är ju då min kamera va klart, ett svärd till sonen, en köttkvarn, spel, reservdel till traktorn..ja som du ser..det har stor spännvidd..hehe
    Så måste jag ju bara kommentera ditt förra inlägg...Hoppas du nån gång får möjlighet att köpa stället...jag förstår precis känslan..
    Mina föräldrar bor i min mormormors hus och det känns skönt att det är kvar, liksom..En farbror har farfars ställe och min kusin har gammelfarmors hus på samma gård..även om jag aldrig är där så skulle jag kunna...bara att möjligheten att besöka finns kvar känns bra. Jag tillbringade ganska mycket tid där som barn... vi bodde i Göteborg på den tiden men åkte vi upp nästan varje helg och lov

    SvaraRadera
  3. Jag handlar en del på nätet, och dottern handlar mycket på nätet ;) Klart värt att satsa på med näthandel, tror inte den handeln kommer att minska. Marknadsföring är viktig för att få kunder och inkomster. En bra start är att sälja något som ingen annan säljer.... att vara först med något. Tex om du skall köpa frö - hur vet du var du kan köpa frö? Du gogglar, läser andras bloggar, söker rekommendationer, jämför priser, leveranstid m.m. Du kan ju fråga Buxus eller Moas Gård om råd. Spännande att följa dig =)

    SvaraRadera
  4. Nu vet jag inte säkert vilken bransch du tänker dig och vilken typ av varor, men i den mån jag kan hjälpa till så gör jag gärna det. Du hittar min e-postadress på min blogg.

    SvaraRadera
  5. Ja det är mycket att göra när du startar en Näthandel-Så här gjorde jag och min vännina
    Gjorde en Hemsida hos Din Studio
    Eget Domännamn hos Loopia
    För att komma långt fram i Google använd vissa sökord om och om igen på din Hemsida-typ Jeansförkläden-som är mitt "sökord"
    Tryck visitkort på Vistaprint-dela ut-lägg hos "frissan"
    Lägg ut din Hemsideadress-ÖVERALLT
    Det tar lite tid men såsmåningom blir det utdelning
    http://www.lisa-marias-hantverks-shop.se
    Hör av dej om du vill
    Maria i Sennan

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag köper nog inte så mycket på nätet, men en del såsom fröer, sticklingar, förlängning av kataloger såsom IKEA och H&M (då har jag tittat i katalogen först), men där tar det nog stopp. Det blir säkert mer nu när jag har börjat blogga.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle starta upp på nätet först. Satsa på egen import låter också bra. Det gäller att hitta något som ingen annan har. Vilket kan vara svårt.
    Är det något jag verkligen vill ha så handlar via nätet.
    Funder vidare vi följer utvecklingen.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)