Drama Leaves

tisdag 27 maj 2014

We´re going thrue changes...

När jag anlägger en plantering vill jag gärna ha det ganska tätt planterat redan från början och då måste man ju rensa bort en del plantor efterhand som de växer sig stora :)

Förra sommaren flyttades det runt en del bland växterna i den södra flygeln i den upphöjda rabatten av just den anledningen. Bl.a tog jag bort 4 av 5 plantor av den underbart fina Riddarsporren 'Galahad' (längst bak)
Men 'Galahad' gillade nog inte behandlingen! Nu när han kommit i gång ordentligt böjde alla blomstänglar sig utåt och sedan upp och hotade plötsligt kväva sina grannar både den lilla Japanska lönnen 'Katsura' och Bronsrodgersian på andra sidan. 
Den gav mig inget val.... fram med sekatör och grep...
Nu saknar jag höjden (den blev ca 2 m hög), de vita blommorna (står nu i en STOR vas).
Ifjor rensade jag även bort alla lila Kransveronicor och flyttade de vita till en bättre position (de syns bakom alliumen)
Ett par gigantiska Hostor "förpassades" till dotter S trädgård i Lund och den som blev kvar av samma sort flyttades en bit bort från 'Galahad'
Sett från andra hållet syns den lilla Fjärilsbusken jag satt där i vår. Den får stora, vita blomkolvar och är så snygg! (satte en här första året men den frös bort) Och sen har jag visst planterat en Kniphofia där, det hade jag då inget minne av!
För att återgå till 'Galahad', eller rättare sagt, tomrummet efter 'Galahad' så har jag ingen aning om vad jag ska fylla det med! Jag vill gärna ha någon större växt höjdmässigt sett och med stora, ganska hela blad eftersom den omgärdas av en massa småbladigt och flikbladigt.
Sm synes är det ett ganska stort "hål" Men den lilla Japanen (intill stolpen) kommer ju behöva mer utrymme med tiden så det går inte att "fylla ut" helt och hållet...
Den ynkliga lilla växten till höger om alliumbladen är en tynande Stäppsalvia 'Caradonna'
Förhoppnignsvis repar den sig till nästa vår :)

Acer palmatum 'Katsura'
Och i murens södra hörn växer Rosenflockel, vit Kransveronica och Allium
Har du något tips på en passande växt till mitt nya "hål" i planteringen så skriv det gärna i en kommentar. Även utan eget google-konto/blogg går det bra att lämna kommentarer ;)

Ha en bra dag
Kram gittan

5 kommentarer:

  1. Så gör jag också, planterar alltid för tätt, så man får ändra och flytta efter några år, men va fasen, det är ju kul ;)
    hm, höjd och stora ganska hela blad, just nu kommer jag inte på nåt...du vill inte ha riddarsporre igen? Rosenflockel, men den kanske blir för hög? Flox finns ju en del lite högre sorter? Eller nån uppstammad buske? hm, ja det tål att funderas på!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla! Visst är det kul att ändra och flytta runt åtminstone i lagom mängd ;) Rosenflockel har jag, den är inte så hög än men syns på den sista bilden längst till höger. Jag får suga lite på vad jag ska göra här. Ett alternativ är att flytta Bronsrodgersian i sidled och låta ormbunkarna få mer plats... Ha en go "flygaredag"
    Kram gittan

    SvaraRadera
  3. Inget tios, men jag kommenterar ändå. :) ville bara säga stt du har otroligt många snyggingar i din rabatt!

    SvaraRadera
  4. Blir man någonsin färdig med allt växtflyttande? Kan bli trött på mig själv ibland, speciellt när jag är så ivrig att jag flyttar fullt blommande växter som sedan slokar till hösten kommer. Jag har inget spontant tips till ditt hål. Kanske ett rostigt hjärta eller något annat pynt? ;)

    kram louise

    SvaraRadera
  5. Svårt med högt och bredbladigt. Just nu kommer jag inte på en enda, men det måste ju finnas! Tack för din snälla uppmuntrande kommentar - behövs verkligen nu när jag insett hur jobbigt det var att bygga damm. Det är nog smart att överlåta till mannen om ni funderar i de banorna, med jordvärme kanske det blir ett termiskt bad (heter det så?).
    Kramar

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)