Drama Leaves

måndag 23 april 2012

De nya Japanska lönnarna


Vi fick ju ett par nya Japanska lönnar med oss hem häromveckan...
Denna skönhet har vi haft förr men den frös dessvärre bort
Acer Palmatum 'Orange Dream'

Sen kunde jag bara inte låta bli denna! 
Vilken otroligt fräck, läcker, cool, häftig bladfärg!!!
Visst den är ROSA och jag gillar definitivt INTE ROSA men skit samma, lönnen är underbar "hahaha" Och det är ju inte riktigt samma sak som att plantera rosa blommor (gud förbjude!)
Acer Palmatum 'Pink Passion'
Och VAR hade jag tänkt plantera dom då? 
Ja, det är ju så med impulsköp att man har liksom ingen plan om VAR de ska bo men det brukar ju (oftast) lösa sig. 
I värsta tänkbara fall får man "offra" ytterligare en bit gräsmatta för att skapa en ny plantering...

Men nu när jag ser dem här hemma och ser hur det ser ut i mina planteringar så tror jag faktiskt att de ska få bli grannar med Ullungrönnen i Rönnrabatten.
Färgmässigt tänker jag mig 'Pink Passion på vänster hand och 'Orange Dream' på högersidan..
MEN jag tänker inte ha någon brådska med att plantera dem här. De ska få bo i kruka i sommar och sen ska jag känna in dem i planteringen innan jag planterar dem. Rönnrabatten breddades och gjordes om en del förra sommaren och är inte helt hundra på hur den kommer att se ut...

Sen var det någon som viskade något om att göra en mindre uppföljare av den Upphöjda rabatten runt Rönnrabatten... Inte alls med den höjden utan mer för att få en enhetlig, sammanhängande yta. Jag tippar att det blir en rad sten + toppsten...

 Men först vill vi ha trädäcket i muren på plats och sen handlar mycket här hemma just nu om en ev. flytt av butiken och man hinner ju faktiskt inte allt!

Nu ska jag ut, solen har redan hunnit fram =)

14 kommentarer:

  1. Vilka fynd! O en kant runt blir säkert både snyggt o praktiskt! Då blir det till o gräva diken igen då 8-) Ser fram mot bilder under året!
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm... en kant runt kommer att bli jättesnyggt! Men sen får det räcka! Eller, kanske inte riktigt ändå men inga fler murar ska hänga ihop med den upphöjda rabatten iallafall =)

      Radera
  2. Jättefina.. den första har jag också, den står för andra året i kruka och ser ut att trivas. Jag har funderat på det där här på morgonen faktiskt.. undrar hur länge de kan stå i samma kruka (den är stor) och vad för gödning gillar dem. Detta måste undersökas under dagen eller du kanske har tips? Den mörka är ju urläcker.. har en också men den sitter i ett land, var tvungen att gå in på mitt Moas Flora för att kolla så den inte också var samma som din, men den är lite snarlik i alla fall.. kram och ha en bra dag/Moa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första är väl ganska vanlig iofs men ack så fin i färgen =) Den andra har jag däremot aldrig sett förr. Röda lönner , det har jag ju ett par stycken, men ingen som denna <3 Nu var jag ju också tvungen att kika in på Moas flora för att se vilka du har "ssss"

      Radera
  3. Hallilå Gittan!!

    DET var snygga lönnar!!! Måste skaffa någon fler i år. Någon som är härdig hos mig. Så härligt det ser ut med sol. Det blir ju liksom helt annat då. Här visade sig solen i några enstaka timmar igår. Annars har vi gråväder för det mesta. Och enligt prognosen ska det fortsätta, först nästa lördag kommer solen fram några timmar, och sen dröjer det till 3 maj, då ska den visa sig också några timmar. Allt däremellan gråväder. Pigghetsfaktorn blir inte större om man säger som så. Näe, fram med den riktigt soliga våren säger jag bara. Vad spännande att fylla din nybreddade rabatt!!! Sånt är alltid kul, och det kommer bli jättesnyggt med lönnarna där.

    Du undrade förresten om gruset. Det brukar kallas slottsgrus. Har faktiskt ingen aning om storleken på gruskornen, eller singlet som väl det egentligen kallas. Och visst är det snyggt också, absolutely... hur kunde jag glömma skriva det :-)))

    Kraaaam,
    Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra, man kan inte få för många av dem!
      Tänk idag har vi haft sol hela dagen =) Den fick mig att "rymma" från alla hushållssysslor jag hade tänkt ta itu med och jag var då inte alls svårflörtad måste jag erkänna "hihi"

      Radera
  4. Men hallå där!!! Nu har du fått det här med färger om bakfoten! Det är gult man inte ska gilla, rosa är helt OK (åtminstone i år).

    Ha det gott och lycka till med lönnarna!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nädå, jag har inte fått färgerna om bakfoten! Gult är heller ingen hit(det är bara min man som tycker om gult) Rosa däremot är skitfult (ursäkta ordvalet) och oftast en kall färg och kalla färger är inget för mig =P

      Radera
  5. Tänkte just tanken, "var sjutton ska de få plats" :), men man har blivit duktig på att "trolla" med åren.
    Tycker nog att rosa går bra men blått, NEJ,inte här, så smaken är återigen som baken...
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha... finns det hjärterum så... Jag har ju MASSOR av gräsmatta kvar att gräva bort så platsbrist lär det nog inte bli på långa tider =) Blått är ingen favorit hos mig heller men några enstaka blåblommiga har jag (får nästan tänka efter var dom finns) En anledning till det är att det blå försvinner mot mina mörka häckar.. Men det är väl en farlig tur att smaken är olika! Tänk så trist det varit annars

      Radera
  6. Pink Passion var ju underbar: VILL HA
    var har du köpt dessa sötnosar?
    Kram Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hamnade på Vellingeblomman först och jag tror att vi köpte båda där...

      Radera
  7. Rosa blad ser spännande ut.
    Och det där med placering...ja finns det hjärterum så.......
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Jaså, funderar du på att flytta butiken? Spännande!
    Jättefina lönnar, de tillhör livets nödtorft, så de så!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)