Drama Leaves

tisdag 18 augusti 2015

Augustiträdgården

Augusti... Redan! Hur gick det till?
 Jag har ju inte ens gjort hälften av vad jag tänkt mig i trädgården...
 Ärligt talat har jag inte gjort ett skvatt!
Jo, det har jag :D  Jag har grävt bort Kärleksörten på framsidan och ersatt den Lavendel.
 Invid dammen har de oranga Montbretiorna brett ut sig nå´t makalöst! 
 På andra sidan av dammen planterade jag samtidigt den röda Montbretian 'Lucifer' är det någon som ser den?
 Åh, här är den ju, liten men naggande god som man brukar säga. Jag har köpt ett ex till för detta verkar ju inte trivas så värst bra!
 Torrt som sjutton är det trots att det skvätt mest varje dag känns det som. Torkan visar sig på träden som jag gissar påverkas även av förra sommarens torka och nu vissnar både löv och grenar på ett flertal av våra träd. T.o.m den 60 år gamla Apeln verkar fara illa trots att den står planterad mitt i vattenådran!
På 'Ozakasuki'-lönnen bakom garaget (bilden ovan) har jag tagit bort flera döda grenar och nu hjälp-bevattnar jag alla mina japanska lönnar varje vecka i hop om att de ska klara sig...
Ginnalalönnen (bilden nedan) visar även den tecken på uttorkning i form av vissna blad och dessutom har den massor av knäckta grenar efter den blåsiga sommaren
 Men i stora tag så mår trädgården bra, träden växer på och nu börjar det likna en TRÄD-gård
Längst ner i trädgården på baksidan har vi från vänster sett, Klotlönn, Äppelträd 'Ingrid Marie', Ullungrönn, Körsbärsträd 'Sam',
 "Pinnen" i mitten är en Ginko biloba sen har vi ytterligare ett äppelträd  och 
 det stora trädet längst bak är ett Valnötsträd
 Insynsskyddet tar sig och det gläder vi oss åt.

Årets projekt; en sittplats i murens rundel skjuter vi upp till nästa år. Då ska rundeln förhoppningsvis stensättas och en ny sittgrupp införskaffas så vi kan sitta här och njuta av de sista solstrålarna samtidigt som vi lyssnar på porlet i dammen och tittar på fiskarna - det är inte alls dumt att ha något att se fram emot!

Tjingeling!

2 kommentarer:

  1. Så fint! Läckert med monbretian! Den har jag inte vågat prova, men nu blev jag lite sugen:)
    Annica

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)