Drama Leaves

söndag 30 augusti 2009

En del nedskärning är gjord - I've pruned some

Den gångna veckan har trots förkylning fått mig att göra en insats i trädgården. Häromdagen blev det sekatören och grensågen som fick plockas fram för att putsa en del växter.
The week that've passed I've done a few things in the garden even if I have a cold keeping me slow. The other day I brought the secateurs and the limbsaw and went out to take care of some pruning.

Först ut blev Rönnsumaken. Den som äntligen vuxit till sig och började bilda ett tak på vägen mot komposten. Men ni som följer min blogg vet att den börjat sätta mängder av rotskott. Efter mycket övervägande bestämde vi oss för att trots allt ta bort den. För er som kanske undrar så har den tidigare bara satt några enstaka rotskott som vi klippt/grävt bort under de sex år den stått här.
First I took care of the Sumac. A sad story since it finaly started to make that roof to walk under on our way to the compost. But since it's begun to set so many root sprouts (is that the english name?) we desided that it had to go! You who have followed my blog knows that the sprouts have begun to be a real problem this year. Earlier we've only been taking away a few, but now they seems to be everywhere.


Den fula skarven i garagets tegelvägg (förra ägarens tillbyggnad) blev åter synlig.
We are now abel to see that ugly joint in the garage brickwall again.

Massor av skott poppar upp runt om kring.
A lot of sprouts are showing in the area around the sumac.

Här är de på väg in i komposten
Here they are heading for the compost

Eftersom den skjuter massor av nya skott från varje rot så tyckte jag att det var säkrast att försöka få bort åtminstone alla större rötter. Gissa om jag blev överraskad över hur rötterna dragit iväg! Rorsystemet är MYCKET större än växtens grenkrona. Här är de på väg in i Valnötsrabatten (längst bort i bilden)och sen hade de ju snart befunnit sig hos grannen!
Since there are so many sprouts I desidede to try to dig up as many roots I could, atleast the bigger ones. Here they are heading for the Walnut bed (in the pictures behind) and after that they would have reached into our neighbours garden!
Den hade minsann rejäla rötter! Och här har de lagt sig ända inne vid garageväggen. En rullebör (skottkärra) full av rötter blev det till slut. Nu hoppas jag bara att jag fått upp alla som kan tänkas sätta skott.
The roots where pretty big! And they were lyinng along the garagewall. Finaly I had a wheelbarrow filled with roots. Now I hoper there won't be any more that'll be abel to set new sprouts.
Grästuvorna är lagda på plats igen och till våren komme rvi att plantera en ny Japanska 'Ozakasuki' lönn här. Den kommer att få ett mer skyddat läge och förhoppningsvis bilda det tänkta taket på väg en till komposten. (ursäkta den sudddiga bilden)
I've put the grass back and next spring we'll plant a nex Japanese 'Ozakasuki' maple here. It'll have better conditions here we think and maby we'll get that green roof on our way to the compost anyway.
Här har jag sågat ner Ozakasukilönnen (på framsidan) som vissnar för oss. Med en tår i ögonvrån måste jag erkänna för den var verkligen vacker där den stod. Tanken var ju att den skulle öka den lummiga känslan här vid ytterdörren tillsammans med den gamla Apeln. Men så blev det inte...
I had to remove the 'Ozakasuki' in the frontgarden since it died. With tears in my eyes I have to admit since we really loved that tree!

Nu känns det riktigt bra att ha tagit bort Rönnsumaken för den hade nog enbart medfört en massa problem i övriga trädgården även om den var vacker där den stod.
Så funderar du på att plantera en Rönnsumak i din trädgård - tänk efter ordentligt innan du planterar den!
Now it feels good having that sumac removed. It would have caused us a lot of trubbel in the rest of the garden even if it was a beuty standing there.
So if you're thinking about planting a Sumac in your garden - think twice!

26 kommentarer:

  1. Rönnsumakar är vackra men de är ju så besvärliga med att sätta rotskott, så det var nog bra att ni tog bort den!
    Vi har också en rönnsumak, och naturligtvis en massa rotskott med...men jag har inte så många rabatter i närheten där den står, så den får stå kvar och vi rensar på...
    Det är ju synd för jag gillar verkligen deras växtsätt. Försökte ta ett av rotskotten och flytta till en annan del av trädgården, närmare bestämt i en rabatt...inte så smart vid närmare eftertanke, och den överlevde inte flytten heller, vilket nog var tur...=)

    SvaraRadera
  2. Jag köpte en sådan för nåt år sedan men hitade ingen bra plats att gräva ner den på så jag gav bort den, verkar vara tur när man ser hur den har vuxit hos dig.

    SvaraRadera
  3. Flitiga du här blir det inget vettigt gjort.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. gittan .. I'm sorry for the loss of your favorite tree;-)
    YES .. people who have no idea what Sumacs do .. well they should think about it .. I can't hhelpbut have it in my garden .. I work at keeping the "babies" at bay .. but it is something I just accept (a lot of bad words escape me when I do have to clear them out ? LOL) .. Your header picture is so pretty .. I love the combination of plants in it !
    Joy : )

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen synd att den gör så för det är verkligen ett vackert träd tycker jag... Men jag har sett hur den sprider sig i en trädgård som jag ofta går förbi så jag har inte köpt nån. Funderar däremot om man skulle kunna ta en stor murarbalja utan botten, gräva ner den, sätta rönnsumaken i den och sen täcka med markduk och flis "inuti" baljan så att säga. Förstår du hur jag tänker? Så kan man göra med bambu och kanske det kan hindra rönnsumakens framfart? Eller går rötterna så djupt att dom kanske smiter förbi? Vad tror du?
    Ha en skön söndag! Kram/Veronica

    SvaraRadera
  6. Jag har en kompis som älskar rönnsumak och har flera, men har samma elände med rotskotten- framförallt efter beskärning. Jag är lite glad att jag valde ett silverpäronträd istället, för jag har redan en rotskotts-sättare som heter duga – en bredbladig bambu som väl snart skickar skott in genom vardagsrummets parkett...
    /ann marie

    SvaraRadera
  7. Hm, jag blev ju lite nervös när du skrev om den där invaderaren senast och nu blir jag de tigen. Min håller sig där den ska ännu så länge men den är bara två år gammal.
    Jag ahr hunnit en del idag faktiskt, känns bra! Kram!

    SvaraRadera
  8. Hedera helix: Växtsättet är verkligen fint men alla skotten... skönt att den är borta trots allt!

    Millan: Det var kanske tur =)

    Annika: Här blir det nästan alltid något gjort. Jag har svårt att låta bli =P

    Joy: The header is great but only a memory now since some of the plants have moved to the raised bed. They were never ment to be planted as in that picture since we are going to make a new path there (did you understand that????) If I miss my Sumac to much I'll havet to take a look at yours instead =) Then I don't have to use any bad words ;-O

    Veronica: Jag skrev svar hos dig istället =)

    ann-marie: Ibland är det värt besväret med rotskott, det beror lite på vilken växt det gäller. Mina Bambu är valda med omsorg för att slippa rotskotten. Många Bambusorter har ju tyvärr just den egenskapen att de sprider sig hejdlöst. Silverpäron är också väldigt vackra träd.

    Marina: Tidigare år har jag rensat bort några nstaka skott men nu blev det ju rena rama invasionen. När de tittade upp även på andra sidan garaget fick maken nog =) Men din står kanske bättre placerad? Här vore det ju hemskt om den spridit sig in till grannen! Skönt att du också fick njutit av trädgården idag =)

    SvaraRadera
  9. Oj och wow vilket jobb! Starkt av dig med förkylning och allt. Måste kännas skönt att ha det gjort!

    SvaraRadera
  10. Njut i din trädgård: Värst var det att få upp stubbarna. Men jag ska aldrig mer gräva upp träd! Har blivit några stycken de senaste åren som "hamnat på fel plats" och fått flyttas.

    SvaraRadera
  11. Hoppsan.... jag som har tre Rönnsumak :) Hade tänkt ha en rabatt under dem, som en lund men skall kanske avvakta lite.... undra hur den bär sig åt, om man klipper rotskotten med gräsklipparen - om den sätter fler rotskott..... fast har jag gräsmatta, får jag ju inte min lund?? Nästan så jag börjar ångra mig.... de är ju små än så de är lätt att flytta.... kanske skall jag plantera mitt Valnötsträd där istället :) Detta får jag allt klura på lite, tur att jag kan få sådana här tips innan det är försent... Ha det, kramen =)

    SvaraRadera
  12. Jag tycker rönnsumak är otroligt vacker - men grannen har en, så jag nöjer mig med att beundra deras. Den är förresten på väg ut i trottoaren. Snart bryter den väl upp asfalten också...

    SvaraRadera
  13. Jag igen :) Bra, nu har jag bestämt mig, de skall bort, INNAN de får kraftiga rötter och rotskott, har ju att rensa ändå. Himla bra att du skrev om din Rönnsumak så vi fick infon. Visst har du ett valnötsträd? Hur "sakta" växer det? Har en stickling som nu är 30 cm hög, har vuxit bra i sommar (kruka) och funderar på om det är tillräckligt stort för att planteras ut på friland? Det får ersätta Rönnsumaken ;) Kram, Lotta 8`)

    SvaraRadera
  14. Vilket jobb du lagt ner för att få bort plantan. Det skall stå på växten när man köper den att den sprider sig med rotskott så kanske man avstår för köp.
    Jag har ett rosa rosenhallon som håller på att ta över rabatten så den skall bort i höst. Fin är den men det går inte för det blir så mycket jobb med att hålla den på plats.

    Ha en fortsatt fin dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Jag har (ofrivilligt) rönnsumak i halva trädgården.... och rotsystemet tycks ju vara enormt. Våra kommer från grannarna ursprungligen, så jag kan inte gärna bli av med allt utan att också ta kål på grannens... Så jag går och "plockar" efterhand.

    SvaraRadera
  16. Hej o hå...
    Roligt att du gillade min "lådda"...hm...kanske man skulle börja massproducera :)
    Ha det gött!

    SvaraRadera
  17. Helen: Jag gillar dem också. De har ett väldigt vackert växtsätt (om man bortser från det spm kommer nerifrån) Men jag kan beundra dem på andra ställen istället.

    Lotta: Det tror jag inte att du kommer att ångra. När saknaden blir för stor får vi minnas mitt inlägg ;P Valnötsträd har jag, men hur snabbt växer det??? Vi har bott här i 17 år och trädet kan väl vara ca 6 meter uppskattar jag. När vi flyttade hit var det kanske 1,5 meter (gissar jag) 6 minus 1,5 = 4,5 meter / 17 år.. det blir en tillväxt på knappt 30 cm/år. Det känns som om det skulle kunna stämma. Hur pass du vågar plantera det i marken vågar jag inte råda om däremot. Jaghar själv en Catalpa som jag frösådde i våras och som nått den enorma höjden av 20 cm i år. Men jag kommer att hålla den i kruka ett bra tag än.

    Gunilla: Ja, det borde det faktiskt göra med tanke på hur svårt det kan vara att få bort "eländet" sen.

    andré: just vad jag var rädd för. Om den spridit sig till grannen hade vi ju aldrig blivit av med den igen!

    Min eden: Om du gör det så vill jag ha första tjing =)

    SvaraRadera
  18. You worked so hard, Gittan! I hope you won't see any new sprouts!

    SvaraRadera
  19. Uhm - Rönnsumak har ju den benägenheten.... att sprida sina rötter alltså... Men du har också så rätt att nästa vår = ny tid! För nyplanterinagr & tillväxt! Så inget att oroa sig för nedklippningar & "tilltufsningar"! Ju!;-)
    Duktig har du (ni?) varit! Verkligen!

    SvaraRadera
  20. Tatyana: No more sprouts, that's how we like it to be now.

    Nina: Massor av planer finns inför våren, hoppas den kommer snart =) Men hösten bjuder fortfarande på massor av tid för att förverkliga fler trädgårdsplaner, bara vi får tiden att räcka till. Och visst var JAG duktig medan maken låg i soffan och sov bort hela dagen med hög feber.

    SvaraRadera
  21. Gittan!

    Det var klokt gjort att ta bort den från friland.
    Dock är rönnsumaken en rätt vacker buske och varför inte odla den i en en stor kruka i stället? Så gör jag med rönnspirean.
    Vissa invasiva växter är samtidigt väldigt vackra och kan växa i kruka utomhus året om och täcka en kal fläck någonstans eller dölja något man inte är nöjd med - den är ju sas mobil!/Anja

    SvaraRadera
  22. Du frågade i min blogg om den inte blir för stor: -Nej, det tror jag inte eftersom rotsystemet begränsas automatiskt av krukan.
    Om du nu om ett par år ändå inte gillar den är det ju bara att kasta i så fall. Själv är jag väldigt förtjust i att ha min rönnspirea i ett annars helt dött hörn där det inte går att plantera något./Anja

    SvaraRadera
  23. Hi Gittan, first, I hope you feel better by now, but admire your stamina to garden with a cold. Nothing stops a true gardener! That sumac sounds pretty scary, good thing you got it, although there may be some more suckers, what we call them around here, show up that you will have to keep after. So sorry too about your maple. I know how much you love them. Good luck to the new one when it gets planted.
    Kram,Frances

    SvaraRadera
  24. Hej Gittan.

    Du undrade varför jag klippte bort clematisblommorna. Jag har fått det rådet att inte låta nysatta plantor blomma för att det går så mycket kraft i att få blommorna att växa och slå ut. Utan om den inte får göra det så ägnar den sig åt att få ett större rotsystem och då blir plantan kraftigare.

    Ha det gott

    Gunilla

    SvaraRadera
  25. Anja: Det får kanske bli en i kruka ändå =) För de är så otroligt vackra. Tack för tipset!

    Frances: Sorry to say but my cold isn't any better. We've probly got the "pigflue"(don't know if you call it that?) I'm coughing all the time now. But hopefully we'll soon be better =) Working in the garden makes me feel better anyway. The risk that there still will be some suckers in the ground is the reason for not planting anything in that bed this year. First we want to be sure that it's "safe". When we're sure about that we'll plant a new 'Ozakasuki'.

    Gunilla: Där lärde jag mig något nytt! Det tackar jag för. Fast här har alla nykomlingarna redan fått blomma i år. Kanske man skulle klippa blommorna nästa år av den anledningen.

    SvaraRadera
  26. OJJ!!! Vilket slit du laggt ner!
    Linda

    SvaraRadera

Till er som skriver ett par rader vill jag bara säga att det gör mig så glad, och jag besvarar oftast dem alla!
Har du ingen egen blogg, klicka i Anonym så går det bra att lämna en kommentar ändå =)