Drama Leaves

onsdag 29 februari 2012

Månadens bild - Februari 2012

Nytt år och ny plantering att följa (för den som vill)
I år har jag valt att dokumentera Brunnsrabatten, den första plantering jag gjorde när vi började om med vår trädgård efter att ha skövlat allt utom häckarna, den gamla apeln och valnötsträdet för att lägga ner slang till jordvärme.

Januari hoppade jag över eftersom allt ändå var snötäckt och i mina ögon fanns det inget att se.


Februari bjuder på en halvrensad plantering där Bergenian ligger lite hopsjunken längs vänsterkanten
Längre in, framför Katsuran, ser Sockblommorna inte mycket piggare ut. Bladen ska klippas bort snarast (om det inte redan är för sent) så blommmorna kommer mer till sin rätt när det är tid för dem
Framför brunnen kämpar Blåsvingeln med blöta fötter. Konstigt nog så överlever de två yttre plantorna medan den i mitten alltid stryker med (återplanterar en där nästan varje år) Längst till höger, närmst växthuset, står det som är kvar av Lavendelhäcken - förra vintern fick den rejält med stryk och den återhämtade sig inte riktigt.

Det finns med andra ord en anledning att följa just denna plantering i år, för även om jag är mestadels nöjd med hur den ser ut så finns det nog ett par delar som kunde vara bättre.
Vi får se vad som händer varteftersom månaderna går.

3 kommentarer:

  1. Våren verkar ha kommit med rasande fart ner till dig.
    Här ligger snön djup ännu men vi har 5 grader varmt nu på morgonen.
    Otroligt tycker jag.Men toppen.

    Tänk vad en rabatt blir förändrad bara på några månader när växtligheten kommer igång.
    Jag får nöja mig med att gå och titta på frösådderna ännu det är det enda gröna som syns. Riktigt spännande.

    Ha en fin dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Jag kommer följa din plantering med spänning , tänk vad långt våren hunnit hos er!
    Ha en bra dag! Ulrika

    SvaraRadera
  3. Alltid kul att 'höra' hur trädgårdsfolk resonerar om sina rabatter! Kul att få se längre fram vad du kommer att hitta på....

    (Jag fick aldrig något svar ang priserna...?)

    /Anja

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)